/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Pelsslikkeri
Fra : lindaand
Vist : 2870 gange
200 point
Dato : 27-06-04 18:45

Jeg har for 3 dage siden overtaget 2 dværgvæddere for at undgå at de blev aflivet. Jeg kender ikke så meget til de 2 endnu, men jeg ved at det er mor og datter og de er ca 2-3 år gamle. Den ene har mange bare områder i pelsen - især på rygge i nærheden af nakken. Jeg fik af vide at det var p.g.a at den anden hoppede op på ryggen af den og parrede den. Det er umiddelbart ikke hvad jeg oplever. Parringsritualet foregår nærmest omvendt, men grunden til de bare områder ser ud til at komme af at den bliver slikket. På ryggen er det den anden der gør det, men på benene er det den selv.
De 2 kaniner har det sidste årstid ikke haft meget menneskelig kontakt, men virker dog alligevel rimelig rolige.
Er dette pelsslikkeri et tegn på stres, forkert kost eller lign?

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 19:05

Generelt om kaniner/dværgvæddere:
Kaniner er ud over fugle et af de mest almindelige kæledyr som findes i de Danske hjem.
Kaniner tilhører harefamilien og har ligesom disse rodløse tænder som langsomt vokser hele kaninens liv. Derfor er det vigtigt at der holdes øje med tænderne for at sikre at de ikke bliver for lange. Dette er dog ikke normalt noget problem, og kan nemt forebygges ved at give sin kanin/dværgvædder friske grene fra usprøjtede - ikke giftige træer som f.eks. hasselnød, æbletræer m.m. samt sørge for at de altid har adgang til en "kalksten" i deres bur da de bruger denne til at "slibe" deres tænder på, og derved holde dem friske og i den rigtige længde.
Hvis du observerer at din kanin har for lange tænder må du ALDRIG selv prøve at klippe dem! Dette bør KUN gøres af dyrlæger og andre med erfaring i dette, da den mindste fejl kan resultere i en knækket fortand.

1 eller 2 kaniner?
Hvis du er i tvivl om du skal anskaffe dig 1 eller 2 kaniner bør du tænke over følgende:

Har du tiden til at sidde og "nusse" kaninens pels flere gange om dagen?
Er du hjemme det meste af dagen, og har mulighed for at placere buret i stuen, så kaninen/dværgvædderen ikke føler sig ensom?
Hvis du kan svare ja på dette kan det være fint for dig kun at anskaffe 1 kanin, men husk så at det er DIG der skal udgøre det selskab den ellers ville have fået fra en anden kanin.
Pasning:
En kanin er et meget selskabeligt dyr, og SKAL derfor have 1 - gerne 2 daglige ture i stuen for at give den mulighed for at motionere og derved styrke sit helbred. Samtidig giver turene i stuen den afveksling i dagligdagen som er nødvendigt for en kanin som er spærret inde i et lille bur ikke skal gå hen og dø af sorg!
Når du har kanin ude skal du huske at holde øje med den, da kaniner/dværgvæddere kan finde på at "gnave" i ledninger nog derved kan få stød. Skulle der alligevel blve bidt i en ledning bør du udsifte denne af hensyn til brandfare ved kortslutning.

Kaniner skal regelmæssigt have deres negle klippet. Dette kan du sagtens gøre selv med en bidetang som bør være ren i tilfælde af at du skulle komme til at ramme åren inde i neglen. Klip af denne grund derfor aldrig neglen for langt ind. Når neglene skal klippes kan det være en god ide at være 2 - 1 til at holde kaninnen mens den anden klipper.

Hvis du skal løfte på kaninen bør du tage kaninen med den ene hånd under maven og holde lige under dens hale med den anden. Pas på ikke at komme til at holde den under bagbenene, så vil den hoppe fra dig. Traditionen med at løfte kaniner i nakkeskindet er er jeg stærkt imod, og det er ikke sundt for kaninen. Hvordan ville du sel have det hvis nogen løftede dig i nakken.....?

Buret?
Når du skal vælge et bur til din kanin, bør du altid gå efter det størst mulige du har plads til. Dette giver kaninen bedre vilkår i buret - både så den har mulighed for at få lidt motion, samt lidt adsprædelse med at grave i de forskellige hjørner osv.

Bundlaget i buret bør bestå af hø, som kan købes i komprimeret udgave i næsten alle supermarkeder og hos alle dyrehandlere. Bunden dækkes af et jænvt lag hø. Det kan evt. kombineres med et tyndt lag spåner, som placeres under høet for at lette rengøringen. Aviser, sand m.m. som du ville bruge til fugle må aldrig bruges til kaniner da de vil spise det og derved blive syge!

Kaniner er renlige dyr og vil ikke svinde deres eget bur. Placer derfor en lille kattebakke med spåner i det ene hjørne af buret. Dette vil fungere som kaninens toilet og den vil efter kort tid selv finde ud af kun at bruge dette sted til at besørge. Kaninunger vil have sværere ved dette, men det vil komme så snart de bliver lidt ældre.

Foder?
Kaniners vigtigste foder består i vand og frisk hø. Dette holder deres mave i orden, og giver dem samtidig mange vitaminer. Giv derfor altid din kanin friskt hø HVER dag!
Men denne kost er selvfølgelig ikke nok for din kanin. Kaniner/dværgvæddere elsker frugt og grønt - du bør give den gulerøder, mælkebøtter, græs, salat, æble, banan m.m.
(Husk at kaniner som ikke er vant til grønt og frugt skal vendes langsomt til det over nogle dage for at undgå at give dem mavebesvær.)
ALT frugt og grønt der gives til kaninen skal være grundigt rengjort for evt. tilbagesiddende sprøjtegiftrester ligesom der heller ALDRIG må tages mælkebøtter eller andet grønt fra steder hvor der har været sprøjtet med gift!!

Som tidligere nævnt skal der også altid være en "kalksten" i buret, og derudover bør der også være en "saltsten". Denne vil man opleve kaninen slikke på ofte, og dette gør den for at få dækket dens behov for evt. manglende vitaminer/mineraler i den daglige kost.

Husk - det er DIG der har ansvaret for et levende dyr !!

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 19:22

http://www.kaninhop.dk/
der er også dette link

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-04 19:27

Jeg synes det lyder som om dyrene har utøj af en slags, muligvis hårsækmider eller lus(kan være svært at se) men så slikker og klør dyrene sig og får bare pletter.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 27-06-04 20:27

Selvom det ikke umiddelbart virker som om kaninerne gør hinanden skade, så er der stor risiko for at de gør det. Det er nemlig sjældent, at man kan få to kaniner til at gå fredeligt sammen. Selvom du ikke ser, så kan de jo sagtens slås eller parre hinanden, når du ikke er i nærheden af dem. De bare områder på ryggen og i nakken kan let skyldes, at kaninerne parrer hinanden.
Det er naturligt, at kaniner slikker sig selv meget, for at holde sig ren, så umiddelbart vil jeg ikke mene, at det er det der skyldes de bare pletter.
Jeg vil tror, at de enten skyldes dårlig kost og/eller pleje eller fordi kaninerne ikke kan enes (hvilket meget ofte er tilfældet). Jeg vil derfor anbefale, at du tager de to kaniner fra hinanden.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 22:41

hej igen har lige hentet dette her på denne side

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/gnaver/kaninsp2.htm

Spørgsmål

Min søns dværgvædder, en han på ca. 1 år, har det problem at der på ryggen er to bare pletter, hvor pelsen er væk. Der hvor pelsen er væk er der på huden blodige sår. Hvas skyldes dette og hvordan man kan helbrede dette? Ellers er det en sund og glad kanin der trives fint alene i et indebur.

Svar
Blodige sår opstår som regel, når kaninen klør sig f.eks. imod en genstand i omgivelserne eller med poter eller tænder (I skriver ikke, hvor præcist på ryggen forandringerne er). Den hyppigste årsag til kløe på ryggen, er rovmider, der normalt også giver anledning til skæl. Vi synes, I hurtigst muligt skal få en dyrlæge til at undersøge den, så en eksakt diagnose kan blive stillet og kaninen kan få en behandling, som den har behov for.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 27-06-04 23:01

Kan du evt. give en mere præcis beskrivelse af hvordan pletterne på dine kaniner ser ud ??

Kommentar
Fra : lindaand

Dato : 28-06-04 09:33

Det ikke så meget bare pletter, men områder med afgnavet hår som nævnt mest på ryggen. Der er ikke umiddelbart tegn på rødme eller sår.
Foruden at jeg selvfølgelig skal finde ud af om det sunde og raske kaniner jeg har overtaget, bliver næste skridt at finde et nyt hjem til dem. Jeg har desværre ikke mulighed for selv at beholde dem, da jeg har mange andre dyr i forvejen. De bortgives selvfølgelig gratis, så kontakt mig endelig hvis der er nogle der er interesseret. Det skal lige nævnes, at de er vant til at komme meget ud på græs, så dette er klart et krav.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 03-07-04 14:36

Måske er det ikke afgnavet hår, men hår der er på vej ud?? Jeg har selv haft en kanin med pelsmider og det så ud som du beskriver..Indimellem groede der hår ud og så troede jeg det var væk, men røg al håret af igen..du skal gå til dyrlægen med den..så får du et middel der virker og pletterne forsvinder..det er synd for kaninen og kan smitte den anden..
Prøv søge på nettet om kaninsygdomme, så får du en masse sider du kan finde råd på...

Kommentar
Fra : lindaand

Dato : 05-07-04 08:01

Jeg har haft den til dyrlæge, og han mente ikke at der var nogen sygdom i pelsen.
Det tyder derfor mere og mere på at det er den anden der slikker så meget så pelsen ryger af.