/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
dvd afspiller tilslutning til forstærker
Fra : snaptil
Vist : 550 gange
125 point
Dato : 25-06-04 14:56

hejsa jeg har lige købt et "eltax home theatre system".
dette indeholder en dvd afspiller og subwoffer incl 5 små satellithøjtalere, som kan virker selvstændigt.
jeg har i forvejen mit stereo anlæg... med en yamaha ax 470 forstærker.. jeg overvejer nu at køre noget af lyden ud igennem forstærkeren... men kan jeg få et problem med at min alm forstærker har en begrænsning på hvor meget effekt den kan holde til i sine audio indgange..?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-04 15:03

NEJ
Men nu er det vel ikke højtalerudgangene på home theatre,
du er ved at sætte til din yamaha ??
For så lad lige vær, for det er ikke sundt.

Natmaden

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 15:03

Tvivler! Du skal bare tilslutte den som en cd afspiller eller i aux indgangen!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-06-04 15:10

ok fino fino.. godt så.. men den lyd jeg får ud yamaha forstærkeren er to kanals .. kan den på nogen måde kombineres med de andre 5 ,således at jeg evt fjerner 2 af dem. fra home th og beholder tre satellitter...
nu skriver du natmaden.. at det ikk ville være sundt hvis jeg brugte højtaler udgangene .. dvs at der altså er en begrænsning på i indgangene på yamaha forstærken..
feks bruger jeg også min pc som tilslutning til forstærkeren her er der mulighed for at skrue op og ned for lydstyrken og især efter jeg har fået et nyt lydkort kan det spille ekstra højt... tager yamaha f... feks skade der

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 17:07

Nu ved jeg ikke hvordan tilslutningerne ser ud på det der home theater! Men Yamaha'en er jo en alm stereforstærker. Du skal bruge en surround forstærker/decoder, hvis du skal ha udbytte af 5 højtalere, og den sidder nok i det du kalder Home Theater's subwoofer eller i DVD afspilleren! Så nej jeg kan ikke se hvordan du kan kombinere det! Enten 2 kanals sammen med yamahaen eller 5 kanals gennem home theater!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 17:11

Det sidste spørgsmål. Tror dine ører tager skade for forstærkeren Men du kan jo prøve først at skrue helt op for PC'en og derefter gradvis skrue op for Yamahaen, til det enten forvrænger kraftigt eller du er døv.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 125 point
Dato : 25-06-04 18:24

er det dette http://www.eltax.com/products/salgelektronik.php?varenr=11005
så er der vist ikke audioudgang på anlægget andet end til højtalere.
du kan skaffe dig en scartledning med audio udtag (foretningerne kender den)
audioudtaget består af en ekstra ledning i den ene ende af scartledningen,
med 2 phonostik , som passer til stereo audio-in på din yamaha.
nu har du alle højtalere aktive og yamaha'en som front left + front right
ang din justering af audio in, er det meningen at det bruges til at sætte lydniveauet
så det er ens for eks cd, radio,aux, osv.
der vil max være 1 volt på sådan en indgang, højtalerne giver nok 15-30 volt.
derfor er det ikke sundt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 20:44

Snaptil

Det er noget skidt du der har gang i.

Når du bruger digitalt surround (DTS og hvad dælen man nu kalder det), skal du have lige meget power i både bag center og front. Begynder du at fifle med Yamaha'en vil der komme til at mangle noget et eller andet sted.

Faktisk kan du sagtens lade en effektforstærker trække en anden effektforstærker, blot du indskyder en spændingsdeler. Resultatet er bare begge udgangstrins forvrængning + støj. Et bette plus kan være bedre dynamik og effektformåen, men - igen - det skal passe sammen.

Vil du lave det lille trick, bør du bruge tre stereoeffektforstærkere. En til bag, en til front, en halv til center + en aktiv sub, alternativt den sidste halve til sub'ben (det er nu nok for lidt).

Eneste ordentlige råd er: Køb noget bedre. Alternativt opgrader højttalerne (det er gerne noget slemt skrammel der er medleveret de der pling/plang-sæt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 20:52

Glemte lige

Et lykort har normalet ingen særlig spændingsformåen og kan derfor ikke lave det store hærværk på din Yamaha (alt kan selvfølgelig ødelægges ved simpelt hærværk), men hjemmeteatret har dog nogen udgangseffekt og kan aflevere stærkt skadelige spændinger og strømme.

En almindelig line-indgang er normalt fuldt udstyret ved 0,7V. En bare nogenlunde forstærker (Eltax'en) vil snidt kunne producere mindst 20 gange højere spænding og så er det farvel.

Hvis eltaxen bruger brokoblede udgange (lig bilstereo) brænder den ligeledes af, hvis du kobler de to minus'er sammen. Så tænk lige lidt over tingene, inden du eksperimenterer for voldsomt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 21:04

Læs lydkort, ikke lykort (det er fynsk).

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-06-04 23:26

hejsa tilsluttede de 5 satelliter og sub, de spillede ok når det var film....det lød faktisk godt med surround.. dog kunne de på ingen måde leve op til mit stereoanlæg, ved cd afspilning .. men det var heller ikke forventet..
der var linieudgang i eltax forstærkeren så den er tilsluttet til yamaha.. bruger den dog ikke, lyden er kraftigt reduceret og jeg skal skrue meget op for at få lyd igennem .. men jeg lagde mærke til at tale fra dvd ikke kom ud af mine stereohøjtalre så audio udgangen fra eltax må enten være en del af front eller rear eller evt en kombination.. kunne ikke høre hvor de hørte til..

nå men det vil jeg sidde og lege med.. tak for de mange gode svar.. kan kun give en point æv æv
syntes 3773 kom med nogle interessante kommentar tilsidst.. men natmaden var først

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 25-06-04 23:27

Tak for svaret natmaden.
         ps nej det ikke den model

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 23:50

næh du skal såmænd bare sætte dvd'en op til at spille stereolyd hvis du kun bruger en stereoudgang!