/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Compaq pc!
Fra : Martin_c
Vist : 422 gange
150 point
Dato : 26-06-04 13:51

Jeg har en gammel compaq pc:

500 Mhz
128 mb ram
8 mb grafik
10 gb 7200 rpm harddisk!
XP pro

Nu vil jeg gerne installerer Linux redhat på den!

Jeg har hentet Redhat fra nettet! ( kan ikke huske adr )
og har brændt det ned på 3 cd'er!

Når jeg sætter cd 1 i ( det er den rigtige ) og starter pc'en op går den i stå ved det store Compaq logo der er til at starte med!

Jeg har idag sat et ny cd-drev i og taget en gammel harddisk ud! ( der lå intet på den )

Mit spørgsmål:

Hvorfor vil den ikke starte cd'en op ( har prøvet at komme ind i bios, men jeg kan ikke! )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 14:03

Du har vel brændt den rigtigt.
I Nero 6 >kopi og backup>brænd image til disk>find din iso-fil>brænd ikke for hurtigt (16x)>hak ved finalize
Bios - F10 ved opstart tryk et par gange mens den starter.
Emesen

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 26-06-04 14:07

Kan ikke lade sig gøre "det er en COMPAQ du har" har selv provet det, negativt.

KaVAkando.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 26-06-04 14:08

undskyld øèt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-06-04 14:16

Nej compaq lukker ingen ind, de har lagt kode på BIOS.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 14:23

Hvis compaq ikke lukker nogen ind................så må jeg straks se at komme ud af mine gamle compaq's igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 14:28

Hvis du kan boote fra diskettedrev - så kan du med en windows comp lave en bootdiskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-06-04 14:33

har selv en gammel compaq og den kan man gøre alt ved undtagen ram

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-06-04 15:50

Jeg havde en compaq som ikke ville boote fra diskette, BIOS lukket.
Format C, Fdisk kunne heller ikke lade sig gøre.
Diverse kreative manøvre løste problemerne.
Men åbne for BIOS lykkedes ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 16:18

Styring af Compaq bios sker på nogle ved hjælp af en lille partition på HD.
Den hedder DIAC og er på ca. 1,9 mb
Problemet er tit når man sletter denne lille part, det er hvad jeg har oplevet.
Emesen

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 26-06-04 17:12

Jeg kan nu efter lang tid komme ind i bios ( er simpelthen meget langsom, hvorfor det? )

Den hakker helt vildt inde i bios.........

Fik linux startsiden frem før.... Men den gik kold!

Har haft installeret Linux på den før!..... Slettede det pga. virus!

HJÆLP!

Kommentar
Fra : tslaikjer

Dato : 26-06-04 17:21

Nu har jeg lagt både Redhat & Mandrake linux på adskillige Compaq maskiner, også 500 Mhz modeller uden problemer, så check lige om dit CD image er i orden, evt. ved at boote på en anden pc. Installationen starter ikke før man giver den lov, så det er ikke farligt.

Det er også rigtigt at de ældre Compaq modeller havde en utility partion, hvor man bla. lagde software til at styre bios. De nyere modeller har dog en almindelig BIOS som ligger i nvram, så man roligt kan slette sin harddisk.
Da du kan har givet specs og ikke en model betegnelse, er det svært at sige om du skal have en utility partition for at konfigurere BIOS.

/torben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 17:25

Der er jo også andre problemer med Compaq..............RAM - de skal passe til compaq - men jeg ved ikke hvad de skal hedde/type.
Det kan være årsagen til hakkeriet.
Jeg tør næsten ikke logge dig til at clear c-mos eller set til default i bios, men det kunne være en mulighed.
Emesen.

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 26-06-04 17:26

Jeg har jo haft den installeret før!

Så cd'en virker!

Den er bare så langsom og når jeg trykker enter for at starte installationen kommer der nogle punktumer, men de stopper hurtigt med at løbe! ( )

HVorfor er den så langsom!

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 26-06-04 17:27

Jeg har jo haft den installeret før!

Så cd'en virker!

Den er bare så langsom og når jeg trykker enter for at starte installationen kommer der nogle punktumer, men de stopper hurtigt med at løbe! ( )

HVorfor er den så langsom!

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 26-06-04 17:28

Hov - du har XP på HD.
Så lav en extention partition og læg Linux der.
Du får en mulighed for at vælge lilo/en anden boot manager - vælg den anden.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Martin_c

Dato : 26-06-04 18:06

Tak for svaret emesen.

Og tak for alle de andre svar!

Emesen kom bare lige med i ved det der, der gør at ting virker! ha ha!