/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tankelæser - hvordan??
Fra : Lexi
Vist : 1108 gange
200 point
Dato : 25-06-04 16:51

Hejsa

Jeg har været inde på en side som på et tidspunkt blev anbefalet her på Kandu og er specielt faldet over nogle quizzer & test som er meget sjove.

Specielt én har jeg prøvet at regne ud hvordan den er "sat sammen", men jeg kan sørmig´ ikk´ hitte ud af det......

Det er en "Tankelæser" hvor man skal gøre følgende:
1. tænke på et vilkårligt tocifret tal
2. finde tallets tværsum
3. trække tværsummen fra det første tal

Derefter går man videre til side 2 og får her vist en række symboler. Nu er det så meningen at man skal finde symbolet for det tal man fandt frem til på side 1 - og selvfølgelig huske det.

Man går så videre til side 3 hvor der kækt står - Her er symbolet du tænker på.

Ja - det er rigtigt hver gang og det er smadder irriterende, at jeg ikke kan finde ud af hvordan det fungerer - jeg kunne nemlig godt tænke mig at lave noget af det samme på min hp.

Jeg kunne ikke finde nogen "tankelæser-kategori", så derfor røg det ind under smalltalk.
Kan I hjælpe??: http://www.ambassen.dk/blandet/tanke.php

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-04 17:27

Min lillebror er god den slags. Det er jeg ikke

..men mon ikke du skulle have stillet spørgsmålet, hvor det retteligt hører hjemme, nemlig i Matematik. Det er desværre ikke en kategori her, så prøv : http://kandu.dk/dk/emne/20804

Der er masser af den slags 'mysterier' her : http://www.cut-the-knot.org/algebra.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-04 17:30

Fra forsiden kan du finde endnu flere : http://www.cut-the-knot.org/content.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 17:41

Ser ud til at hvis man trækker tværsummen fra et 2 cifret tal fra tallet selv får man altid noget der er deleligt med 9!

Accepteret svar
Fra : Random

Modtaget 200 point
Dato : 25-06-04 18:03

nemlig:
90-9 = 81
89-17=72
18-9 = 9
17-8 = 9
16-7 = 9

Og så er det bare at skifte tavlen ud så man ik får samme symbol hvergang...

Godkendelse af svar
Fra : Lexi

Dato : 25-06-04 18:32

Yes Random - det er jo bare sådan!!

Det er utroligt, hvor enkelt det kan være når man får tingene forklaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-04 19:40

Det er næsten rigtigt, men tværsummen af 89 er ikke 17, det er 8 fordi en tværsum altid regnes ned til et etcifret tal, men princippet er ganske rigtigt og resultatet er også deleligt med 9.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 25-06-04 19:45

Det har du da ret i dova, men som du skriver, så er princippet rigtigt og det var lige det jeg var ude efter.
Forøvrigt ganske sjovt, at man nogle gange kan falde over disse små ting, som man bare ikke kan gennemse - og når man så får svaret, ja - så er det åh, så nemt!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-04 20:00

Jamen det er jo også hele pointen i den slags "gåder".