/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kikærter
Fra : the1best
Vist : 2082 gange
50 point
Dato : 26-06-04 13:50

Kan jeg bruge den samme slags kikærter, som jeg bruger til kogning, til spiring?

Der står ikke noget på posen.

The1best

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-04 13:54
Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 13:57

Jeg har prøvet at så nogle kikærter i jorden engang fra en alm. pose og de spirede helt fint, så det burde jo også kunne lade sig gøre i f.eks. et glas med vat og vand på bunden, eller hvordan du nu har tænkt dig.

Rosekamp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-06-04 14:01

Jeg har nu tænkt mig at bruge dem i salat.

The1best

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 14:06

Og hvis du f.eks. vil så nogle kikærteplanter eller andre ærter i haven (for sent i år), så er det faktisk tit billigere at købe 1 kg. tørrede ærter og så af dem i stedet for en lille bitte frøpose med nøjagtig der samme indhold. Hvis jeg skal så chili tager jeg også bare frøene fra en tørret frugt i stedet for at købe en frøpose - indholdet gror lige godt er min erfaring.

Rosekamp

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 14:07

Jeg mente om du ville spire dem i køleskabet i et glas med vat og vand (ligesom karse)

Det har jeg hørt skulle være en nem måde.

Rosekamp

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-06-04 14:07

http://www.havenyt.dk/forhandlerguide/32.html

hvid du er i tvil kan du prøve at sende dem her en mail de kender svaret om nogen gør det

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-06-04 14:10

ja de skal da ligge i vand og når de sa skal i jorden skal de jo stå lunt for ellers virker det ikke her har jeg lige fundet en lille bid af en tekst hvor en har forsøgt sig

Jeg forsøgte mig med at dyrke kikærter et år. Planterne voksede fint, og da ærterne var modne plukkede jeg dem. Der var en til to ærter i hver bælg, og bælgene var på det tidspunkt ret slatne. Det betød, at det tog ret lang tid at bælge ærterne. Så lang tid, at jeg ikke har lyst til at dyrke kikærter igen. Måske kan man tørre ærter og bælge sammen og skille dem ad på en smartere måde.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 14:19

Her er hvad du skal gøre:

Du kan bruge frø fra ærter, linser, sojabønner, kikærter, sossikkekerner, græskarkerner, karse, sennep, lucerne, ræddike, hvede, rug, byg, havre, hirse og boghvede.
Efter spiringen skal spirer og kim vaskes meget grundigt og blancheres et øjeblik i kogende vand for at få dræbt microorganismer. Ved karse og lucerne er blanchering unødvendig. Spirer bør helst spises straks, lav derfor ikke for store portioner ad gangen. Ved opbevaring går både vitaminer og smag tabt. Små mængder kan opbevares i kortere tid i køleskabet i et tæt tillukket glas.

1 kop ærter/bønner/linser fyldes i et 1½ l. henkogningsglas sammen med 4 kopper vand og udblødes natten over.

De udblødte ærter/bønner/linser hældes i en sigte, skylles med lunkent vand og hældes tilbage i glasset. Glasset lukkes til med gaze og en elastik og lægges skråt så overflødigt vand kan løbe ud. Derefter stilles det lige.

Hver morgen og aften fyldes glasset op med lunkent vand og står ca. 15 min. Løse frøkapsler fjernes. Vandet hældes igen fra, glasset lukkes til og stilles skråt til alt vandet er løbet fra, hvorefter det stilles lige igen.

Efter 4-6 dage er spirerne klar. En kop Mungbønner giver f.eks. 4-5 kopper bønnespirer (jeg ved ikke, hvor meget med kikærter - prøv dig frem)

Pyha... så skulle du være klar til at gå i gang - held og lykke.

Rosekamp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-06-04 14:20

Ideen opstod, da jeg havde lagt kikærter i blød, de kom så til at stå for længe i køleskabet, fik dem ikke kogt. Hældte vandet fra og lod dem stå på køkkenbordet, ville give det til fuglene. De begyndte så at spire.

Jeg har nu prøvet at sætte en portion over, som har stået i køleskabet i et døgn, har hældt vandet fra og de har stået ude siden igår, de er nu begyndt at spirer. Så det går fint, uden brug af vat og andre sjove ting.

The1best

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 16:17

I min opskrift ovenover skal man heller ikke bruge vat. Det var bare noget jeg havde hørt andre gøre.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-06-04 16:22

> Jeg nåede at skrive mit, inden jeg fik læst dit. Hvis du ser på tiden har vi sendt det næsten sammentidigt.

The1best

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-04 17:12

Hvis du ved hvordan du laver bønnespirer er det på samme måde med ærterne: skyl dem og sæt dem i vand et døgn. Derefter hældes vandet fra og de sættes mørkt og skylles en gang i døgnet intil de er klar til at spise.

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 26-06-04 17:16

Tak for svaret return.
Og tak til alle der har deltaget, samt de gode indlæg.

God weekend til alle.

The1best

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-04 17:59

Ok, nu forstår jeg så ikke lige, hvorfor det var det svar der blev accepteret. Jeg troede spørgsmålet gik på om man kunne spire dem og ikke hvordan de skulle koges?!

Rosekamp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-06-04 18:56

> rosekamp Det gjorde det også. Men hvis du går ind på linket, kan man læse alt om det. Hvis du skriver kikærter spiring kommer du ind på den rigtige side.

Desværre må man ikke dele point. For du havde også fortjent point for dine svar. Og derfor vuderede jeg at give point til return, da det er en god side som kan bruges til meget. Har du været inde og kigge? der står faktisk meget godt.

The1best