/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ujævn tomgang i corolla
Fra : home2
Vist : 5047 gange
20 point
Dato : 14-06-02 21:18

hej alle

jeg har lige købt en corolla 1.3 xl (2e motor) ´89, 207000 km, og har efter
lidt kørsel opdaget at den kører meget ujævn i tomgang når jeg f.eks. holder
stille for rødt lys i trafikken. Omdrejningstælleren hopper op/ned ved
7-8000 konstant og får hele bilen til at "ryste/dunke". Jeg har desuden lidt
problemer med at starte og når den så starter ligger omdrejningstælleren ved
tomgang helt oppe ved 1500-2000 og falder herefter til ovenstående i
trafikken.
Spørgsmål: Er skruen til at justere tomgangen med korrekt justeret?

Jeg har set nogle tidligere anmeldelser herinde som mener at det kunne være
utætte vacuum-slanger og en slidt karburator som årsagen.

spørgsmål: hvordan undersøger jeg om det er karburatoren den er galt med og
skal den renses eller udskiftes? Hvor meget vil det koste at få det lavet
hos værkstedet?

PS: har netop skiftet luft- og oliefiltret.

Accepteret svar
Fra : NitroOS

Modtaget 30 point
Dato : 14-06-02 22:17

Hej home2.

Tillykke med din nye bil..

Mht. din ujævne tomgang har dette ikke så meget med tomgangsskruen at gøre(rigtig tomgang er 800 O/min), men er nok nærmere som du selv siger du før har hørt, nogle utætte vacuumslanger..( er det i 9 ud af 10 tilfælde)

Måden du kan kontrolerer dette på hjemme i indkørslen uden at skulle bruge diverse testudstyr er:

Du starter med at køre bilen varm..(kør evt. ned til tanken og hent en dåse diesel/bezin-start, for den skal du bruge senere)
Når dette er gjort la' du den stå i tomgang til motoren "falder til ro"..
Så tar' du den dåse diesel/bezin-start og sprøjter forsigtig nede omkring karburatoren, indsugnings-manifoldet og ALLE vacuumslangerne. (pas på ikke at sprøjte direkte eller for tæt på luftfilterkassen da dette kan gi negativt resultat uden at det er en egentlig fejl.
Hvis motoren ændre adfær (Omdrejninger mv.) er det en utæthed der trækker falsk luft.
Hvis der ingen ændring er, ligger fejlen jo så et andet sted og dette er altså svært at svare på uden at have set eller hørt bilen..

Startproblemer:
Lige præcis den motor med den karburator er meget kendt for sine start problemer ved varm motor, så dette er svært at gøre noget ved da det skyldes slitage på karburatoren..
Måden at starte en toyota 2E motor med variabel venturi karbrator (som er den du har på) er at holde speederen i bund når nøglen drejes til "start".. (speederen skal s'følig slippes i det øjeblik at motoren starter (hvilket den som regel gør langsomt på disse motorer)

Startproblemer ved kold motor er nu ikke så normalt på 2E motoren.. Hvis man ellers lige træder 2 gange på speederen inden man drejer nøglen plejer de at springe igang..
Men hvis det er ved kold motor du har start problemer kunne det måske tyde på at du havde en eller anden karburator fejl... Den karburator du har på er nu heller ikke verdens bedste.. den er kendt for en del fejl.

At få renset så'n en 2E-vv karburator koster omkring 400,- kr på et Frit Autoværksted (prisen er betydelig højere på et Toyota værksted)
En direkte fejl på karburatoren der er så slem at bilen køre så dårlig som du beskriver er utrolig sjældent på den type karburator, så mit råd er nok at efter du har prøvet det lille hjemme-trick er , at du kigger ind forbi et godt værksted og får dem til at lægge et øre til, og evt få en 4-gas test..

Held og lykke..

NitroOS

Kommentar
Fra : home2

Dato : 15-06-02 02:58

hej NitroOS

jeg er glad for dine oplysninger vedr. årsagen til den ujævne tomgang ved bilen. Mht. utætte vacuumslanger er det ikke farligt at sprøjte benzin på vacuum-slangen med benzinstarteren? Jeg har tidligere undersøgt vacuum-slangerne og de ser ellers ganske fornuftige ud i tykke gummislanger hvis det ellers er de rigtige jeg har fat i som sidder på bag på luft-filterboksen.

Nej det er udelukkende når motoren er varmt el. brugt kort tid før, at der er startproblemer, men jeg har indtil videre altid kunne få den igang lidt efter. Det er heller ikke sådan at motor går ud når jeg holder i tomgang i trafikken, men lyder til at den er ved at gøre det men så lige holder sig slev oppe igen. Ved kold motor starter den uden problemer og jeg mener heller ikke den giver ujævn tomgang eller blot i mindre omfang end hvis motoren er varm. Jeg vil ikke sige bilen kører dårligt, det er kun ved tomgangen at den går betydelig ujævn ellers kører den fint i de høje gear.
Drukner man ikke bil hvis man træder speederen i bunden ved motorstart? Er det noget du har gode erfaringer med for den model? Der er nogen som siger man helt skal holde sig fra speederen for denne model.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 15-06-02 14:45

Hej home2..

Jeg skulle ellers lige til at skrive lidt mere forklaring til dig, men jeg er lige blevet kaldt ud til en autohjælp opgave så det må vente lidt...
Regner med at gi dig nogle flere svar i aften..

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 15-06-02 21:53

Hej home2..

De vacuumslanger der er tale om er ca. 8 mm tykke på nær én som går fra indsugningsmanifoldet til bremsekraftforstærkeren den er ca 16-18 mm tyk, og det er alle disse slanger plus indsugningsmanifoldet(da fejlen også kan være en defekt pakning mellem manifoldet og topstykket) du skal sprøjte på, men du skal selvfølgelig ikke "bade det hele ind" men bare sprøjte forsigtigt på ovennævnte.
Det er ikke noget der er farligt hvis du undgår at sprøjte med fuld tryk direkte på det varme udstødningsmanifold.

Som jeg forklarede er din karburator en lidt speciel een, for det er en type der har Variabel Venturi(fagsprog), og den er kendt for denne fejl/svaghed med at have startproblemer ved varm motor..
En normal bil med karburator skal ved kold motor startes med 2-3 pump på speederen (dette gøres for at sprøjte lidt benzin ned i indsugningen og for at aktiverer automat chokeren) og herefter drejes nøglen uden at røre speederen (hvis ellers mekanikken er iorden)
Ved varm motor bør motoren starte uden speeder trædes ned, på nogle biler dog et enkelt pump men MAX ét pump, for ellers drukner motoren som du selv er inde på.
Det er dog vigtigt at vide at det IKKE er pga speederen trædes i bund og holdes der at motoren drukner, men pga pumpning af speederen.
Der sidder noget der hedder en accelerationspumpe på karburatoren, og det er når speederen trædes fra nul-stilling til bund-stilling at denne giver et ordenligt tilskud af benzin, og gør man det mere en én gang ved varm motor får den får meget.
Som regel kan en druknet motor også startes ved at træde speederen helt i bund så gasspjældet åbnes helt og holde den der mens der startes.
Herved tilføres der så meget luft til motoren at det benzin som motoren er druknet i bliver blæst ud igennem udstødningen.

Det blev til en længere smøre end egentlig beregnet, men jeg håber det har givet dig lidt indblik i hvordan det fungerer..

Men din karburator er en langt mere indviklet snak, så følg mit råd og start den varme motor med speederen i bund... det er som sagt meget normalt på den model..

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : home2

Dato : 20-06-02 12:56

hej igen,

OK!!! det virker fint dit forslag til startproblemer, den starter i første forsøg selvom den er varmt. Ang. test af utætte vakuumslanger med en benzinstarter så er det sådan at når bilen er varm kører den allerede ujævn i tomgang (falder ikke til ro) og og jeg kan vel derfor ikke nøjagtig afgøre som det netop er ved indsprøjtning at motoren ændre adfærd?

mvh.

home2