/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cairn Terrie med kløe/allergi
Fra : lupolite
Vist : 2913 gange
50 point
Dato : 30-06-04 06:47

Hejsa.

Min dejlige 11 årige OSKAR lider af en del kløe/allergi, jeg er næsten sikker på det er Græspollen han reagere på, det er på bagpartiet, nærmere sagt bugsiderne samt den øverste del af lårene, når det er rigtig slemt kan han kradse og bide i det i, næsten alle døgnets 24 timer, med efterfølgende større el. mindre huller uden i pelsen, inden han når at får rigtig huld i huden, starter vi med at give ham noget medicin på resept, ( Medrol 4 mg. ) 1 dag: 1 hel pille derefter i 3-5 dage en 1/2 pille, det virker på ham, men hvor længe kan jeg fortsætte!!!!!! og findes der evt. noget andet der er lige så godt, som kan købes uden resept, dyrlæger tager sig jo godt betalt hver gang man skal have en resept.
Oskar er en dejlig hund men har dsv. haft megen sygdom, med hans 11 år på bagen er han en gammel mand nu, så sommetider spørger vi os selv, om det er ved at være tiden til, at han skal have FRED, de sidste, 4 mdr. har især været slemme, men vi lever godt nok med mange huller i pelsen, og spørger ofte os selv, gad vide hvor meget HAN LIDER.

På forhånd tak. MVH. Ebbe

Kommentar
Fra : return

Dato : 30-06-04 07:38
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-06-04 08:06

Hvorfor tror du det er græs allergi ?
Han er 11 år, har han reageret allergisk før på græs eller andet lign.?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 30-06-04 08:11

Hej Ebbe

Det er ikke ualmindeligt at ældre hunde får en del kløe. Jeg oplevede det samme med min 14 årige Amerikanske Cocker.

Selvfølgelig skal du være 100% sikker på at den ikke har nogen former for utøj, og har du givet den loppemiddel, skal du være opmærksom på at mange hunde reagerer allergisk overfor nogle af midlerne. Prøv at skift til et andet utøjsmiddel. Program Vet er det mildeste.

En anden ting du kan være opmærksom på, er at din hund ikke kan tåle oksekød, kig på indholdsfortegnelsen på foderet, godbidder osv. Okse bliver brugt meget i hundesnack.

Min gamle hund holdt faktisk op med at klø sig da vi begyndte at fodre med Nutro Senior foder. http://www.nutro.dk/

Læs også disse link fra netdyredoktor om kløe og hårtab

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_kloee.html

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_haartab.html

Karin

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-06-04 08:34

Umiddelbart ville jeg nok se bort fra græsallergi. Den tror jeg ikke rigtigt på, medmindre det har været noget gentagende gennem dens liv.

Stedet den klør sig leder tanken hen på utøj, men så skal den også klø sig under albuerne, gør han det? Samtidig må vi gå udfra dyrlægen har kontrolleret det.

De næste overvejelser bliver så foder, som er en allergi-synder for mange hunde.

Giv ham en allergikur. Dvs. han i tre uger kun får ris med kalkun, fisk eller lam samt en vitaminpille. Hvis det er hans nuværende foder han reagerer på vil han i løbet af et par dage holde op med at klø sig. Men fortsæt i alle tre uger. Herefter skal du sikre dig et foder med lam og ris.

Mange dyrlæger ved ikke tilstrækkeligt om at behandle foderallergier, og behandler oftest med binyrebarkhomon, som du også har fået. Det løser ikke problemet, men tager blot kløen. Det er et produkt, som kan give bivirkninger og "sjove hvalpe" ved længere tids brug, men jeg vil nok ved en hund på 11 år ikke tænke så meget på det. Han skal først og fremmest have det godt her og nu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-04 08:40

Jeg formoder det er undersøgt at hunden ikke har skab. Det er mider i huden og symptomerne er som beskrevet. Jeg tror ikke at græspollenallergi vil vise sig på den måde. Nu ved jeg ikke om du ofte bader hunden, men det kan give lignende symptomer.

Kommentar
Fra : lupolite

Dato : 30-06-04 13:24

Hejsa med Jer.

Først tak for Jeres indlæg.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige med 100 % sikkerhed at det er græsallergi, men men men..........
Fra han var ca 1 år startede det, og nu siden hend kan jeg se et mønster samt tider på året hvor der er megen pollen samtidig med at han har opholdt sig på græs.

Han har ikke utøj, bliver behandlet konsevent hele året mod lopper og flåter, og vi skifter gerne produkt hver 2-3 år. Samtidig kan jeg oplyse at han de sidste 7 år har fået div. DIÆTFODER hvor vi også har skiftet med mellemrum, bare for at give ham, en ny oplevelse, lige nu får han ROYAL CANIN. size nutrition Mature adult 2. af dette har han spist ca 10 kg og de sidste 4-5 mdr har han fået 2 stk TOPPY Hunde kiks.

Denne omgang kløe startede ( vi bor i lejlighed ) i påsken, vi beslutte at tage 1 uge syd på, og derfor skulle Oskar passes af nogle gode papforældre, som har en lille have kun med græs, der var ingen kløe da vi afleverede ham, og den dag vi hentede ham var det startet i det små, han havde opholdt sig det meste af ugen på græsset og nød det kunne man se, for han SLANGEDE SIG alt imens vi fik en kaffetår i den tidlige forårs sol.

Kløen kommer på de samme tider hvert år ( forsommer/eftersommer) jeg tror det er græsallergi for der nævnes høje græspollen når han har det, og da vi i hele hans levetid har kørt meget på camping, tror jeg på den med græs.

Endnu en gang tak. mvh. Ebbe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-04 14:20

I sidste omgang, hvor din hund fik de "bare pletter" blev den da undersøgt af en dyrlæge?
Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en anden dyrlæge og få min hund ordetligt undersøgt.
Hvis din hund selv klør sig, så er det jo norget der irriterer den. Få taget en blodprøve, blodprøven vil så kunne vise om det er pollenallergi. Måske er det forkert medicin den får.
Kontakt en dyrlæge, det er mit bedste råd.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-04 14:45

Har du fået konstateret ved en blodprøve, at din hund har allergi?? Det er en simpel og billig måde at få det at vide på. Vores Golden lider af alvorlig allergi overfor støvmider, lagermider og formodentlig lopper. (hun har aldrig haft nogle, så vi kan ikke være sikre). Og sjovt nok, så har jeg nemlig i år gået og spekuleret på, om hun også kan have fået græspollenallergi. Hendes allergi blev nemlig værre i stedet for bedre, da det blev varmere, og hun var meget mere ude. Så min personlige mening er, at din hund godt kan have græspollenallergi, men det skal selvfølgelig undersøges ordentligt. Vores hund får 2 Medrol om dagen, så klør hun sig ikke. Hvis vi går under den (meget høje) dosis, river hun sine ører, sine poter og "armhuler" til blods.
Har du prøvet at give din hund almindelig allergimedicin som Clarityn?? (Det må hunde godt få iflg. vores dyrlæge). Det hjalp lidt på vores, når allergien var alt for slem. Dem fik hun 2 af dgl. inden hun begyndte på Medrol.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-07-04 18:18

Medrol er jo netop på recept fordi det ikke skal gives i tide og utide til hunde i alle aldre. Det er jo et binyrebarkhormon, og på længere sigt kan der godt opstå nogle kedelige bivirkninger. Men når jeres hund er 11 år, så synes jeg da, at det nok er et fornuftigt valg at give ham Medrol. men så skal han da have så meget, så han ikke er plaget af allergien.

At sætte det store apparat i gang for at finde ud af, hvad en ældre hund er allergisk overfor, det er nok lidt meget. Især fordi allergi bedst kan behandes med desensibilisering når hunden er under 4 år.

Medrol er nok også den billigste løsning. Hvis dyrlægen kender din hund, og véd, han har allergi, så skulle det da være nok at ringe og bede om en ny recept... Det kan da ikke koste alverden. Min dyrlæge tager da ikke gebyr for at skrive en recept.

Håndkøbs præparater mod allergi er som regel ret dyre..

Kommentar
Fra : lupolite

Dato : 01-07-04 19:09

Hej Birgatta.

Tak for dit indlæg, jeg må ærlig tilstå, du er den der er nærmest min egen mening, dsv. jeg synes næsten ikke jeg har flere penge der står DYRLÆGE på.

Jo jeg må betale ca. 75 kroner for at få udskrevet en resept, og den store TEST har jeg ikke lyst til at Oskar skal gennemgå, både pga. alderen samt alle for mange besøg hos dyrlægen.

Jeg kan samtidig oplyse, at han som 13-14 måneder gammel blev kasteret, da man dengang, mente han led af homonforsyrrelser, grundet de sat helt oppe ved rygsøjlen.

MVH. Ebbe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-07-04 19:13

Jeg har kunnet konstaterer, at hvis jeg køber den receptpligtige medicin ved dyrlægen sparer jeg gebyret for en recept, i mit tilfælde 100,- kr.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-04 00:22

Det er netop ikke noget stort apperat at sætte i gang med en blodprøve. Vores fik først taget alle mulige andre prøver, der ikke viste noget. Til sidst fik dyrlægen den lyse idé (som vi troede han var startet med), at tage en blodprøve og sende den et eller andet stede hen på et laboratorie. Kort efter kom svaret, at hun var allergisk over for de 3 førnævnte ting. Pris: 120 kr.

qfha. Du må have en meget kundevenlig dyrlæge. Uanset om vi henter Medrolen hos dyrlægen eller på apoteket, kommer vi af med med 170 kr for recepten alene. Den eneste forskel er, at hvis vi henter recepten ved dyrlægen kan vi få en til flere gange. Hvis den bliver indtlf. til apoteket, dækker den kun en gang.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-07-04 07:26

Jernladyen> Tænk, jeg troende ikke der var nogen der var dyrere end den pågældende dyrlæge.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-04 09:26

qfja- Det er der i hvert fald. Vores dyrlæge er nok dyr, men ikke nær den dyreste. Til gengæld er han en af de bedste. Selv om han er så "uforskammet" at holde ferie i tre uger endnu, så jeg ikke kan få vaccineret "børnene".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-07-04 15:43

Det var dog forrygende!!!
Jeg har været i kontakt med min dyrlæge 2 gange den sidste måned:
1. gang (15-6-2004) ringede jeg og fortalte, at Silke nok havde svamp i det ene øre igen, -det havde hun også sidste sommer. Min dyrlæge bad mig komme med en vatpind med "snask" på, så ville hun kikke på det. Jeg kom ned med "snasket" og hun kikkede på det med det samme, og udleverede øredråber. Priser: Cytologi, øre: 40 kr. Fucidin øredråber (udleveret), 94, 60. Hertil moms på 33.65 kr. Ialt 168,25 kr.

2. gang (1-7-2004)bestilte jeg et helbredscheck uden vaccination, da Silke blev vaccineret sidste år. Jeg havde på forhånd bedt om at få chekket ører og poter for svamp. Silke blev lyttet på og følt på og fik kikket øjne og ørerne, hvor der var lidt svamp endnu. Poterne blev kikket, og der blev taget skrab af en af neglene, som blev kikket i mikroskopet. Der var også lidt svamp på neglen. Regningen lød på: konsultation med kontrol af øre og poter: 280 kr. Fucidin øredråber 95.20 kr --+ moms 93,80 kr. Ialt 469, 00kr. Desuden fik jeg en recept på noget, som jeg skulle skylle Silkes poter med... Recepten kostede ikke ekstra.

Jette, hvis man køber medicin hos dyrlægen, så behøver man jo ikke recept... Men dyrlægen kan jo selvfølgelig ikke have al medicin hjemme. Da min tidligere hund havde allergi og skulle have medicin hele tiden, så tog hun medicin hjem specielt til ham. Det var billigere end på apoteket, og jeg slap for at stå i kø..

Min dyrlæge er ret ung, og har en lille praksis i en villa alene. Måske er det derfor hun kan være så billig. Og så er hun MEGET engageret i sine patienter. Og hun husker og kender dem allesammen personligt. Hvis jeg hilser hende fra en af hendes andre patienter, så ved hun med det samme hvem jeg taler om, og spørger til, hvordan det går med dens pote eller allergi eller hvad det nu kan være, hun har haft kontakt med den for.

Men hun er nok ikke særlig økonomisk, og jeg frygter da, at hun ikke fortsat kan få det til at løbe rundt... Faktisk skælder jeg hende en gang imellem ud for at være for billig.
Men nu har hun vel egentlig klaret sig i 4-5 år, så jeg håber da, hun fortsætter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-07-04 22:16

Hej Birgitta.
Vi skal betale receptgebyr uanset om vi henter medicinern hos dyrlægen eller på apoteket. Da jeg engang spurgte hvorfor, fik jeg det svar, at dyrlægen jo skulle skrive en recept, uanset hvor vi hentede medicinen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-07-04 22:20

Birgitta> Ja, det har nok temmelig stor betydning at det er en ny dyrlæge, hun skal opbygge en konsultation og fast kundekreds. Den dyrlæge jeg bruger oftest har en meget stor praksis, er velkonsolideret med mange dyrlæger og det koster jo, så et par kunder fra eller til betyder ikke så meget.

Det betyder også, at den kundeloyalitet man evt ønskede at udvise, og det personlige kendskab som dyrelægen kunne have til ens hund, ikke eksisterer.

Og som jeg har sagt engang tidligere i en anden tråd; skal man gøre det bedste for sin hund, skal man bruge flere dyrlæger, idet deres viden på de enkelte områder ikke er særlig stor.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-04 15:21

Netop fordi min dyrlæge er så ung, så er hun uddannet med nyeste viden om seneste forskning. Og hun er ikke spor bange for at indrømme, hvis hun er i tvivl om noget. Så ringer hun til en af sine venner, eller hun kontakter landbohøjskolen.

Det kan da godt være, at hun ikke har den store erfaring, men hun har større viden end de fleste ældre dyrlæger.

Man kan jo nårsomhelst skifte dyrlæge hvis der er noget, man er utilfreds med.

Noget af det, jeg holder allermest af, er at jeg har den fornemmelse, at Silke er noget særligt, -ikke bare en patient i køen.
Der er det samme, jeg værdsætter hos min egen (menneske)læge.

At en dyrlæge er dyr er jo ikke ensbetydende med, at han er god!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-07-04 16:59

Helt enig, pris og kvalitet har ikke noget med hinanden at gøre her. Men hvad er en god dyrlæge?
Det er vel primært en man har tillid til. Altså bygger det i realiteten blot på en illusion.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-04 17:59

En god (dyr)læge for mig: Engagement i patienten, tid og viden.

En dårlig dyrlæge havde jeg kun en enkelt konsultation, da min gamle hund, Ronja, skulle vaccineres. Dyrlægen havde overtaget praksis fra vores tidligere dyrlæge, der var flyttet. Vi måtte vente, mens han pjattede og flirtede med de to unge hjælpere. Og da Ronja kom op på bordet, forsøgte han at lægge hende ned ved at trække hende i det ene forben som hun havde haft skade på få måneder før. Det vidste han ikke, for han havde end ikke gidet at kikke i hendes journal. Og Ronja kunne ikke lide ham.

Da hun blev syg ½ år senere, så kontaktede jeg en anden klinik med en yngre kvindelig dyrlæge. Og der fik vi en helt anden omsorg og pleje til en absolut rimelig pris i de sidste par måneder Ronja levede. -Til trods for at dyrlægen ikke kendte os i forvejen.

Siden da har jeg haft Ramses, -og nu Silke. Og dyrlægen har solgt sin praksis til en endnu yngre kvinde, som jeg meget håber vil holde min tid ud.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-07-04 19:24

Jeg har desværre haft så mange dårlige oplevelser med dyrlæger gennem årene, at jeg primært søger "specialister" når mine hunde fejler noget. Altså dyrlæger som har specialiseret sig i netop den aktuelle problematik. Alene det, at det er speciale øger deres interesse i problemet. Jeg har derfor en rimelig forventning til, at problemet løses bedst muligt.
Det er mit indtryk, at mange dyrlæger er for brede i deres uddannelse, således blot det at handle en hund er uvant for dem.
De første mange år havde jeg, som de fleste andre blind tillid til min dyrlæge, tiden lærte mig noget andet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-04 17:53

Min dyrlæge har speciale i "Hudsygdomme hos mindre husdyr", -og dermed også allergier.

Og jeg er da slet ikke i tvivl om, at hvis Silke kommer til at fejle et eller andet eksotisk, så vil hun straks henvise mig til en specialist på området. Netop fordi hun ikke tror, at hun er vorherre. Hun er ung nok til at være usikker, og klog nok til at erkende det. Og ikke mindst har jeg en tryg fornemmelse af, at hun vil det bedste for Silke.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 16-08-04 08:20

hmm min "lille vovse" lider lidt af det samme. En kronisk hudsygdom, der ligger latent i alle hunde. Nogen får det en gang andre lider af det resten af deres liv. A.. etellerandet.

Det er irriterende, men jeg kan ikke huske selve infektionens navn, har hørt det adskillige gange, men det sidder ikke fast .. A etellerandet...

Medrol er hun også på, ikke med min gode vilje. Hader binyrebarkhormonpræparater da de tager ½-1 år af hundens liv.. og da hun er min sidste, vil jeg beholde hende så længe som muligt.
Har derfor forsøgt gentagne gange at trappe hende helt ud af Medrolen (før var det prednisolon) med det resultat at hun "rapper" sig til masser af sår. Huden bliver rød og varm. Og så skal vi på den igen.. penicilin og chokstart af binyrebarkhormonet. Derefter nedtrapning til et blivende niveau.
Grunden til at min dyrlæge satte hende på Medrol, var at det var knapt så skrapt som prednisolon, og jeg tager gerne tilbuddet om færre bivirkninger ( væskeophobning, knogleskørhed og så videre og så videre..)

Kosten er vigtig. Nogle hundefodre indeholder meget protein, og det kan visse hunderacer reagere allergisk overfor.
Eucanuba lam og ris er det bedste hvad angår lavt proteinindhold. (ved det er dyrt) Royal Canin ligger nok i den miderste gruppe hvad angår proteinindhold.

En terrier har vel også en del arvelige problemer, ligesom schæferen er kendt for have HD, kan Terrieren have allergi/hud problemer, har du undersøgt dette ????
Mine forældre avler på Westier og der er da en del "små" problemer de fortæller deres købere om...
Kender ikke så meget til Cairn terriere, men det kan være der "hunden ligger begravet"

Du skal også tænke på at det er et tilbagevendende problem.. Hunden er 11, hun har nok ikke så mange år tilbage, er det ikke en ide at fortsætte på medrolen, og lade hunden få en alderdom uden tilbagevendende problemer med kløe, stress og store sår ???

Ved at min hund (der dog kun er 4) sover utrolig dårlig i de perioder hvor jeg har trappet hende helt ud af binyrebarkhormonet, fordi hun konstant og hele tiden skal klø, bide og nappe i sin hud og stresser derved.

Den allergiske reaktion ser du på hundens hud, den bliver rød og varm.(blodtilførslen til området øges for meget) og hunden begynder at "klø" sig.