/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
laminatgulv på fast tæppe?
Fra : hanny
Vist : 6187 gange
50 point
Dato : 29-06-04 21:48

Jeg har købt et billigt laminatgulv til mit sommerhus. Der er støbt betongulv direkete på jorden, ingen ventilation under.
Huset er fra 1966 og der ligger endnu den originale linoleum overalt. Det lugter lidt klamt/gammelt, men der er kun lidt fugtpletter hist og her. Ovenpå dette er fornyligt lagt et 1 cm. tykt uld-berber tæppe, væg-til-væg.
Mit spørgsmål er: hvis jeg fjerner den gamle linoleum og lægger gulvet ovenpå tæppet, mon så tæppets skumbagside kan klare evt. opstigende fugt? Og mon laminatgulvet kan klare et lidt blødt tæppe? Hvordan kan jeg teste det? Hovsa, det var jo hele TRE spørgsmål, det går virkelig ikke...
Hilsen fra Hanny.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-04 21:54

Jeg ville lægge sådan noget plamingoagtigt noget ud som fås i ruller så der ikke kommer fugt op gennem tæppet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-04 21:56

Ellers kan du godt lægge laminat oven på tæppe det har jeg prøvet og det virker godt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-04 21:57

Og så det tredie hvoffor vil du fjerne linoleummet??? da det jo nok stopper fugten godt

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 22:00

hej her er lige hvad du har brug for tror jeg

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=27&comments=showall

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 60 point
Dato : 29-06-04 22:01

ups forkert link prøver lige igen og denne gang med det rigtige link

http://www.botorget.no/raad_tips/raad_tips_laminatgulv.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-04 22:01

Der skal være en dampspærre i en konstruktion som du angiver, og du kan enten bruge en kraftig 0,20 plastfolie eller den type med skum som man anvender til Pergo og lignende.
Dampspærren bør ligge under det gamle tæppe direkte mod gulvet.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-06-04 22:04

Du behøver ikke fjerne linoliumsgulvet eller tæppet det kan være som isolation. vi har engang lagt parketgul ovenpå gammelt gulv og gulvtæppe med gummivrang, det var udemærket.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-06-04 22:05

Du behøver ikke fjerne linoliumsgulvet eller tæppet det kan være som isolation. vi har engang lagt parketgul ovenpå gammelt gulv og gulvtæppe med gummivrang, det var udemærket.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 22:10
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-04 23:01

Når man lægger laminatgulv oven på betongulv skal der lægges en dampspærre hvis man vil være sikker på, at gulvet ikke ødelægges af fugt fra underlaget. At det fungerer uden mange stedr er en kendsgerning, men det er lidt surt hvis det ikke gør, og dyrt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-06-04 23:23

Hvis du ikke stopper fugten inden den når laminatgulvet, vil det bule ligesom hvis du vasker det i for meget vand. Det må kun tørres, ikke vaskes. (og det fik jeg desværre at vide for sent).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 23:57

Når du siger at det gamle gulv lugter klamt og der er fugtpletter, bliver du nok nødt til at fjerne den gamle belægning og lægge isolering og dampspærre på. Isoleringen skal selvfølgelig under dampspærren. Hvis du lægger det gamle tæppe under, tror jed ikke det varer længe før du vil få fugtproblemer med dit nye gulv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-04 00:07

Hvis der ikke er mulighed for isolering kan man godt bruge det gamle tæppe, men der skal damspærre nederst. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men det vigtigste er at få lavet en fugtmembran.

Godkendelse af svar
Fra : hanny

Dato : 03-07-04 20:51

Tak for svaret return.Og tak til alle jer andre søde mennesker, der har forsøgt at hjælpe!!!Kærlig hilsenHanny.