/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Olie
Fra : la_merde
Vist : 934 gange
50 point
Dato : 26-06-04 12:28

skal der noget specielt olie i gearkassen??? eller er det ligemeget

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 26-06-04 12:39

Ud over garolie er det vist ikke kritisk, men de skal godt nok køre mange km før det skal skiftes.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : tch

Dato : 26-06-04 12:48

la-merde - lige et øjeblik - olie er vigtigt, en gearkasse skal have noget tyktflydende olie (med høj viskositet også kaldet 80/90 olie) - så afhængig af knallert model etc. skal du sørge for det rigtige olie - korrekt det skal ikke skiftes så tit hvis det er en separat gearkasse emne ellers

MVH - TCH

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-06-04 12:51

Hej la_merde.
Hvad er det for en knallert ? Hvis vi kender mærket vil det være meget lettere at hjælpe dig.
mvh Benny

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-06-04 12:55

Du skal se i din instruktionsbog.
Nogle gearkasser skal have gearolie fx, 60 eller 80/90W.
Nogle skal have motorolie fx. 15/50.
Nogle skal have automatgearolie.
Husk at bruge den rigtige viskositet,
Hvis du har en vådpladekobling, skal du ikke bruge en tilfældig motorolie,
Jeg har gode erfaringer med Castrolmotorolie GTX.
/nilsg

Kommentar
Fra : la_merde

Dato : 26-06-04 13:00

den ene er en Yamaha Slider og den anden er en Piaggio Typhoon...hvis det kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-04 13:34

Næsten alle knallertscooters 30 og 45 skal have specielolie på bagtøjet, og ikke gearkassen da den ikke findes (Variosystem).
Olien skal tappes af, og påfyldes et sted mellem 80 og 100ml afhængig af model.
100ml er ikke ret meget, men nok til at tandhjulene i bagtøjet (Og leje i baghjul) får tilstrækkelig smøring:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=270412698&n=323261216&pn=342945214
Du kan få en tilsvarende olie ved knallertforhandleren, der koster den bare det dobbelte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tch

Dato : 26-06-04 13:37

olie til scootere kan købes på service-stationer til en lavere pris end hos en forhandler - det er blot et spørgsmål om at se in instruktionsbogen og evt. bruge en omsætningstabel til et andet mærke - så er den hjemme

MVH - TCH

Godkendelse af svar
Fra : la_merde

Dato : 26-06-04 14:21

Tak for svaret pallebhansen!