/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problem med harddisk
Fra : Donny
Vist : 541 gange
200 point
Dato : 17-06-02 00:30

Disken er en IBM DeskStar 60 GXP hvor jeg havde Linux og Windows 2000 på.
Da jeg skulle fjerne det igen havde jeg ikke lige fdisk ved hånden, så jeg fjernede partionerne med Partition Magic.
Efter det har disken opført sig mærkeligt, og jeg tror der er fejl på den, for hvis jeg formaterer den i Windows får jeg bare en fejl og det siger at formateringen ikke kunne gennemføres.
Jeg har så fået anskaffet mig en bootdisk og prøvet at køre fdisk på den, men lige lidt hjalp det, den giver stadig fejl.
Inden jeg sender den på værkstedet ville jeg lige høre om der er nogen kloge hoveder der ved hvad det kan være og hvordan jeg løser det.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-06-02 07:57

Hej

Altså,-------skal det forstås sådan, at du nu står med en Harddisk der ikke er Partioneret mere,---men stadig indeholder Styresystem ???

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 17-06-02 09:46

Du kunne prøve at boote fra en win2000 cd-rom eller xp cd-rom, da de indeholder både mulighed for af fjerne og oprette partitioner og formattere.

Hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-06-02 11:18

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på den, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne indstallere win x.

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 17-06-02 13:50

Ni ting og måske virker din disk igen. :)

1) Find din win98 cd frem mion ven.
2) Find/lav en bootdisk(win98) - boot op med cd-rom
3) Læg win98 cd i dit drev.
4) x:/win98/fdisk (x= Cd drev)
5) Slet alle partionerne. Opret nogle nye
6) x:/win98/format (x= Cd drev)
7) Format x: (x = nye drev)
8) Install dit Nye OS.
9) Hel og lykke med det

Håber dette kan hjælpe dig...videre med dit problem

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 17-06-02 14:01

e.p. > Har jeg prøvet. Ingen fejl siger den.

PARKENSS > I øjeblikket er der ingenting på disken. Kun 2 partitioner, men da jeg prøvede at fjerne Linux partitionen, brugte jeg Partition Magic til at slette den med, og lægge pladsen sammen med en af de eksisterende partitioner. Der var det så at det gik galt.

Dr_Dydendak > Det har jeg også prøvet. Det hjalp heller ikke.

dk > Har jeg også lige prøvet og det hjalp heller ikke.

Squanto > Det var heller ikke nogen success

Kan det være fejl i fat tabellen eller noget i den retning ?
Jeg er ved at være blank for idéer...

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-06-02 15:02

Hej igen

Som absolut sidste mulighed kunne du jo prøve at Low Level Formatere din HD. Jeg ved ikke om du har muligheden inde i din Bias ??
http://www.mkdata.dk/pctutor/sk/sk_hw004.htm
Hvis du ikke har muligheden fra din Bias, så kan du hente et Program fra dette Link, samt læse lidt omkring det at Low Level Formatere :
http://www.praestkjaer.dk/dk/l.htm

Som jeg skrev først, så er det i sidste instans der gribes til denne "operation",--men du taler om at sende din HD på værksted, så kan du ligesågodt selv prøve dette forsøg, da det de fleste gange er det der bliver foretaget hos Reparatøren.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-06-02 22:17

Jeg har et andet forslag som garanteret virker medmindre disken direkte er defekt. Få fat i Norton Utilities, det er Diskedit.exe du skal bruge herfra. Boot op i DOS-tilstand med CD-ROM support og kør den herfra.

Du starter programmet med "d:\NU\diskedit /M" hvor "d" naturligvis står for det drevbogstav dit CD-ROM drev ligger på Når du har startet programme skriver du simpelthen bare "00" i samtlige bytes i de første 64 sektorer på disken.

Når du har gjort dette genstarter du maskinen igen, og både FDISK og Partition Magic vil opfatte disken som en splinterny disk som aldrig har værer brugt før, og de problemer som du havde vil bogstaveligt talt være slettet, medmindre naturligvis at der var tale om en hardware fejl.

Jeg ved ikke hvor velbevandret du er i brugen af den slags programmer, med giv et praj hvis du har brug for en mere uddybende forklaring på hvordan du gør.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-06-02 22:22

Foresten, jeg er fuldstændig enig med Zonker m.h.t. at man endelig ikke må low-level formatere en moderne harddisk, d.v.s. alt som heller noget med AT-bus og IDE. Jeg har selv smadret et par harddiske på den måde da disse harddiske kom frem for mere end 10 år siden.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-06-02 22:43

Hej igen

Ok..Ok...!!!!

Men IBM har faktisk et par programmer der kan 0-stille den første del af din Harddisk,--hvorefter du skulle have mulighed for at fuldføre din Fdisk
Programmerne hedder Wipe og Zap de kan Downloades fra:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-06-02 00:55

Hej Parkenss!

Jeg har lige været inde for at se hvad det er for programmer, og det ser ud til at de gør præcis det samme som det jeg ville gøre manuelt med Norton DiskEdit. Så jeg vil absolut ikke afvise at ihvertfald Zap vil kunne løse Donnys problem. Men det disse programmer laver har absolut intet somhelst med low-level formatering at gøre! Ved low-level formatering indlægges der en række koder og markeringer på skiverne som elektronikken på selve harddisken bagefter bruger til at genfinde de enkelte sektorer med. På langt de fleste harddiske som er mindre end 10 år gamle er antallet af sektorer pr. spor variable, og til dato har jeg ikke set et low-level formateringsprogram som kan håndterer dette. De low-level formaterings faciliteter som man finder i mange BIOS'er er beregnet til gamle MFM og RLL diske fra 80'erne ig kan slet slet ikke bruges til moderne diske. DET ER MORD!!! Det Wab og Zap gør er blot en simpel sletning af alt hvad der ligger i partitionssporet og lidt til. Fint nok, det burde virke.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-06-02 01:02

Hej Donny!

Jeg tror faktiske at programmet Zap som du kan finde ved at klikke på det link Parkenss er kommet med kan bruges Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til gør den det samme som jeg ville gøre manuelt med Norton DiskEdit.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-06-02 14:46

Partition Magic kan løse problemet, det er bare et spørgsmål om at brugde det på den rigtige måde....

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-02 02:24

Hej Zonker!

Jeg er i princippet enig med dig, men jeg har endnu ikke set nogen information af hvilken version af Partition Magic han har brugt, så vi ved jo ikke om det er en tidlig version som efterlader en lille rest som laver ballade. Derfor mener jeg at det er bedre at han bruger et værktøj som simpelthen rydder det hele i et hug og fortsætter herfra. Og Zap ser ud til at være et rimeligt simpelt værktøj specielt designet til dette.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Godkendelse af svar
Fra : Donny

Dato : 19-06-02 12:00

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Det var lige hvad der skulle til for at løse problemet.