/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvornår er et autobatteri 'kaput'?
Fra : Vestjyden
Vist : 1041 gange
50 point
Dato : 15-06-02 20:50

Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide ud/aflevere på genbrugsstation? Er det nok kun at konstatere, at det ikke kan lades op med en almindelig autolader?

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 60 point
Dato : 15-06-02 21:01

Hej
Ja, eller hvis du kører en lang tur og ved, at din bil lader som den skal, og derefter stadig ikke kan starte eller give strøm, er det færdigt.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 15-06-02 22:04

Fint nok .. men har vandstanden nogen indflydelse? Kan det hjælpe at fylde på (hvis der mangler vand) eller tømme batteriet og så fylde helt nyt destilleret vand på?

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 15-06-02 22:15

Hej vase...

Hvis akkumulatoren mangler vand skal dette s'følig efterfyldes.
Du må ikke tømme akkumulatoren, for det er ikke vand der er i, men syre, og dette syre må man ikke bare så'n hælde ud.
Først og fremmest skal du prøve at finde ud af hvor gammelt akkumulatoren er, for disse holder normalt ikke mere en 4-6 år.
Hvis du er i besiddelse af et voltmeter, kan du finde ud af om akkumulatoren er død for efter 12-15 timers opladning burde spændningen ligge på MIN. 12,0-12,2 Volt, men hvis akkumulatoren ikke modtager strømmen ved 12-15 timers opladning med alm. autooplader (4-8 Amp) er det ret sikkert at den er død.

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : a56075

Dato : 29-02-04 21:14

Man kan købe nye batterier for 170,00 kr. og de er ganske udmærkede - jeg købte et for 4 år siden og det er stadig intakt