/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Valg af digital kamera
Fra : anjabr
Vist : 683 gange
150 point
Dato : 28-06-04 11:51

Vi er ved at forsøge at finde et digitalt kamera til 3-4.000 kr. Det skal være med mere end de sædvanlige 3*optisk zoom, så man kan komme tæt på barnet, ved gymnastikopvisninger o.lign. og det skal give nogle gode billeder, hvis man går ind og kun skal bruge en del af billedet og forstørre den del af det op til et 10*15 billede (og gerne lidt større også).

Det skal også helst kunne tage gode billeder, selvom lysforholdene ikke er optimale...

og hvad skal man købe af hukommelseskort?? Der var en, der snakkede om, at de almindelige kort ikke er så hurtige at lagre billederne på. Er der så stor forskel, så det er pengene værd at købe et bedre kort, og hvad hedder de??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 12:09

Hvis du vil tage billedudsnit med kvalitet skal kameraet klare fotografering i TIF-format.
Ikke alle kan det. Dårlige lysforhold, der sætter objektivet grænsen.
Egentlig skulle i købe et digitalt spejlrefleks kamera, prisen er bare noget højere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-04 12:15

Jeg vil foreslå Nicon og Canon kameraer.
Nu er det jo lidt i modstrid at kunne zoome meget og stadig kunne forstørrer meget, for billederne bliver mere grovkornede ved zoom, og hvis du har en god printer eller stadig kræver gode finkornede billeder, skal du op i 8 millioner billedpunkter. Men nu afhænger det jo af hvor meget du zoomer, og træerne gror ikke ind i himlen.
Det er rigtigt at der er forskel på hukommelseskorts hastighed, men det er mere overførselshastigheden til computeren, når man vil tømme billederne der over. Derimod skal du nok regne med at købe et hukommelseskort(Minne på svensk) med flere MB.
Så jeg syntes du skal stille disse krav:
Min 3-4 millioner pixels, 5*zoom, indkøbe et extra hukommelskort på 125 MB, og så et klart billede, indb.opladelig batteri.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=21204 Prøv at sammen ligne i skemaet til venstre.
Der er også test i www.edbpriser.dk og under hvert camera er der stjerner som fortæller om brugernes mening, i øvrigt kan du ikke få cameraer billigere end "på denne side".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 28-06-04 12:22

Billedkvaliteten ved zoom burde da ikke blive dårligere så længe det er optisk og ikke digital zoom man bruger!

Ellers er optiken da ihvertfald alt for dårlig!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-06-04 12:54

Du skal bruge et camera med hurtigt "aftræk" eller forsvinder motivet inden camera'et er færdig med at fotogtgrafere. Til indendørs fotografering behøver du mulighed for ekstra tilslutning af blitz.
Du skal ikke tænke på den store zoom indendørs da blitzlys alligevel ikke kan nå motivet.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-04 13:35

kpm10, Det bliver den jo fordi der ikke kommer så meget lys ind, og det er almindelig kendt at der er store problemer med uskarpe billeder på grund af dette, og de også skal bruge længere tid for at få belyst bagpladen, dette igen giver rystede billeder: http://www.dinside.no/php/art.php?id=13458
Digital zoom er der ikke megen grin ved, det kan lige så godt udføres senere på computeren, hvis man skal bruge det.
Problemet forstærkes af at cameraer i dag skal være så små, med linser der også er små, og derfor ikke "fanger" så meget lys.
Derfor er Nikons store dyre digitalcameraer stadig klodsede, men har tilgengæld store linser der fanger lyset godt.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31427
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : anjabr

Dato : 28-06-04 13:45

pallebhansen, hvorfor Nicon og Canon kameraer???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 14:13

Lær så meget som muligt om digitalkameraer.
Så opdager du hvor lidt mange sælgere ved,
ikke for at kritisere dem men udviklingen går
stærkt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-04 14:58

anjabr, tja, fordi de er kendt få ikke er gå på kompremis med kvalitet, og har lavet cameraer i en menneskealder, jeg ved godt at rigtig meget er lavet i østen, og der er da mange andre cameraer der er gode. Men der er jo en grund til at de bruges af proffer, (Og mig ha ha) og den jeg gir link til er den mest populære og mest solgte lige nu, prøv feks. at læs hvad dem der har købt den mener.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 15:18

http://www.hasselblad.se/
Her er det ikke prisen som er afgørende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 15:51

Canon er noget af det hvor du får mest kvalitet for pengene. F.eks Canon Powershot modellerne. Og hvis du kigger dig for, er der tit gode kamera på tilbud hvor du kan spare mange penge på et bedre kamera.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 15:55

Med hensyn til hukommelseskort synes jeg, at Compact Flash (CF) er de bedste, og de er billigere end f.eks. Scan Media-kort (SD). De fleste Canon bruger CF kort.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-06-04 16:18

Her er lidt til at gøre dig endnu mere forvirret:
http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
http://www.megapixel.net/
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/qvr40.html
Men der er omtale af forskellige camera, både fordele og ulemper.
Emesen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 28-06-04 17:22

Jeg har selv dette http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85474 Minolta med et 256 mb kort i, Med bedste kvalitet kan der være 110 billeder på det. Jeg er meget glad for det. Også er det ike meget støre end en pakke Prince.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 19:51

pallebhansen> Nikon har jo et super godt ry fra deres spejlreflekskameraer, men jeg har set nogle anmeldelser af af deres billigere digitale kameraer, som var temmelig ringe. Er du bekendt med de nærmere enkeltheder desangående, eller er det en gammel refleks at anbefale Nikon og canon ?

Er selv Nikon-fan, men ikke særligt inde i digitalkameraerne. Søger selv et digitalt spejlreflekskamera til max. 3500,-

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-04 20:11

qfha, jeg har en kammerat der efterhånden har købt et utal af digitale kameraer, nu har han købt en Nikon coolpix på 8 Mill. pixel, og han viser dem altid printet ud i A4 format. Og hold da k... hvor er de flotte. Test af cameraet til 8000kr var ikke overvældende, men det syntes jeg billederne er.
Jeg spurgte ham også, hvorfor han ikke valgte Nikon i spejlrefleks, og han sagde: "Det er fordi du ikke kender nok til digitalkameraer". Der er ingen ide i digital-spejlrefleks (Ham og jeg har fotograferet meget med alm. spejlrefleks førhen.) og du ser i forvejen det rigtige udsnit på digitalbagskærmen, så hvorfor skulle jeg gi mere for sådan et?
Tja det kan han have ret i, desuden tror jeg du skal lede længe efter et til 3500kr?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jom46

Dato : 29-06-04 00:33

Olympus Ultra Zoom 750 (10 X optisk) kunne være en løsning. Men ikke uden ekstern flash. - MEN, hvis formålet er at tage billeder af barnet, som skal kunne udsnitforstørres, så tyder det på, at du kan vente til dagen efter med at se resultatet mod at få den kvalitet, du søger. Altså - tilbage til et godt spejlrefleks med en 24-120 mm optik, så lysstærk som du synes du vil ofre penge på. Ekstern flash med ledetal over 40, og en 400 iso film. Det gir' kvalitets billeder, der holder i 80 år, hurtig reaktion når knappen trykkes ned, og godt lys. Og så kan du jo altid digitalisere negativerne til en kvalitet, der rigeligt matcher et digitalkamera.
mvh jom46

Kommentar
Fra : Obur

Dato : 30-06-04 10:27

Kære anjabr
Du skal selvfølgelig købe et Pentax Optio S4 eller S4i. Her får du et ultra-kompakt kamara med 4 megapixel + 3 x optisk motorzoom + digitalzoom, i målene 83mm x 52mm x 20,5mm og det vejer ca 100g. Et kamera der kan det hele se link http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/penkam/digital/index.htm
Eller du kan købe et Pentax Optio 555 et kamera som i mål og vægt er lidt større men har hele 5 megapixel og 5 x optisk Zoom og 3 x digital zoom, det bedste kamera på marked til prisen se link http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/penkam/digital/index.htm
Du skal bruge et Secura Digital mindst på 256 MB Ultra II card, det køre med en hastighed på 10MB/s
I DK koster det over kr. 1.000,- men i Tyskland kan du få det for ca. 60,- EURO Link http://search.ebay.de/ultra-II_SD_W0QQbsZFindenQQcatrefZC6QQfromZR2QQgotopageZQQlopgZQQsacategoryZ47566QQsapricehiZQQsapriceloZQQsbrftogZ1QQsocolumnlayoutZ3QQsofocusZbsQQsosortorderZ1QQsosortpropertyZ1QQsotrZ2
I Dk er priserne høje men du kan købe dit kamera i Tyskland men det er uden dansk manuel
I Tyskland er priserne:
Optio S4 ca. 300 EURO
Optio S4i ca. 350 Euro
Optio 555 ca. 400 Euro
Link http://pages.ebay.de/
Med venlig hilsen
Obur

Kommentar
Fra : jom46

Dato : 30-06-04 22:22

Kære Anjabr,
Det er absolut nogle dejlige kameraer, Obur henviser til, ingen tvivl. Desværre lever de ikke op til de krav, som du indledningsvis har stillet: "Godt lys, udsnitsforstørrelser, hurtig reaktion, komme tæt på, og "kun 3- 4.ooo kr.".
Kun Pentax Optio 555 nærmer sig, hvad du ønsker. TIFF er nødvendigt til forstørrelser, og zoom gange 5 er minimum acceptabelt, og 5 mio pix.OK. Digitalt zoom: glem det. Men til det prisniveau du nævner, får du ikke et digitalt kamera, du bliver tilfreds med, når først nyhedens interesse for "de hurtige fremkaldelser" har lagt sig. Indendørs gymnastik-billeder kræver masser af lys= ekstra flash - Det kan 555'eren ikke! Teknik til at tage billedet i "mili-sekundet" når "bolden gribes": Intet digitalkamera til kr. 4.000 kan det endnu. Vent fem år eller brug kr. 30.000! Lån et digital kamera, prøv selv og få erfaring. Beklager, at jeg er så kedelig, når du nu er købelysten til det digitale.
mvh
JOM46

Kommentar
Fra : Obur

Dato : 01-07-04 07:54

Kære JOM46
Jeg vil da give dig ret, men jeg forholdt mig til prisen - og vil stadig mene at Pentax Optio 555 er et af de bedste kameraer på marked, til prisen og så får du et ultra-kompakt kamara, så du er fri for at slæbe rundt på en stor tung kasse.
Kameraer i prisklassen kr. 20 - 50.000, er nok ikke så interesant for ret mange.
Med venlig hilsen
Ole

Accepteret svar
Fra : jom46

Modtaget 150 point
Dato : 02-07-04 00:21

Kære Obur,
Ja-men jeg tror nemt at vi kan blive enige. 555'eren er bare 1.800 kr over den pris Anjabr satte som max. Derfor forstår jeg ikke, at du ikke har anbefalet at Pentax Espio 140, 150 eller 170 sl. Alle kompakt kameraer, der matcher det ønskede prisniveau - (men analog, sorry!). Min hustru har et Pentax Espio 120, min datter et 160. Pragtfulde kameraer. Jeg tager altid min kones med på forretningsrejser, fordi det fylder så lidt. Nikon'erne bliver hjemme. Desværre har ingen af de nævnte kameraer mulighed for ekstra flash. Skal det absolut være digitalt, så er det vigtigt, synes jeg, at der kan bruges ekstra flash. De indbyggede er for svage. Specielt til Anjabr's formål. Min digitale Nikon Coolpix 45oo (4.mio pix, 4 x optisk) kan dette, og mon ikke den er faldet i pris, så den passer til Anjabr?
mvh
JOM46

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-04 00:37
Kommentar
Fra : Obur

Dato : 02-07-04 07:42

Kære JOM46
Det er da nogle udemærkede kameraer du beskriver men 555´eren koster ikke kr.1.800,- i DK over den pris som Anjabr har sat som max, på
http://www.bob.dk/index2.php?vareNummer=2018272
kan du få det til kr. 4.252,- alså kr. 252,- over den max pris som Anjabr har sat, og det er med dansk manuel.
I tyskland kan du få det til ca. dk. kr. 3.200 - 3.500,- men med tysk manuel.
Med venlig hilsen
Ole

Godkendelse af svar
Fra : anjabr

Dato : 10-07-04 21:02

Tak for svaret jom46. Jeg har fået lidt at gå videre med, og syntes, det var rart, du forholdt dig til de krav, jeg sætter til kameraet