/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Technigas Basic Udstødning
Fra : Syddreng
Vist : 2615 gange
200 point
Dato : 30-06-04 15:48

Jeg har købt en Technigas Basic udstødning i Thansen idag. Min Dr. Big kører normalt 55 km/t med skiven pillet, og med normal udstødning incl. blindrør.

Da jeg fik den hjem pillede jeg straks plumben i forrøret, og satte den på. Men udstødningen gav ikke en skid. Den kører pludselig 40 km/t og har et fuldstændig elendigt optræk!!!!

Hvad har jeg gjort galt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 16:04

THansens Technigas Basic udstødning er jo en 45 km udstødning, og skulle da ikke have plumb, men hvis du siger det, så må det jo passe.
Jeg kan ikke se du har gjort noget galt, undtagen hvis udstødningspakningen skulle være af den type med en lang slids, og hvis du har vendt den så den kan skride ned og lukke for hullet?
NB: Du kan jo lige tage en tur uden udstødning, (eller bare har trukket udst. 5 cm fra)hvis du kan klare larmen og udstødningsflammen ikke brænder eller tænder ild i noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Syddreng

Dato : 30-06-04 16:20

Det havde et lille rør oppe i toppen af udstødning som forhindrer røgen fra cylinderen i at komme 100 % gennem udstødningen. Det pillede jeg fra start og satte udstødningen på. En anden ting er dog at den oprindelige udstødning jeg havde på, havde ingen pakning mellem udstødningen og cylinderen.

Jeg har også hørt at man skal skifte til 5 grams ruller inden man sætter en ny udstødning på. Jeg har sat nye 6 grams ruller i for 2 uger siden, men er det en forhindring?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 17:12

Normalt sætter man pakning imellem, men hvis du ikke har, kan det jo ikke være den der spærrer. Du har ikke rørt ved andre ting?
Normalt skal man have en størrer dyse i når man skifter udstødning til en med størrer "hul"
Men måske egner den udstødning sig ikke til din?
Nej det har ikke noget med rullerne at gøre.
Her er noget i tips og triks om hot50, noget gælder også for din:
http://www.scooter-racing.dk
http://www.scooter-racing.dk/hot50.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Syddreng

Dato : 30-06-04 20:49

Jeg har ikke pillet ved noget andet.

Udstødningen passer til en Dr. big. Det står selv i Thansen's katalog. Derfor er det endnu mere underligt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 21:01

Ja det er underligt.
Men du må ligge mærke til andre forandringer, tager den lige så mange omdrejninger, og er det som om det ikke hjælper med den sidste gas man giver i håndtaget(Altså som om den kører næsten stærkere ved at tage lidt gas af) Hvis det er tilfældet skal du gå 2 numre op i strålespidsstørrelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 01-07-04 10:36

Er det en knækudstødning???...Jeg har selv rodet med en Hot50 og har selv en Dr.Big, og der satte jeg et topstykke på fra en T-Rex(45 udgaven af en Dr.Big), 6-6,5gr ruller, pillet ringen ud af varion..Og hvis det er en ældre model dvs fra før år 2002 mener jeg er der også en forlænget fjerdrestyr i koblingen..Men det kan du teste ved og presse yderste remskive ud mod koblingsskålen..Og hvis den kan komme helt ud er der ingen drosling i koblingen...Men ellers køre jeg med Gianelli udstødning som Pgo køre godt med..Det er en udstødning som passer til 40 og 70ccm motore..Men der kørte begge ca 65-70km/t med et fint optræk..Dog var Dr.Big en anelse langsommere da den jo er lidt tungere...

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Syddreng

Dato : 01-07-04 12:01

Basic udstødningen er ikke en knæk udstødning. Det er en ganske normal udstødning dog uden blindrør, fordi den er beregnet til en 45-scooter. Har godt hørt at koblingsfjederen ikke er stå stram på PGO, men er i tvivl om det er nødvendigt at skifte den ud for at forbedre fart og optræk.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 01-07-04 12:30

Koblingsfjerdren skal du ikke bekymre dig om, da den KUN skal udskiftes hvis du køre med en racerkobling eller med meget tun..Men det er ikke hvor stram den er og heller ikke fjedren jeg tænker på..Trykfjedren sidder på et fjedrestyr for og holde den på plads...Og dette "styr" kan have en drosling ved og være en anelse længere end normalt så remskiverne ikke kan komme helt ud til det yderste, hvilket gør at du ikke kan komme op til den optimale fart..Men det tester man ved og klemme yderste remskive ud og se om den faktisk næsten kan røre koblingsklokken..Hvis den ikke kan, så sidder der en forlænget fjedrestyr derinde også kaldet sealsocket..Men prøv nu og så om den ikke kan klemmes helt tilbage, hvilket jeg tror den kan..

Topstykket der sidder eller det originale topstykke på en 30ér, gør at den får en mindre compresion...Så derfor skifter man den ud med et topstykke fra en big max eller en t-rex som er ét 45 topstykke..De er fræset lidt længere ned, så din motor får lidt mere liv..Alle forhandlere har sådan et topstykke hvis de forhandler med pgo..Det koster omkring 300kr..

Jeg er ked af og sige det, men så var det den udstødning jeg tænkte på..Havde nemlig selv købt den engang, og min scooter kørte ringe med den, da den virkede meget tam..Det er ikke en særlig god udstødning til en Dr.Big da potten ikke er særlig god på den du har købt hos THansen..

Min fik omkring 1000omdr mindre ved den potte end den gjorde ved den originale, hvilket er meget...Skal du have en ordenlig udstødning som ligner en almindelig en skal det være en Gianelli...Det er godt nok en "tun" udstødning, men i forklædning og ikke mere ulovlig end hvis man sætter en 45´r udstødning på...Men mener at den koster omkring 700-998kr...Du kan også vælge og save blindrøret af den originale opg få svejset en prop i så den er tæt igen, hvis du kender en der kan svejse..Den køre den også meget godt med...

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Syddreng

Dato : 01-07-04 12:45

Okay... Men kender bare andre som kører med, og de har ikke problemer med den. Hvad nu hvis jeg skifter ruller til nogle nye 5-grams, sætter et T-rex Topstykke på cylinderen og sætter Basic udstødningen på? Havde du forresten pillet begrænsningerne på udstødningen før du satte den på? Ellers giver den jo absolut ingen ting.

Her er udstødningen forresten! --> http://www.thansen.dk/product.asp?c=272393942&n=282590222&pn=809801299

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 01-07-04 12:55

Ja jeg havde pillet alle begrænsningerne...Du behøver nu ikke og skifte dine ruller hvis de ikke er slidte eller kantede..

Jamen hvis du har pillet ringen ud, sat din udstødning på, sat et andet topstykke på og sikret dig at der ikke er et langt fjerdrestyr i din kobling og sætter de 5 grams ruller i, jamen så burde den køre omkring 60km/t...Men en malossi multivario ville give den lidt flere omdrejinger og et forbedret optræk..Dog ikke mere topfart, men lidt mere liv...

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-04 13:23

Hvis den kørte 55 før så er begrænsningerne jo fjernet, det eneste der manglede var jo at skære blindrøret af:
http://www.moped.dk/ se under fjern begrænsningerne.
Hvis din udstødning alligevel er meget rusten og trænger til udskiftning, så køb en Gianelli som hvidtiger foreslår.
Big Max begrænsninger iflg: http://www.moped.dk/
1. = Gliderøret ved variomaticen.
2. = Et blindrør på udstødning.
3. = Røret ved trykfjederen (koblingen)
4. = Topstykket

VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : jk6

Modtaget 200 point
Dato : 05-07-04 19:33

har du også fjernet den plump der sidder helt ude i spidsen af udstødningen? altså modsat ende af forrøret? På nogle af thansens udstødninger sidder der en lille metalprop fast i enden med en enkelt svejseklat. denne skal brækkes af før skidtet gider køre....

Godkendelse af svar
Fra : Syddreng

Dato : 07-07-04 16:29

Det var også det jeg gjorde til sidst. Jeg satte Basic potten på igen, og der virkede den fint. Min Dr. Big kører nu 60-65 km/t og har et fint optræk.

Jeg accepterer dit indlæg som et svar, selvom jeg egentlig selv fandt ud af det til sidst...