/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af HD med NTFS
Fra : marcussen1
Vist : 511 gange
120 point
Dato : 26-06-04 23:34

Jeg har en harddisk, der er instal. med WIN XP ntfs. Den vil jeg gerne have formateret, men kan ikke på den sædvanlige måde med WIN 98 startdiskette. Hvad gør jeg?
Niels

Kommentar
Fra : gril

Dato : 26-06-04 23:36

Nede i bunden kan du finde 6 boot disketter til xp pro vis du ikke kan boote
fra cd drevet men det kan man fra de fleste nyere pc'er
ellers>

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstaller xp?/FORMAT)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

7)XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471 c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-495 5-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-06-04 23:42

boot fra din xp cdrom og tryk r geoprettelse konsul(eller tryk f10) - deri skrives
format c: fs:fat32
som formatere den som fat32 selom den før var ntfs

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-06-04 23:48

tror lige det er
format c: /fs:fat32 der er rigtigt her - / med

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-04 23:49

Du kan bruge delpart
http://tweakcentral.com/files.htm

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 02:05

xou - man kan ikke formatere fra NTFS til hverken FAT16/32.
Kun opad!

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 09:50

Man kan godt konvertere fra NTFS til FAT32 ..........men det går sjællendt godt.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : hardy

Modtaget 120 point
Dato : 27-06-04 10:30

Hej marcussen1.
Brug din win98 bootdisk ,kør fdisk og slet partionen (slet en ikke dos partion) og oprat en ny partion og formatere dem som fat 32.
mvh Hardy

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 27-06-04 11:26

hvis du kun vil formatere hd'en og ikke foretage dig andet, højreklikker du bare på drevet og vælger formater. Der dukker så efterfølgende flere valgmuligheder op m.h.t. fat32/ntfs o.s.v.
Men det er nok alt for omstænding, særlig hvis du vil have WinXP kørt ind igen.
Hvis du ikke har adgang til et 3.-parts-program som f.eks. Partition Magic, kan du ikke efterfølgende ændre filsystem fra mtfs til fat32 uden at miste alle data på disken, men man kan altid uden tab af data ændre fra fat32 til ntfs.
Hvis du vil have WinXP lagt ind igen, følger du bare gril,s vejledning.
Yderligere vejledning kan findes bla. her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php (med instruktionsvideo !!)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-06-04 11:34

Fjerne NTFS-drev
Hvis du vil fjerne filsystemet NTFS, skal du omformatere harddisken til at bruge filsystemet FAT eller FAT32.

Du kan gøre dette ved hjælp af værktøjet Genoprettelseskonsol på cd-rom'en med Windows 2000(her indføre jeg xou ,eller xp,windows 2003 server), hvis computeren understøtter en start-cd-rom, eller ved hjælp af fire Windows 2000-startdiske. Når du omformaterer eller ompartitionerer en disk, slettes alle dataene. Du skal derfor sørge for at sikkerhedskopiere dine data.

Hvis du vil bruge Genoprettelseskonsol til at omformatere et drev, skal du følge disse trin:
Start computeren ved hjælp af cd-rom- eller startdiskene til Windows 2000.
Tryk på F10, når skærmbilledet "Velkommen til Installation" vises.
Vælg den relevante installation i Genoprettelseskonsol, og log på med din administratoradgangskode.
Skriv map, og tryk på ENTER.
Noter, hvilket drev du vil omformatere.

BEMÆRK: Drevbogstaverne kan være anderledes i Genoprettelseskonsol end i Windows 2000.
Skriv format x : /fs:fat32, hvor x er det drev, du vil formatere, og FAT32 er det filsystem, du vil bruge.
Skriv y for at bekræfte valget. Når formateringsprocessen er fuldført, skal du skrive exit for at genstarte computeren.
fra
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;250456

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 11:38

Velkommen til Catbody - hyggeligt at se dig igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-04 15:51

Tak for hjælpen og alle svarene, jeg er sikker på at finde ud af det nu.
Niels

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-04 16:01

Tak for svaret hardy.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 25-12-04 16:05

hej igen og god jul alle sammen.
det var så lidt marcussen1.
mvh hardy