/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afmelding af bil
Fra : bantam
Vist : 4584 gange
100 point
Dato : 14-06-02 15:38

Hej alle

Håber igen på et godt svar. Det drejer sig om at når man ved salg af sin brugte bil til en forhandler får at vide at han har 21 dage til at afmelde den. Hvorfor har han 21 dage til det, kan det ikke bedst betale sig at han gør det med det samme, for hvis han sælger den igen med de samme plader skal han så ikke betale for et syn ( bilen er fra 1992 )?, og kan man hvis man er mistroisk tjekke nogen steder efter 21 dage, om han faktisk har afmeldt bilen.

Jeg takker på forhånd for et svar.

Mange hilsener og god weekend
Bantam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-06-02 14:57

"bantam" <bantam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:BfmO8.41974$N46.1615262@news010.worldonline.dk...
> Hej alle
>
> Håber igen på et godt svar. Det drejer sig om at når man ved salg af sin
> brugte bil til en forhandler får at vide at han har 21 dage til at
> afmelde den. Hvorfor har han 21 dage til det, kan det ikke bedst betale
> sig at han gør det med det samme, for hvis han sælger den igen med de
> samme plader skal han så ikke betale for et syn ( bilen er fra 1992 )?,
> og kan man hvis man er mistroisk tjekke nogen steder efter 21 dage, om
> han faktisk har afmeldt bilen.
>

Han har ikke 21 dage til at afmelde/omregistrere den hvis du lader ham få
pladerne med, men al den tid han vil. Forsikringen gælder som regel kun i
14/21 dage efter ejerskifte uden omregistrering.
Det at du giver ham pladerne er 1080,- lige ned i hans lomme - han tager
nemlig stadigvæk leveringsomkostninger af bilen når han sælger den igen.
Det bliver også lettere for ham at sælge den selvom den har overskredet
synsdatoen.
Jeg har oplevet at sælge til en forhandler der beholdt pladerne på i 5 uger
(undlod at omregistrere)
Der er også nogle forhandlere der sælger byttebiler og lader det være op til
køber at omregistrere - så kan man godt blive udsat for at det varer længe
inden den bliver omregistreret, hvis den overhovedet bliver det.
Min far solgte engang en bil til en forhandler , der solgte den videre uden
at omregistrere - 5 måneder senere fandt politiet bilen fordi den røg ind i
en rutinekontrol.
SVJH hænger du på Vægtafgift/Grøn afgift indtil bilen bliver omregistreret ,
forsikringen kan du slippe udenom ved at afmelde den.
Så giver forsikringen besked til Poiltiet om at der kører en bil rundt uden
forsikring - hvor høj prioritet tror du det har ?

Hvis du vil tjekke henvender du dig bare på dit lokale motorkontor.
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454
Mazda 626 2,0 GLX

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-06-02 19:03

"Chevy Power" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d09f63c$0$78754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "bantam" <bantam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:BfmO8.41974$N46.1615262@news010.worldonline.dk...

> Han har ikke 21 dage til at afmelde/omregistrere den hvis du lader ham få
> pladerne med, men al den tid han vil.

Nej han har 3 arbejdsdage til at få den omregistreret eller afmeldt.

Forsikringen gælder som regel kun i
> 14/21 dage efter ejerskifte uden omregistrering.

Ejerskiftet er reelt ikke sket før bilen er omregistreret til den nye ejers
navn, eller er afmeldt.

> Det at du giver ham pladerne er 1080,- lige ned i hans lomme - han tager
> nemlig stadigvæk leveringsomkostninger af bilen når han sælger den igen.

Nu dækker leveringsomkostninger jo også andet end pladerne. F.eks rengøring,
og et sidste check inden levering.

> Jeg har oplevet at sælge til en forhandler der beholdt pladerne på i 5
uger
> (undlod at omregistrere)

Det kan han straffes for. Dog nok kun en beskeden bøde. (

MVH Niels

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 14-06-02 22:48

Hej Bantam..

Nu afventer jeg så lige og ser om du accepterer det første svar...
Ellers har jeg en rimelig udredning der burde få sætte tingene på plads..

Mvh.

NitroOS

Accepteret svar
Fra : NitroOS

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-02 14:38

Når et registreret køretøj skifter ejer (bruger), har den nye ejer (bruger) pligt til at anmelde køretøjet til registrering snarest muligt og senest inden 3 uger (21 dage) efter ejerskiftet (brugerskiftet),herefter er ejerskabet(brugerretten) af køretøjet ulovligt, medmindre det afmeldes forinden, eller andet er andført i købsaftalen.

I denne købsaftale er der oftes anført en frivillig tidsfrist fra forhandlerens side der som regel lyder på 3-5 arbejdsdage, og er i de fleste tilfælde fastsat af en brancheforening.
Indtil køretøjet er afmeldt eller omregistreret betaler daværende ejer vægtafgift.

Så JO, s'følig kan det bedst betale sig for daværende ejer at få køretøjet afmeldt/omregistreret hurtigst muligt.

Ejerskifte og syn af indregistrede køretøjer har idag intet med hinanden at gøre (medmindre seneste synsdato for periodisk syn er overskredet), så man kan, uanset hvornår køretøjet er indregistreret første gang, ejerskifte lige så tosset man vil uden at skulle til nyt syn, så længe bilen er synet inden for de sidste 24 måneder.

Oplysninger om et køretøj er registreret eller afmeldt finder du hos motorkontoret.
De plejer at være flinke nok til at hjælpe, også selv om du bare ringer derind.

Håber det satte nogle ting på plads..

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-06-02 14:56

Hej NitroOS

Mange tak for dit gode svar.

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-06-02 14:59

"Chevy Power" skrev d. 14-06-02 14:57 dette indlæg :
> Tak for svaret.
> "bantam" <bantam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:BfmO8.41974$N46.1615262@news010.worldonline.dk...
> > Hej alle
> >
> > Håber igen på et godt svar. Det drejer sig om at når man ved salg af sin
> > brugte bil til en forhandler får at vide at han har 21 dage til at
> > afmelde den. Hvorfor har han 21 dage til det, kan det ikke bedst betale
> > sig at han gør det med det samme, for hvis han sælger den igen med de
> > samme plader skal han så ikke betale for et syn ( bilen er fra 1992 )?,
> > og kan man hvis man er mistroisk tjekke nogen steder efter 21 dage, om
> > han faktisk har afmeldt bilen.
> >
>
> Han har ikke 21 dage til at afmelde/omregistrere den hvis du lader ham få
> pladerne med, men al den tid han vil. Forsikringen gælder som regel kun i
> 14/21 dage efter ejerskifte uden omregistrering.
> Det at du giver ham pladerne er 1080,- lige ned i hans lomme - han tager
> nemlig stadigvæk leveringsomkostninger af bilen når han sælger den igen.
> Det bliver også lettere for ham at sælge den selvom den har overskredet
> synsdatoen.
> Jeg har oplevet at sælge til en forhandler der beholdt pladerne på i 5 uger
> (undlod at omregistrere)
> Der er også nogle forhandlere der sælger byttebiler og lader det være op til
> køber at omregistrere - så kan man godt blive udsat for at det varer længe
> inden den bliver omregistreret, hvis den overhovedet bliver det.
> Min far solgte engang en bil til en forhandler , der solgte den videre uden
> at omregistrere - 5 måneder senere fandt politiet bilen fordi den røg ind i
> en rutinekontrol.
> SVJH hænger du på Vægtafgift/Grøn afgift indtil bilen bliver omregistreret ,
> forsikringen kan du slippe udenom ved at afmelde den.
> Så giver forsikringen besked til Poiltiet om at der kører en bil rundt uden
> forsikring - hvor høj prioritet tror du det har ?
>
> Hvis du vil tjekke henvender du dig bare på dit lokale motorkontor.
> --
> Brian Sørup
> Chevy Camaro 454
> Mazda 626 2,0 GLX
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-02 13:56

"bantam" <bantam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RNGO8.52439$N46.1764833@news010.worldonline.dk...

<SNIP>

Jeg kan overhovedet ikke se hvad du skriver, hvor står det?

-M