/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elhegn og lægter...
Fra : ulrik1976
Vist : 546 gange
100 point
Dato : 29-06-04 18:44

Jeg har et spørgsmål angående elhegn og lægter.

vil en trælægte kunne gøre det ud som en isolator hvis man satte hønsetråd direkte på det og satte strøm til?

eller ville der være for lille isolationsevne?

Mvh ulrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 18:49

Det kan man ikke, fordi pælerne vil fungere som jordforbindelse. Du kan heller ikke sætte strøm gennem et hegn som kommer helt ned og røre jorden eller græs. Tråden skal være isoleret evt. ved hjælp af porcelænklokker eller andet ikke strømførende materiale.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 29-06-04 18:52

Hej Ulrik.
Træ ER jo godt nok en isolator, men det kræver at det er meget tørt.
Nu ved jeg ikke hvad det er du skal holde inde med det hønsetråd, men jeg vil råde dig til at spænde hønsetråden ud mellem nogle keramikisolatorer, i alt fald vil der ikke være meget strøm i den hønsetråd i vort regnfulde klima, så snart de er bare lidt våde de der lægter, så ledes strømmen uden videre i jorden.
Der er flere muligheder, som sagt så er keramik/porcelain virkelig godt, men du kan også bruge gummi/plastic - sådan noget tyndt plastslange, lignende benzinslange til en knallert sat på hønsetråden de steder hvor den fæstnes til lægterne vil være tilstrækkeligt. Held og lykke med det. mvh Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-04 19:34

Du kan finde hvad du skal bruge hos Harald Nyborg - Dyreartikler: wwwharald-nyborg.dk
100 stk. porcelænsisolatorer 98,50

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 19:38
Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 19:39
Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 19:40
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-04 19:42

mit link kiksede www.harald-nyborg.dk dyreartikler - isolatorer

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 19:43
Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 30-06-04 20:44

Tak for svaret bennymanden.