/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattediahree
Fra : liseaa
Vist : 515 gange
200 point
Dato : 29-06-04 15:11

Min killing på 6 uger har haft tynd mave i en lille uge. Den får stadig mælk hos moren men selvom jeg forsøger at holde dens skål fra de andre killinger er det stadig galt. Hvadf skal jeg gøre???
(undskyld at jeg kom til at stille det samme spørgsmål under hunde)
Mvh. la

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 210 point
Dato : 29-06-04 15:27

prøv med tørkost så hjælper det sikkert og så kun frisk vand ikke mælk ellers må du til dyrlægen

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 15:28

hvis det ikke hjælper

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 15:32

måske har den orm så du kunne jo prøve at give den en orme kur

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 16:18

Katte kan ikke tåle mælk, men det ved jeg heller ikke om den har fået. Der kan væremange årsager. Den kan have orm eller have spist noget den ikke kan tåle (hvis det er udekatte kan det være svært at holde styr på hvad de spiser). Måske har den en slags kattesyge, men så plejer man at se andre symptomer. Men hvis den ikke virker syg og taber sig tror jeg det kan være noget forbigående, katte kan godt have diarre i en periode uden det betyder noget.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-06-04 16:29

lige lidt mere læsning som er taget fra denne side
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=952/sprog=1/grp=2/menu=3/

Kan katten tåle mælk?

Det bliver ofte blandt katteejere diskuteret, om katte kan tåle mælk. Der er faktisk katte, som tåler mælk; mens andre ikke kan omsætte mælkeprodukter.

Hos mennesker kender man samme problem, og her ved man, hvad årsagen er. Når mælken kommer ned i tyndtarmen, skal den nedbrydes for at kunne optages i organismen. For at det kan finde sted, skal mælken nedbrydes ved hjælp af et enzym, som hedder lactase.

Hvis dette enzym ikke er til stede, så vil katten ikke kunne omsætte mælk, og man vil i mange tilfælde se, at katten får diarré i varierende grad. Årsagen til denne type diarré er, at lactasemanglen medfører en sur reaktion i tyktarmen, hvilket medfører, at absorptionen af vand nedsættes.

Hvad kan jeg gøre?
Tilbyder man katten mælkeprodukter og der opstår diarré, så kan det skyldes mangel på lactase.

Hvis man fodrer med et lactosefrit foder, altså et foder uden indhold af mælk og mælkeprodukter, så skal diarreén høre op. Sker det, så kan det være mælkeprodukter, som er årsag til diarreén, hvorfor man bør undlade disse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-04 17:38

Hey, hey, hey allesammen, Vågn op!! Det drejer sig om en meget lille killing på kun 6!!! uger! Altså en killing, der endnu ikke er kommet fra sin mor. Den har haft dårlig mave i flere dage, ---og den mælk, den får er kattemælk fra moderen. Det er da IKKE mælken, der er problemet.

Er der ikke nogen kattefolk, der selv har haft et kuld killinger, der kan give et råd??

Som jeg også skrev under "hunde" så ville jeg selv øjeblikkeligt kontakte dyrlægen. Ellers tror jeg, at du kan risikere at miste hele kuldet!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 18:59

Jeg har altså haft rigtig mange kattekuld og en killing på 6 uger er for ca 3 uger siden selv begyndt at spise så småt, og i nødstilfælde ville en killing på 6 uger ikke have problemer med at klare sig på egen hånd. Jeg har selv taget 2 killinger med mig hjem engang, de var 4 uger, fordi ejeren ville aflive dem, og det kunne endda lade sig gøre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-06-04 19:05

Du kan få noget hos dyrlægen til at stoppe diarréen. Vær opmærksom på om den mangler væske. Det bør ikke stå på i flere dage for så lille en killing, den risikerer at dehydrere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 19:22

Nu skriver du ikke direkte hvordan killingens afføring ser ud. Men hvis det bare er "væske" er det muligt at den slet ikke har diarre, men derimod forstoppelse, evt. hvis den har ædt noget der spærrer tarmsystemet. Så kan væske godt passere, men så vil killingen blive hævet og øm på maven. Killinger kan finde på at æde de mest mærkelige ting og især skumgummi o.l.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-06-04 19:52

Kontakt dyrlægen. De vil evt. give den en mild antibiotika kur. Og så kunne du evt. supplere med KMR mælke-erstatning. Dette skal dog kun være 10 ml. pr. gang hvis den IKKE dirre hos moren. Vær dog opmærksom på at begynder du at give KMR må du ikke stoppe igen. Giv det evt. i en lille sprøjte eller lade den slikke det af en underkop.

Problemet er også at tarmene risikerer at tage varig skade, og den vil kunne få kronisk diarre. Så det skal rettes op.

Pøj Pøj med det...

Kommentar
Fra : swmusic

Dato : 30-06-04 13:21

Sikke dog en masse forskellige svar på et spørgsmål, der meget let kan komme til at dreje sig om liv eller død! Hvis killingen har haft tynd mave i en uge, så var den altså kun fem uger gammel, da det begyndte, altså har diarreen stået på i en meget stor del af dens liv. Hvis det er lige slemt stadigvæk, så se at komme til dyrlægen, og det kan ikke gå stærkt nok!
Jeg undrer mig over, hvad det er for en skål, du nævner...
Får dine killinger speciel killingemad, eller hvad er det, du fodrer dem med? OG: Har maden stået i køleskab umiddelbart før serveringen? For hvis det er tilfældet, kan de meget nemt få maveforkølelse af det! Kattemad skal helst have stuetemperatur ved serveringen, altså omkring 18-20 grader. der er rigtig mange, der overser dette.
Men under alle omstændigheder, og hvis du har din killing kær: Af sted til dyrlægen! Han / hun vil muligvis give en indsprøjtning af væske og næringsopløsning i ryggen for at forhindre yderligere udtørring, hvad de nemlig ikke kan tåle i ret lang tid. Det kan godt se drabeligt ud - somme tider nærmest som en "kamel-pukkel", men jeg har erfaring fra flere af mine egne katte for, at det kan redde liv. (Det svarer til at lægge et menneske i "drop" - hvad der jo er svært at praktisere på en kat med så lille en arm at have med at gøre.) Først når væskebalancen er i orden, kan man give sig tid til at undersøge, hvad der præcist kan være galt, og indrette en behandling derefter.
De kærligste hilsner til dig og dine katte
fra Ruth

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 30-06-04 17:05

hej alle!
Tusind tak for alle jeres gode og velmenende råd. Killingen er nu ved at få en mere normal afføring. Jeg forsøgte at give dem alle tørkost(bla. m. vand) i et døgn, samtidig med at jeg nu fremover vil aklimatisere dåsemaden,da de små maver som sagt er sarte overfor kulde.Jeg sendte min mand på apoteket, hvor de bestemt ikke havde noget mod katte-diarre? Altså i håndkøb.

Godkendelse af svar
Fra : liseaa

Dato : 30-06-04 17:08

Tak for svaret return.
Indtil videre tak for rådene!
Hilsen la