/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hvordan pakker jeg billedfiler (JPEG) ??~
Fra : ekyt
Vist : 3409 gange
100 point
Dato : 30-06-04 09:56

Hej
Jeg vil gerne vide om nogle kender til en nem og forståeleig hjemmeside om hvordan man behandler/pakker billedfiler (digitalfoto - JPEG filer) så de ikke fylder så meget. Det er med henblik på at maile flere billeder til andre og evt. maile en stak billeder til fremkaldelse.
Hvis du så også kender et billigt og godt sted man kan få fremkaldt digitale billeder så er det jo super.
Tak for hjælpen.
MVH Ekyt

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 30-06-04 10:02

Hej ekyt

Du stiller spørgsmålet i kategorien photoshop, hvis du har programmet kan du vælge gem som og arkivere billedet som jpeg. Der er forskellige muligheder for, hvor meget billedet skal komprimeres, men det kan du jo prøve dig frem med.

Fremkaldelse ved jeg ikke noget om.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 30-06-04 10:14

Jah, ellers kan du komprimere det i en .zip fil.

Meget enkelt - opret en zipfilmappe, og fører billederne deri.

Ellers findes der også .rar

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 30-06-04 10:18

Husk hver gang du saver en jpg fil, bliver billedet en smule dårligere. Det vil være synd og skam at, få billeder der skal fremkaldes, til at fylde mindre!!! Jo større filen er, som der skal laves papir billed af, jo bedre bliver billedet.
Lav kun jpg filer små, hvis de skal ligge på en hjemmeside.

MVH

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 30-06-04 10:24

Er enig med Viskinge, det er bl.a. derfor du må prøve dig frem, når du komprimerer mht. til kvalitetsfaktoren.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-04 10:30

En jpeg/jpg fil er en komprimeret billedfil lidt lignende zip og derfor er der ikke meget hentet ved at zippe en jpg fil. Lidt firkantet foregår komprimeringen ved, at at man genbruger ens oplysninger og indsætter en kode om hvor diverse fragmenter skal være placeret og derfor kan det ikke undgås at et jpg billede vil have dårligere kvalitet end et tiff billede.
Hvis du skal sende billeder kune du resize dem så der ikke er større end højst nødvendigt hvilket vil nedsætte byte størrelsen,men du skal ikke ændre på pixels per tomme/cm. da det vil forringe kvaliteten.
Der findes utroligt mange steder der fremkalder digitale billeder så det er bare at søge lidt, men TDC har en side om emnet.
http://foto.tdconline.dk/

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 30-06-04 10:43

Det er rigtigt hvad BjardeD skriver, jpg filer ER komprimeret. Det eneste man kan brige ZIP til i den forbindelse er evt. at samle flere filer under en hat...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 10:45

Jeg prøvede for sjov at komprimere nogle JPG billeder i winzip.
Resultatet blev 1% mindre.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 30-06-04 13:20

Det hjælper ikke at zippe en JPG fil ret meget, da det er et hårdt pakket format i forvejen. Det eneste der er at gøre, hvis du vil få billedet til at fylde mindre, er at forringe kvaliteten af billedet. Det er så op til dig selv, om du selv synes billedet er godt nok til det du skal bruge den til bag efter. Jeg plejer selv at bruge enten ACDSee eller MicroSoft Photo Editor, og synes selv det giver OK resultater. Simpelthen åben billedet med et af programmerne, og så gem det igen med programmet. Selvfølgelig under et nyt navn, hvis du ikke vil slette det gamle. Gem billedet som et JPG format.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-04 07:17

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : ekyt

Dato : 05-11-04 10:29

Tak for svaret viskinge.