/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Tele2 ADSL under Linux (KDE)
Fra : boegvad
Vist : 555 gange
150 point
Dato : 01-07-04 13:03

Jeg har lige installeret SuSe 9.1 med KDE, men mit Internet virker ikke.

Jeg har ikke prøvet noget specielt udover installationen, men den siger at den godt kan finde mit netkort, men ikke mit "ADSL". Jeg har lidt en mistanke om at det er fordi jeg har Tele2 og der er noget med at deres internet virker som en form for lokalt netværk, jeg har bla. ikke noget password til at logge på med.

Er der nogle som har haft det samme problem, eller kender en løsning?

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 01-07-04 15:37

Tror nu ikke det er noget med Tele2 at gøre. Det er den samme løsning uanset om du bruger Windows/Linux/unix/dos/mac osv osv.

Check om du får tildelt en IP adresse fra DHCP serveren. Hvis du har router kan du jo evt. prøve og give linux maskinen en fast ip og så checke om der er hul igennem til router (evt bare via ping).

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-07-04 16:29

Ser din forbindelse sådan ud:
comp>netkort>netkabel>adsl-modem>telefon/net-adskillelse.>internet
For at komme på internettet skal du oprette en konto i din browser/E-mailprogram.
med:
brugernavn = tildelt af udbyder (tele2)
Password = først tildelt af udbyder - senere evt. ændret af dig
Emesen.

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 01-07-04 16:32

Har du flere maskiner på samme net? og samme ADSL?. Hvis dette er tilfældet skal du have gang i en router, da man normalt ikke bare (uden router) kan sætte flere maskiner på samme ADSL.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-07-04 16:57

Hejsa

du skal angive gateway på din linux
(gateway= ip adressen på din router.)

hvilke ip adreser får du op når du går i terminal vindue og skriver
ifconfig >tryk enter

(det er ifconfig på linux pc'er)

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 01-07-04 20:49

Først, så er der kun én PC sluttet til ADSL-modemet og
nej, jeg har ikke noget brugernavn eller password - det virker bare når man slutter det til (i windows)

Der er ikke noget galt med forbindelsen, det virker jo fint fra windows (som jeg bruger nu),
det som jeg tror jeg leder efter er et sted hvor jeg kan angive at Linux skal bruge DHCP og smække nogle DNS'er ind.
(det kunne godt tænkes at den gjorde det under installationen, men der gjorde jeg det bare ikke)

(prøver lige "ifconfig" og ser hvad der sker)

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 01-07-04 21:37

>Ikke nogen effekt. Har også kigget lidt på YAST, men har ikke fået noget gennembrud.

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 02-07-04 08:10

Åben Terminal vindue.

skriv: YaST
Vælg: Network/Basic
Vælg: Network card configuration
Vælg: Change
Vælg: Edit
Vælg: DHCP

DNS adresser bliver også leveret sammen med din DHCP adresse.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 02-07-04 22:26

Det ser ikke helt ud på samme måde, og desuden er der flere steder hvor man kan indstille DHCP. Jeg har prøvet at være rundt over det hele, men lige meget hjælper det. Ender nok med at jeg geninstallere hele skidtet og håber på at jeg kan konfigurere det der.

Kommentar
Fra : somtele

Dato : 26-07-04 00:45

Hej Boegvad

Jeg har også Tele2 ADSL og det er sådan at hvis du har været ind i windows, så kan du risiker at når du går ind i Linux, så opfatter din udbyder at det er en ny PC der bliver tilsluttet, så vil du ikke blive lokket på Tele2 før der gået 1/2 til 1 time, jeg vil forslå at slukke din ADSL modem i den tid. du burde kunne se på din linux inden du lokker på, at du har fået tildelt en adresse. eksempel 123.45.678.90.ADSL?????
Det var det problem jeg hade med min, Red Hat ver. 9.0 ( Det hjalp mig)

Hilsen
Somtele

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 26-07-04 13:32

Selvom jeg hurtigt skiftede imellem windows->linux->windows så virkede nettet hele tiden i windows, men ikke i linux. Men jeg kan godt lige prøve at slukke modemet inden jeg starter linux og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : somtele

Dato : 26-07-04 20:05

Hej Boegvad

Når du laver et hurtig skift fra windows til linux og til bage til windows, så vil den stadig tro at det er windows der er på,
Husk det skal være mindst 1/2 til 1 time pause for at få det til at virke, husk at tænde ADSL modemet inden du starter Linux op.

hilsen
Somtele

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 26-07-04 20:42

men så giver det første du skriver jo ikke mening. For så vil Tele2 jo netop ikke opfatte det som en ny computer. Desuden kan jeg ikke vente ½-1 time på at bruge min comp.

Skrev en mail til Tele2 for noget tid siden og de sagde at jeg kunne prøve at ringe, så det kan godt være at jeg gør det for at få løst problemet.

Kommentar
Fra : somtele

Dato : 26-07-04 23:00

Det skal gå 1/2 til 1 time, med slukket modem for ellers, når Tele2 ikke at glemme din Windows eller hvad den gør.
Det er ellers det samme jeg skriver (mener) i de 2 kommentar, men sådan går det når man laver for korte besked. så det kan forståes på en anden måde.

Hilsen
Somtele

PS. det er noget Tele2 ADSL har fortalt mig.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-07-04 21:58

her er et link til at blive klogere på

http://www.ibiblio.org/mdw/HOWTO/DHCP/index.html

ADSL-support i Tele2 giver kun hjælp til opkobling af windows98-SE, Windows 2000, windows xp ,mac,
men ikke linux/unix o.lign.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 28-07-04 22:26

Okay, tak men jeg tror jeg har haft fat i det dokument før og det er vist bedst hvis man skal opsætte sin egen dhcp-server eller hvis man bruger redhat. Det skal være til suse og det er det som jeg ikke kan finde noget om. Skal lige tilføje at jeg bruger yast til opsætningen, men det vil bare ikke virke.

..og forresten så virkede det ikke at slukke modemet. Havde det slukket en hel nat, og stadig ingen forbindelse.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-07-04 08:14

Skift til MacOS. Det virker.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-07-04 21:22
Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 29-07-04 22:13

Skift til macos!
Ja hvis man er bøsse, grafiker eller bare generelt har meget dårlig smag. Jeg tilhører ikke nogle delene så det er vist ikke lige noget for mig. Desuden så er det eneste man kan bruge en mac til at tegne i paint, skrive plain text og surfe plain html - det er det eneste der virker. Hvis man skal lave noget udover det så kan man lige så godt give op på forhånd for kompatibilitet er jo en by i Rusland når man bruger mac. Det eneste alternativ til Linux som virker bare nogenlunde, er Windows! I OSX skal man også indstille ting ifølge tele2's guide, i XP skal man bare plugge stikket ind og så virker det + at man stadig skal slås med inkompatibilitet i OSX bagefter.

ps: kigger på linket lidt senere

Kommentar
Fra : cad

Dato : 30-07-04 21:04

det kræver en, for at ..............

Mac-os bruges som foretrukne OS indenfor medicinforskning,grafik teknisk tegning, m.m og
f.eks. Autocad-programmer er næppe paint , Vel ??

linket kan bruges til dit styresystem ....som en kageopskrift med billeder... også for nybegyndere.. xp er ikke altid som du beskriver..

Kommentar
Fra : cad

Dato : 30-07-04 21:19

til boegvad
en rettelse til bedre forståelse af din adsl-udbyder, da du skriver : Jeg har lidt en mistanke om at det er fordi jeg har Tele2 og der er noget med at deres internet virker som en form for lokalt netværk, jeg har bla. ikke noget password til at logge på med.
Din udbyders ADSL virker på helt samme måde som TDC's , da det er de samme produkter der bruges:
lige fra skillefilter+modem+ipadresser m.m. Den eneste forskel er prisen.....you see ???
Og hvis du mener at dit OS er så godt, hvorfor er du så ikke allerede på nettet??
Det er måske for svært ....

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 31-07-04 00:05

Nå der ramte jeg nok øm plet, nu ved vi da hvilken kategori af mac-brugere du tilhører! og det er ikke grafikere! :)
Jeg tvivler på at macos bliver anvendt til noget seriøst inden for medicin, og et tegneprogram er et tegneprogram - hvis der skal laves noget seriøst grafik bruges der bestemt ikke macos.
Og du tager fejl i at TDC og Tele2 bruger det samme system. TDC anvender ekstern internet server logon, med anvendelse af brugerkonto og password til hver enkelt bruger. Har haft TDC, men det var både dårligere og dyrere end Tele2.
XP går da også på nettet, med det samme, i modsætning til macos. Og ja det er ikke simpelt at opsætte Linux, men du burde da have et svar med det samme nu det er dit arbejde, da du åbenbart ikke engang havde karakterende til at komme ind på en "low level" datamatikeruddannelse.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 31-07-04 10:44

linket kan bruges til dit styresystem ....som en kageopskrift med billeder... også for nybegyndere..
du fattet det ikke .......... DHCP er som tdc's ... jeg ved det..jeg hjælper mange t2-kunder med opkobling hver dag.. DHCP-opkobling / (at komme fra pc > modem > internet har intet med logon at gøre . T2's logon/password skal du bruge til klikselvservice og har med opkobling til mailserver m.m. at gøre... DU kan jo bare spørge hos T2's adsl-internetsupport ..gør det idag .. de lukker kl.18.00

jeg har alle MS-cert,+Cisco-cert,+data-ing-udd.

måske vil admin rette lidt på din opførsel i denne portal , ..|..

Kommentar
Fra : cad

Dato : 31-07-04 10:47

jeg bruger ikke mac ...

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 31-07-04 15:01

Når logon skal anvendes til opsætningen så er det så også ret afgørende af tdc bruger det og tele2 ikke gør!
Desuden er der ingen billeder i linket angående DHCP!!
Det eneste kriminelle der er blevet begået i dette forum er opfording til brug af mac, og det burde straffes hårdt!!!
Og flot at du kan samle dine tanker så du får alt hvad du vil sige med i ét indlæg!
Jeg tror ikke at der kommer noget mere konstruktivt til dette spørgsmål: så der er kun en ting at gøre...

Accepteret svar
Fra : point_til_boegvad

Modtaget 150 point
Dato : 31-07-04 15:05

...nemlig dette!

Godkendelse af svar
Fra : boegvad

Dato : 31-07-04 15:06

Tak for svaret point_til_boegvad.

Kommentar
Fra : point_til_boegvad

Dato : 31-07-04 15:07

Selv tak boegvad!