/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kaffe på tæppet !!!!!!!!!!!
Fra : Traffic
Vist : 10291 gange
200 point
Dato : 30-06-04 20:49

Jeg har spildt en kande kaffe på tæppet inde i stuen, og det pynter ikke

Pletten vil ikke af, hvordan gør jeg ????

Tæppet er af uld !

Nazgul

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 30-06-04 20:55

Jeg har lige købt en Vanish Spray. Den er faktisk rigtig god... både til møbler og tæpper.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 30-06-04 21:00

Hej Traffic.

Jeg vil foreslå at du prøver med dansk vand ( med kulsyre )
Ryst flasken let, hold en finger halvt for flaskeåbningen og lad indholdet bruse ud på pletten.
Derefter vil jeg suge det meste af fugtigheden op med køkkenrulle,derpå vil jeg strø et godt lag kartoffelmel på og lade det tørre til dagen efter.
Når kartoffelmelet er tørt støvsuges det op.
Det har virket på vores tæppe, da vi havde uldtæppe.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-06-04 21:01

K2R rensemiddel er effektivt. kan købes i supermarkeder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-04 21:06

Pletten vil ikke af? Hvad har du gjort for at få den væk?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-06-04 21:06

Prøv med opvaskemiddel. Det anbefales i pletter, sådan fjernes de.

The1best

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-04 21:09

Gulvtæpper
Fugt pletten med skum af opvaskemiddel. Brug 1 spsk. til 1 dl vand og pisk det til skum. Brug evt. en svamp. Tør efter med en klud vredet op i lunkent vand. Er der stadig lidt farve tilbage, gnider du med en klud fugtet med lidt petroleum.

Hvis tæppet har gummibagside: Brug ikke for store mængder petroleum. Rensevæsken kan ødelægge gummilaget.

En plet på et lyst uldtæppe med luv kan du som regel ikke fjerne helt.

Fra denne side http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/pletguide/kaffe/

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-06-04 21:40

Jeg vil prøve at gå gennem forslagene, 1 efter 1 !

Vanish er ikke en mulighed det har jeg prøvet !!!

Har ikke glemt svarene men der går jo lidt inden jeg ved hvilket der fungerer, så skal jeg nok dele pointene ud.

Jeg starter fra toppen

Nazgul

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 22:16

Min nabo sagde. - Spildes der kartoffelmel på tæppet, hæld rødvin over.
Så forsvinder det af sig selv.
Eller var det omvendt?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-04 22:55

http://www.svendaage.dk/pletten.htm#Kaffe

Citat
Gulvtæpper

Fugt pletten med skum af opvaskemiddel. Brug 1 spsk. til 1 dl. vand og pisk det til skum. Brug evt. en svamp. Tør efter med en klud vredet op i lunkent vand. Er der stadig lidt farve tilbage, gnider du med en klud fugtet med lidt petroleum.

En plet på et lyst uldtæppe med luv kan du som regel ikke fjerne helt.

Pletter af rødvin, the og kaffe

Glycerin opløser garvesyren i indtørrede pletter af kaffe, the og rødvin. Gnid pletten grundigt ind og lad glycerinen virke i ca. 12 timer, inden pletten fjernes med vand og sæbe.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : eln

Dato : 01-07-04 01:39

kaffe på et gulvtæppe kan fjernes med masser af kartoffelmel ,det skal hældes på med det samme ikke kun et par skefulde ,men rigtig meget og så skal det blive liggende til alt kaffen er trukket op i melet og er helt tørt, det kan nemt tage flere døgn ,det kommer an på hvor meget der er spildt , og så er det bare til at støvsuge op

mvh eln

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-04 00:08

SOS tæpperens fra Hagerty tager alle pletter fra kaffe til parakitlort. Jeg havde prøvet en masse forskellige tæpperåd på mit meget lyse uldtæppe, der både havde kaffe og parakitlort på sig. Intet af det tog det. Så fik jeg fat i den før omtalte SOS - og DET hjalp. På to gange var selv parakitlortene væk. Vi købte den i et byggemarked (Birksted).
Men kaffe burde også kunne fjernes hvis du gør pletten drivvåd i vand og så hælder kartoffelmel på. Du kan også bruge danskvand i stedet for vand. Gentag evt. processen. (siger min samlever, som er gammel tæppemontør).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : uwb_

Dato : 31-07-04 12:11

jeg har også spildt kaffe på mit gulvtæppe, og prøvede vanish, og det var meget effektiv, men husk lige at tage en prøve først, og selvfølgelig på et sted hvor man ikke ser det, for det er ikke alle tæpper der kan tåle det.
V.h uwb

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 31-07-04 12:43

Ja, så er jeg nået til glycerin, det hjælper. Men pletten er ikke helt væk, så den får lige en tur til !!!

Efter dette sidste forsøg, må jeg sige at det er glycerin der har virket bedst. Så pointene giver jeg til jakjoe !

Nazgul

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 31-07-04 12:44

Tak for svaret jakjoe.

Nazgul

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-08-04 01:38

Siger mange tak

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : response

Dato : 29-11-06 10:41

Brug det nye Easy Clean fra Ege tæpper det virker mod kaffepletter, rødvin m.m.
Du kan se det på deres hjemmeside.
MVH: TL