/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvornår er et autobatteri 'kaput'?
Fra : Vestjyden
Vist : 1621 gange
40 point
Dato : 15-06-02 20:17

Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide ud/aflevere på genbrugsstation? Er det nok kun at konstatere, at det ikke kan lades op med en almindelig autolader?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-02 20:26

"vase" <vase.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:srLO8.55277$N46.1797532@news010.worldonline.dk...
> Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide
> ud/aflevere på genbrugsstation?
> >
Hvis du har ladet det op, så det bobler godt, kan du måle vægtfylden på
syren i hver enkelt celle med sådan en dims, man suger syren op i - kan
købes for 30,- kr. +- i et byggemarked - vægtfylden skal gerne ligge
på1,28...hvis der er en enkelt celle, der er "væk", kan det hurtigt gi
startproblemer...

....du kan osse samtidig måle spændingen over polerne - igen, når batteriet
er forsøgt ladet op...hver celle skal gi 2,2 volt, altså ialt 13,2
volt...hvis der mangler en celle, er der tilsvarende mindre spænding på, fx.
kun 12 volt...

--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-02 23:34

Hans Paulin wrote:

> "vase" <vase.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:srLO8.55277$N46.1797532@news010.worldonline.dk...
>
>>Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide
>>ud/aflevere på genbrugsstation?
>>
> Hvis du har ladet det op, så det bobler godt, kan du måle vægtfylden på
> syren i hver enkelt celle med sådan en dims, man suger syren op i - kan
> købes for 30,- kr. +- i et byggemarked - vægtfylden skal gerne ligge
> på1,28...hvis der er en enkelt celle, der er "væk", kan det hurtigt gi
> startproblemer...
>
> ...du kan osse samtidig måle spændingen over polerne - igen, når batteriet
> er forsøgt ladet op...hver celle skal gi 2,2 volt, altså ialt 13,2
> volt...hvis der mangler en celle, er der tilsvarende mindre spænding på, fx.
> kun 12 volt...

Feil ! Hvilespenning på et syrebatteri er 12.6 v. Max ladespenning når det
"topper" er 14.4 v.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 00:45

On Sat, 15 Jun 2002 18:16:54 GMT, "vase" <vase.news@kandu.dk> wrote:

Hej.

>Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide
>ud/aflevere på genbrugsstation? Er det nok kun at konstatere, at det
>ikke kan lades op med en almindelig autolader?e en driver
>der passer til den?

Et batteri kan lades med en almindelig lader og aflades med en kendt
belastning som f.eks. en forlygtepære.
Det siger imidlertid ikke noget om hvorvidt batteriet kan levere den
energi der kræves for at drive en starter rundt.
Under starten skal batteriet levere en betydelig strøm til starteren.
En starter på en bil har en "blokeringsstrøm" (den strø starteren
trækker hvis ankeret er blokkeret, og som er lig den strøm den trækker
lige når relæet klapper) på omkring 400 Amp. og en MC nok lige under
100 Amp.
Strømmen falder naturligvis til et mere rimeligt niveau når starteren
først har fået motoren til at snurre og er kommet op i omdrejninger.
Der findes et par metoder til at checke om et batteri er OK.
Metode nr. 1: En såkaldt "cellemorder", der er en modstand der kan
trække over 100 Amp. med et indbygget voltmeter.
Med den testes hver enkelt celle (eller hele batteriet).
Hvis spændingen ikke falder mere end tilladeligt er batteriet OK.
Metode nr. 2: sæt et voltmeter over batteriets klemmer og mål
spændingen når starteren aktiveres.
Hvis spændingen ikke falder til under 10 volt er batteriet i orden,
hvis den dykker til mindre er batteriet tvivlsomt.
Det forudsætter naturligvis, at starteren er i orden, og ikke trækker
for meget strøm f.eks. som følge af kortsluttede viklinger.

Et tip:
Hvis en celle er klappet sammen vil der i regelen afsættes en mængde
energi i den når batteriet belastes.
Det medfører at den pågældende celle bliver meget varm.
Altså, hvis en enkelt celle i batteriet efter hård belastning føles
varmere end de andre er der grund til bekymring.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 07:52

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:3D0BC0F0.6070903@broadpark.no...
>
> Feil ! Hvilespenning på et syrebatteri er 12.6 v. Max ladespenning når det
> "topper" er 14.4 v.
>
Heja!...tak for oplysningen - hvis den da ellers er rigtig *GGG*...

( mann lernt nie aus...)

--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 18:51

"vase" <vase.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:srLO8.55277$N46.1797532@news010.worldonline.dk...
> Hvad gør man for at konstatere om et batteri er klar til at smide
> ud/aflevere på genbrugsstation? Er det nok kun at konstatere, at det
> ikke kan lades op med en almindelig autolader?e en driver
> der
> passer til den?
> Nogen der kan hjælpe mig med det?

- Hvis du er i tvivl, er batteriet defekt... *SS

Første gang et blybatteri ( Autobatteri / MC-batteri e.l. ) aflades til at
have en hvilespænding på 10% under sin nominelle spænding, vil batteriet
have tabt effekt, og hvis du er blot det mindste kræsen, så sørger du for at
dette ikke sker, og hvis det alligevel sker, så smider du lortet ud og køber
et nyt.
At batteriet har tabt effekt betyder måske ikke så meget lige nu, men når du
en august / septembermorgen med sommernattefrost skal starte banditten,
viser det sig, at batteriet ikke kan levere en høj nok koldsstartstrøm, og
du står med snudeskaftet i postkassen, istedet for at have skiftet batteriet
mens du havde tid, skal du skaffe et andet lørdag eftermiddag klokken fem
minutter efter lukketid for alt der handler med batterier.
Dette problem er selvfølgelig mest udpræget på madkasser, da
koldstartstrømmen på et blybatteri falder sammen med spændingen... - Og
bilen skal osse kunne starte en råkold januarmorgen med minus 20 grader, det
skal cyklen sikkert ikke..

Og nå batteriet bliver stillet væk om vinteren, så sørg for at det er ladet
korrekt op, kun sådan er du sikker på at det er frostsikret...
Det er forøvrigt det eneste tidspunkt du har brug for en lader.
Hvis der på nogen somhelst andre tidspunkter skal en lader på for at kunne
starte senere, så er enten batteriet eller cyklens ladekredsløb defekt, og
den fejl skal findes, ellers brænder du ligepludselig noget dyrt af.

Aaaaalt dette kalder man erfaring - Man skal lave dem selv, ikke lytte til
andre, da man mest effektivt lærer ved og selv jokke i det.... *SS

RadioMan ( Som har arbejdet både som autoelektriker, og
motorcykelelektriker... )

>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 40 point
Dato : 15-07-02 14:05

Hvis spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det ?