/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Rettigheder uden en lejekontrakt
Fra : braveheart
Vist : 1364 gange
100 point
Dato : 28-06-04 13:38

Hej alle...

Jeg flyttede sammen med kæresten d. 1. april 2004 i en 3-værelses lejlighed i Vejle... Vi satte den selv i stand, malede, nye køkkenborde, nyt badeværelse etc., dog blev alle materialer sat på udlejers regning.

Efter påsken var alt på plads, dog uden nogen lejekontrakt.

Min kærestes mobil bliver stjålet kort efter og vi mister nummeret på udlejeren, hvem aldrig dukker op med en lejekontrakt. Vi gør ikke det store nummer ud af at finde hans nummer igen, og hvorfor skulle vi, det var vel ikke vores pligt at kontakte ham, men omvendt.

I dag, cirka 3 måneder senere dukker han op med en lejekontrakt, hvor han opkræver os husleje for maj, juni og juli måned, plus depositum for 2 måneder (april måned var aftalt at der ikke skulle betales, da vi lagde arbejde i lejligheden), alt i alt rigtig mange penge...

Så spørger jeg, kan man opkræve husleje for så mange måneder tilbage, eller kan vi undlade at betale for de måneder ???
Hvad er vores rettigheder i denne situation ?

på forhånd tak for hjælpen til dem der ved noget om det...

Brian

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-04 13:42

Det er vel rimeligt at betale husleje
Der var kun aftalt fri husleje for april måned, og det har I fået !!
Jeg synes bare I skal betale, hvis prisen er den aftalte.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-06-04 13:48

Selvfølgelig kan han kræve husleje for den periode i har boet i lejligheden

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-06-04 13:52

Umiddelbart er du heldig når du slipper med så lidt. Mange udlejere kræver 3 måneders forudbetalt leje + et depositum svarende til 3 måneders leje.

Jeg kan ikke lige huske lejelovens regler, bortset fra at det normalt gælder at du ikke stilles dårligere ved ikke at have fået en lejekontrakt i forhold til hvis du havde en.

I dit tilfælde har udlejeren jo ikke gjort andet end det I havde aftalt på forhånd (måske med undtagelse af depositumet).

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-04 13:57

Hej Brian.
Jeg må give de to foregående ret, hvis ellers huslejen er den aftalte må i nok til pungen, i har jo ganske rigtigt fået april huslejefrit som du også skriver var aftalt.
Efterfølgende husleje slipper i ikke for at betale, og to mdr.s depositum er også ganske almindeligt (mange steder 3 mdr. i dag)
Det er selvfølgelig en del penge på en gang, men måske kan i aftale en afdragsordning, når nu udlejer også har været lidt længe om det. Jeg håber i har fået dækket materialer til istandsættelsen, eller gemt kviteringer så dette evt. kan modregnes i huslejen.
Ellers tillykke med jeres nyistandsatte lejlighed.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-06-04 13:58

Uanset om det er mange penge på en gang, så har i jo vidst at pengene skulle falde, HVIS i har forventet at det var gratis at bo der bare fordi i ikke havde fået kontrakten endnu og så har brugt pengene på noget andet, så er je gked af at sige det, men så er i sgu selv ude om det, beløbet er vel ikke blevet ændret, det er bare samlet til en portion

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-04 14:07

Det der er aftalt, bliver ikke ugyldigt, fordi du ikke har en lejeaftale !!!
Så skulle i have aftalt, at der først skulle ske betaling når der kom en lejeaftale.

Se også her om ugyldighed, og handle i "ond tro".
http://www.business.aau.dk/ha/HA/5sem/Jura-Ugyldighed-03-HST.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-04 14:09

Så mange måneder tilbage er det nu heller ikke. Der bliver krævet husleje for denne + forrige måned, juli, samt et depositum.
At I mister udlejerens telefonnummer er ikke undskyldning for ikke at kontakte ham. Enhver kan ved at rette henvendelse på tinglysningskontoret få oplyst ejeren af ejendommen.
Jeg læser også mellem linierne at I har "godtet" jer over at han ikke kontaktede jer.
I har hele tiden været klar over at der skulle betales husleje, så beløbet er vel blevet lagt til side.
Huslejen slipper I ikke for at betale.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-04 14:15

http://home.worldonline.dk/mem/info/ordforklaringvedrsjaeldenhed.htm
Citat
At handle i ond tro = når man - trods man har fået at vide, at man handler forkert - fortsætter med at handle forkert. Skærpende omstændighed.

Ærlig = det er Du forhåbentligt ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-06-04 14:17

Først, En mundtlig aftale er ligeså binende som en skriftelig.

Dog mener jeg det er et skråplan at lægge sig ud med udlejer allerede nu. Han kan på sigt gøre livet MEGET surt for jer.

Jeg snakker af erfaring, liggger på 3 år i huslejekamp med min udlejer. Og det dræner efterhånden på krafterne...!!!

Betal og vær glade for at I har et sted at bo og være glade for I nu har en lejekontrakt.

Ellers forespørg her:http://www.dklf.dk/ eller hos http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-06-04 14:23

> braveheart
Det lyder som jeres udlejer i bund og grund er en SUPERMAND. At der gik "lidt" tid med udarbejdelsen af lejekontraktren er "peanuts". Nu har I fået den mundlige aftale bekræftet .. og I har fået lang kredit .. hvad mere kan man ønske sig ?

Vær nu positive og glæd Jer over, at der IKKE skulle betales 25.000 under bordet og uden kvittering.

Gid alle danske udlejere var som Jeres "Supermand"

/PG

Kommentar
Fra : braveheart

Dato : 28-06-04 14:27

Selvfølgelig har vi lagt pengene til side...
Ved godt at måske på en måde er i "ond tro", men udlejeren har jo ikke selv gjort et stykke arbejde for at en underskrift på lejekontrakten...
Og vi har ikke haft nogen aftale om huslejens størrelse eller andet, kun at vi skulle sætte lejligheden i stand som vi ønskede os det og han ville betale alle materialer... Vi flyttede også først ind i påsken...

Fordi vi er så skeptiske er, at han ikke har istandsat noget som helst siden vi flyttede ind... Vores opgang er stadig fyldt med gamle materialer og gulvtæpper istandsætning af en lejlighed i vores opgang.. Vi har måttet vaske på møntvask de sidste to måneder, selvom han er blevet kontaktet af andre beboere...
Det hjalp hellere ikke, at vi havde indbrud for en måneds tid siden og vi har derfor bare allermest lyst til at flytte væk fra det hele...

- Brian

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-06-04 14:30

Tja, velkommen til en lejers verden...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-06-04 14:31

Er i flyttet ind i en lejlighed uden at kende huslejen på forhånd??????????????

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-06-04 14:39

> braveheart
Det ka' da nok være at spørgsmålet plus'lig tog en "drejning" !
Hvad havde I aftalt mundligt ? Den månedlige leje ?

/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 15:38

Normalvis plejer man ikke at flytte ind uden at aftale huslejens størrelse, og det er ligeså meget jeres eget ansvar at sørge for at lejekontrakten kommer i orden .Den er ligeså meget for jeres som for ejerens fordel at have. Og selvfølgelig skal I betale huslejen. Hvis I derimod mener at lejen langt overstiger hvad lejligheden er værd, kan i kontakte Lejernes Landsorganisation og klage. Og udlejer har ret til at kræve min. 3 mdr. husleje i depositum.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-04 15:50

Brian.
Det ligner godt nok mere og mere, at i ikke har helt hold på tingene, OK godt at i har lagt huslejen til side, men at flytte ind i en lejlighed og påbegynde en istandsættelse uden at kende de månedlige husleje, det lyder helt skævt.
Men nu som taliskoko skriver "Velkommen i lejernes verden"
Jeg håber i får det bedste ud af det, og får løst jeres problemer, så i kan blive
glade lejere. mvh Benny

Kommentar
Fra : braveheart

Dato : 28-06-04 16:21

hmm... det er jo ikke fordi jeg har lyst til at betale udlejer og jeg prøver hellere ikke at slippe for at betale huslejen.
Der er bare nogle ting der ikke stemmer overens med hvad der er blevet aftalt med udlejeren....

Det der er blevet aftalt med udlejer er, et beløb inklusiv forbrug.. hvor han i lejekontrakten tager det samlede beløb plus forbrug.. ja, der havde åbenbart været en aftale om et beløb, (har lige fået drøftet det med kæresten, hvem også siger, at der har været forsøg på at kontakte udlejer inden hendes mobil blev stjålet)...

Problemet er ikke, at huslejen ikke skal betales, men at vores lejekontrakt først er kommet nu, og det er en kontrakt vi ikke kan acceptere, da der står ting, som der ikke har været fortalt og huslejen pludselig er plus forbrug...

- Brian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 16:29

Det mest almindelige er, at forbrug er ved siden af huslejen. Nogle boligforeninger bruger dog at man betaler aconto for varme, vand og renovation mens el altid er for sig selv. Men jeg forstår at det er en privat udlejer, og der er det mest normalt at det er husleje plus forbrug. Jeg tror ikke der er mange udlejere der tør inkludere det i lejen. Han har jo ingen mulighed for at beregne hvor meget folk bruger,

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 16:48

I virker MEGET unge og uerfarne. Det er rigtigt at udlejers adfærd ikker er særligt professionel, men jeres er mindst lige så amatøragtig. Der er ikke umiddelbart noget ivejen med de ting, som udlejer har præsenteret for jer. I har tydeligvis blot ikke helt forstået sammenhængen. Kryb til korset lær og vær glad for jeres lejlighed.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-06-04 17:08

Et godt råd herfra:

Køb lejeloven og meld jer ind i LLO.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 28-06-04 17:54

endnu bedre køb jeres eget så er der ikke de problemer mere og lejligheden/huset stiger som regel i værdi

Kommentar
Fra : Camillasmoster