/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk (åh ja)
Fra : Spirillen
Vist : 407 gange
150 point
Dato : 28-06-04 17:38

Jeg har 2 PC'er som begge kører XP

PC 1 er forbundet til internettet med et alm. modem.
PC 1 & 2 er forbundet med netkort
Jeg kan gå på internettet fra dem begge (hvis PC 1 selvklart er på)
Jeg kan godt pinge fra begge PC'er
Jeg har kørt den automatiske opsætning af netværk som findes på XP og har så "fået" IP adresserne
PC 1 : 192.168.0.1
PC 2 : 192.168.0.103

Spørgsmål:
Jeg kan fra PC 1 finde de biblioteker der er shared på PC 2, men ikke omvendt...
Hvis jeg fra PC 2 går i stifinderen, vil den ikke vise netværksstederne, hvad er problemet.

Hilsen PB

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-06-04 18:03

Hej PB!

Begge PCére skal have samme arbejdsgruppenavn - ændres bla. via at højreklikke på denne komputer i start og vælge egenskaber og derefter Computernavn.

Hvis du har firewall skal begge PCére muligvis angives som Trusted.

Prøv endvidere også selv at gøre nogle mapper på begge PCére delte og man skal endvidere være opmærksom på, at begge PCére muligvis skal genstartes og derefter kan der gå et godt stykke tid før de optræder i stifinder.

Men når man står i stifinder på øverste niveau (skrivebord) så tryk på "F5" nogle gange med ventetid imellem. derefter skulle der bl.a. optræde en hovedgruppe "Netværkssteder" og derunder "Hele netværket" og med derunder Microsoft Windows-netværk" derunder vil tilknyttede PCére og mapper blive vist.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-04 19:36

Start>programmer>tilbehør>kommandopromt>skriv så det ser sådan ud:
C:\>ping computernavn og tryk enter
du kan også lige prøve at ping din egen comp
Eyvind.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 28-06-04 21:50

Hej

Jaaaa jeg kan nu godt pinge både PC 1 og PC 2 med positivt svar. Kan også pinge min egen comp.
Begge PC'er har samme arbejdsgruppe navn. (MSHOME)
windows XP's firewall er frakoblet på begge maskiner.
Begge PC'er har delte mapper, men jeg kan kun se de delte mapper (fra PC 1) på PC 2

Har nu ikke haft problemet før, det kom efter at jeg havde skiftet netværkskabel og installerer Windows XP påny på PC 2 (min egen comp.)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-04 23:01

Hov - skiftet netkabel............du kører fra netkort til netkort.
Så skal det være et krydset kabel.
Emesen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-06-04 01:38

Ja men hvis det ikke er et krydset kabel, så skulle fejlen da være begge veje, og så skulle han vel heller ikke kunne komme på nettet med PC2????

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 29-06-04 03:40

Vær lige opmærksom på, at "Deling af netværk" - der hvor der dannes en diskette kun skal køres på den PC som er koblet op til Internettet.

Disketten der bliver dannet, skal indlæses på PC nr. 2 og øvrige.

Hvis ikke du allerede har gjort det på den måde - så prøv lige igen, da det er nemmere end at sætte hver enkelt PC manuelt op.

Mvh
Bjarne