/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
4g stempel sat sig???
Fra : rasmusbuh
Vist : 1006 gange
100 point
Dato : 30-06-04 03:20

Min yamaha 4g har lige sat sig... Stemplet altså...
Jeg har fjernet plumben på den.
Før jeg fjernet plumben kørte den jævnt 40
efter kørte den 40-45, som jo ikke er særlig overbevisende eller hva?
Begge dele med fortandhjul på 10 tænder

Endag kørte den 45 hele dagen næste og pludselig ved MaDonalds satte stemplet sig!
Den kan forresten ikke rigtig stå i tomgang og har aldrig rigtig kunnet det?
Mit karburator bundkar er måske en smule utæt!

Men nu kommer spørgsmålet:
Skal jeg ha en anden dyse i min karburator for at undgå at det sker igen, og hvilken dyse eventuelt?
Jeg tror der original dyse i!

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-06-04 09:10

ja du skal både have større kaburator og dyse i.. men hvis stemplet har sat sig er du nok lidt på den, jeg oplevede engang at knallerten "satte sig" men det viste sig at det heldigvis bare var svinghjulet der havde sat sig og det løsnede sig da at den blev kold.det at du kan prøve hvis det er stemplet er at pille topstykket af og trække cylinderen så langt ud som muligt og lægge to lige lange stykker træ mellem bunden af cylinderen og motorblokken og tage en top eller lignende og sætte over stemplet og se om at du kan få de slået ud det koster godt nok et nyt stempel og cylinderen skal nok bores lidt ud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-04 10:59

Normalt giver det ikke meget bare at fjerne plomben hvis ikke der kommer en anden karburator på med større studs og dyse. Det er heller ikke godt at svømmerhuset er utæt. Måske er du kommet til at lave nogen hak i cylinderen som har ødelagt stempelringene da du fjernede plomben. Med hensyn til tandhjul er det sådan, at hvis du vil geare så den løber stærkere skal der et større tandhjul foran, men det går som regellidt ud over trækkraft. Hvis knallerten får for lidt benzin/olie fordi den skal yde mere p.g.a plomben, bliver motoren for varm, så det kan ogsåvære derfor den har sat sig.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 12:23

Nu er det ikke altid at der er sket nogen særlig skade, efter en sætning, og man kan køre videre med forsigtighed efter få minutter.
jlbendtsen: De fleste FS1 har allerede en 16mm karburator, som er maximum der kan fåes, dog kan der fåes en 17,5mm, men knallerten er født med 10mm?
Dova: Plumben sidder ikke i cylinderen, men i indsugningspladen, hvor karburatoren skrues på.

En FS1 med 16mm karburator med en dyse på 160 eller 170 og gearing, skulle gerne køre omkring 70km/t
Man kan mærke om den holder igen og ikke vil tage omdr. i første gear, altså slår over i 4-takt, ligeledes henad i højt gear: Så har den for stor dyse.
Hvis den derimod kører langt ud med mange omdrejninger i de lave gear, men at det ikke hjælper med det sidste gas i højt gear: Så mangler den benzin, og skal have størrer dyse.
Så se efter hvad diameteren er på karburatoren den skal være 16, og aflæs dysesnummeret på dysen, den skal være mindst 160, og din indsugningsplade skal også være boret op til 16mm hele vejen igennem.
Endvidere må der ikke være falsk luft ved membran/ indsugningspladen/karburatoren, så sætter den sig også.
Afprøv svømmernålen om den er tæt, ved at trykke let opad på den(Som svømmeren gør), når der er lukket op for benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-04 14:16

Jamen du har helt ret med hensyn til indsugningspladen Pallebhansen, men har dog oplevet nogen der har prøvet at banke eller bore plomben ud mens den sad på cylinderen, fordi det var "nemmere" end at skille for meget ad.

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 30-06-04 19:08

Dova:
Indsugningspladen sidder ikke på cylinderen men på motorhuset...
Det er ikke fysiksk muligt at skade cylinderen, selv ved en udbakning af plumben, med inds.pladen monteret!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 21:05

Nej det er rigtigt rasmusbuh, men du havde den vel af, og sørgede for nye pakninger?
For øvrig har du ikke svaret på dysestørrelse og karburatorstørrelse?
Og kører den lige stærkt i 3 som i 4 gear?
Og 4-takter den?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 01-07-04 01:08

Jeg har ikke haft den skilt ad endnu...

Den er monteret med original 10 mm Mikinu karb, og std. dyse vil jeg tro...
kører cirka 12 km/t mere i hvert gear, og der er tydelig fartstigning fra 3 til 4 (12 km/t, 32 - 45)
Den går ik alt for godt i top fart men den 4-takter vist ikke...