/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Firewall på hjemmenetværk!
Fra : paratech1
Vist : 464 gange
20 point
Dato : 28-06-04 11:19

Hej!
Jeg har lige sat et lille hjemmenetværk op, hvor den sekundære PC kan gå på nettet igennem hovedkomputeren. Begge maskiner kører WinME. Jeg har før brugt ZoneAlert som firewall, men denne vil ikke lade den sekundære bruge nettet.
Er der nogen som ved hvad jeg kan gøre, eller kender en anden firewall som gerne vil fungere i et hjemmenetværk som mit?

Thomas

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-06-04 11:50

Jeg er ikke lige xpert i ZoneAlert, men kan man ikke tilføje den skundære computeres Ip til ZoneAlert, så den automatisk godkender den?

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 28-06-04 12:02

Nej det har jeg fundet ud af. Findes der så en anden firewall, som kan bruges?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-06-04 12:08

evt. http://www.free-firewall.org/
Jeg kender den ikke men du kan da tjekke den ud.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 20 point
Dato : 28-06-04 16:21

Hej Thomas!

For et par år siden brugte jeg alm. Zonealarm med flere PC - uden problemer.

Nu har jeg Zonealarm Pro på hoved-PC og mon ikke det stadig kan lade sig gøre med den alm. Zonealam.

Prøv at gå ind i Zonealarms opsætninger under "Firewall" og "Zones" - der skal du begge PC angive aktuelle IP-adresser og sætte den til Trusted.

Eks.v. en af mine PCére der er forbundet til hoved-PC har alm. Zonealarm og oplysninger under "Firewall" og "Zones" ser således ud:
Name: Realtek RTL8139 (netkort) - IP Adrdress / Site: 192.168.0.65/255.255.255.0 -
Entry Type: Adapter Subnet - Zone: Trusted

På hoved-Pc I Zonealarm angiver du:
Name: Lokal PCére - IP Adress / Site: 192.168.0.0/255.255.255.0 - Zone: Trusted

Så skulle det kunne virke.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 28-06-04 21:04

Tak for svaret Bjarne_H.
Hvor er det dejligt at man kan få nogle svar på alle de spørgsmål der hober sig op, når man, som jeg, begynder at makke med computere.

Thomas

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 29-06-04 03:16

Selv tak - det var dejligt, at du fik det til at virke!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-06-04 16:42

Hej Bjarne!
Jeg bøvler stadig med at få firewallén til at virke på hovedkomputeren.
Nå jeg vil sætte den anden PC i trusted i zonealarm sker der ingen ting. Hovedcomputeren vil ikke lade nr. 2 komme på nettet.
Jeg går ind i Zones trykker på add og på IP derefter skriver jeg nr. 2´s IP, som er 192.168.0.2 hvor nr et hedder 192.168.0.1. Det kan godt være jeg skal hvad det skåret ud i pap, men jeg kan sgu ikke få det til at virke, hvilket allerede har bevirket at PC 1 er blevet inficeret med spyware og virus. Virusen er jeg ovre men jeg kunne ikke fjerne spywaren med Add-Aware.

Håber du har et svar.

Thomas

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-07-04 04:10

Hej igen Thomas!

Øv - så håber jeg, at dette vil virke - du skal skrive:
På hoved-Pc I Zonealarm angiver du:
Name: Lokal PCére - IP Adress / Site: 192.168.0.0/255.255.255.0 - Zone: Trusted
Sidste cifregruppe der her er 0 - skal være 0 - så vil hoved-PC autonmatisk lade flere eller andre PCére få adgang via din hoved PC efterhånden som du sætter dem til.

På den PC nr.2 angiver du PC nr. 2 eks.v. IP-adresse: 192.168.0.?/255.255.255.0 - (Du kan se PC nr. 2 IP nr i PC 1 firewall unnnder alert - hvor den vil prøve at komme på).
Indtil du er kommet på med Zonealarm fra PC nr.2 og med Zonealarm skal Firewall (Under mappen "Main) stå på medium både for Internet Zone og Trusted Zone - ellers kan Zonealrm på PC nr. 1 ikke se den. Når du så har været på Internettet skal du sætte Internet Zone til High og Trusted Zone uændret som medium. Ligeledes under hovedmappen Firewall og under mappen Main of advanced settings har jeg ingen flueben i de viste rubrikker.
Program Control stiller du til Medium under mappen Main.
Sådan er en af mine under PCére indstillet, der benytter alm. Zonealarm.

Håber, at du får det til at virke!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-07-04 04:17

Hej igen Thomas!

NB! For at undgå virus og spyware, er det meget vigtigt, at du under Zonealarm > Firewall > Main> Internet Zones Security - sætter skyderen på High - når du har forbindelse til Internettet.

Indtil du har fået PCérne til at snakke sammen (brug evt. Stifinder) kan du jo manuelt hive stikket ud til Internetforbindelsen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 01-07-04 08:37

Hej Bjarne
Jeg vil prøve mig frem.
Mange tak skal du have.

Thomas

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-07-04 12:59

OK - håber, at det lykkes for dig!

Mvh
Bjarne