/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Appelsin Sorbet - Hvor kan man få det !!~
Fra : Jon
Vist : 4975 gange
100 point
Dato : 24-06-04 23:01

Hej alle sammen...

Jeg vil meget gerne høre fra nogen der ved hvor man kan købe Appelsin Sorbet is på nordsjælland/midtsjælland/københavn! Min mor elsker det, men har ikke kunne finde det et par år i nogen danske butikker, så hvis nogen ved hvor det er ville jeg da lige gøre hende glad!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 23:18

Appelsin Sorbet kan man selv lave. Spørgsmålet er om det skal være den vandige udgave : Granité eller den bløde m. fløde : Marque ???

Ganité laver jeg selv således :

6 Appelsiner.
½ liter tør let Champagne.
200 g. sukker.
½ liter vand.

Vand og sukker koges op i ca. 5. min. (Jo længere kogetid, jo højere bumé-tal : sødmegrad)
Sukkerlagen afkøles.
Appelsiner deles i halve og frugtkødet skrabes ud med en ske. Appelsin kødet presses og sies.
Appelsinskallerne lægges i en skål med vand.
Sukkerlage og appelsinsaft hældes i en skål og stilles i fryseren.
Hvert kvarter tilsættes en skvat Champagne under omrøring.
Når al Champagnen er brugt. rørers der yderligere i ismassen et par gange med et kvaters mellemrum.
Nu skal Sorbet'en hvile i ca. 1 time på frys.
Til sidst fyldes de halve apppelsinskaller med Sorbet'en og kan serveres eller blot ligge i fryseren i fryseposer til de skal bruges.

Pynt :

De halve appelsin skaller med Sorbet placeres i hullet på chokolade overtrukne ananas og pyntes på toppen med friske mynte blade. Man kan evt. servere en råcreme af piskede æggeblommer, sukker,vanilliesukker og flødeskum.

En Marque laves på samme måde, blot tilsættes fløde undervejs i fryseprocessen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-06-04 23:44

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=584
prøv lige dette link måske der er noget der du kan bruge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 23:59

returns link omkring appelsinsorbet er 'fattigmandsudgaven' af en marque. Opskriftern jeg bruger er en variation over den franske mesterkok Charles Bocuse's opskrift

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 25-06-04 00:23

Her kan du købe det, og de bringer ovenikøbet isen ud.....
http://www.iceicebaby.dk/

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 25-06-04 05:16

Hej jon
Jeg 100% sikker på, at jeg så det i Kvickly i forrige uge. Jeg holder også meget af sorbet De havde forskellige slags og jeg mener også appelsin.
Prøv at ringe til en af dem eller flere:

Kvickly Frederiksberg
Falkoner Alle 90 - 94
2000 Frederiksberg
tlf. 35240500 Bager

Kvickly Nørrebro
Nørrebrogade 157-159
2200 København N
tlf. 35860111 Bager

Kvickly Sundby
Englandsvej 28
2300 København S
tlf. 32860111 Bager

Kvickly Amager
Amagerbrogade 266
2300 København S
tlf. 32464100 Bager

Kvickly Valby
Valby Langgade 46-50
2500 Valby
tlf. 36159400 Bager

Kvickly Glostrup
Hovedvejen 140-146
2600 Glostrup
tlf. 43965177 Bager

Kvickly Brøndby
Nygårds Plads 25
2605 Brøndby
tlf. 36382400

Kvickly Rødovre
Rødovre Centrum 137
2610 Rødovre
tlf. 36411366 Bager

Kvickly City 2
Hveen Boulevard Postbox 109
2630 Taastrup
tlf. 43559900

Kvickly Hvidovre
Hvidovrevej 178
2650 Hvidovre
tlf. 36324000

Kvickly Herlev
Herlev Torv 30
2730 Herlev
tlf. 44541330

Kvickly Holte
Holte Midtpunkt
2840 Holte
tlf. 45420400 Bager

Kvickly Buddinge
Søborg Hovedgade 219
2860 Søborg
tlf. 39559555

MVH maya123

Kommentar
Fra : Gudme

Dato : 25-06-04 17:06

Hej Jon
Jeg fandt en opskrift som lyder så'n her for ikk så længe siden. Den gør det lidt luftigt med æggehviden - men kan have lidt nemt ved at smage af iskrystaller, hvis man ikk sørger for at koge lagen godt ind.

½ l vand
100-150 gr sukker
1½ dl appelsinsaft (friskpresset)
1 æggehvide
1 spsk flormelis

Kog en sukkerlage af vand og sukker (jeg syn's godt man kan bruge 150 gr uden at være en sukkergris ) - godt ind til ca ½-delen. Hvis du vil kan du komme lidt appelsinskræller i... det er med til at understrege smagen af appelsin. Enkelte gang har jeg oss kommet lidt citronskal og saft i, det gør det mere friskt.
NÅr det er kogt ind køles det helt ned - op med skrællerne - og i fryseren. efter et par timer, hovr du har rørt i det et par gange, pisker du æggehviden godt stiv og vender forsigtigt flormelisen i. Dette vender du nu ned i appelsinlagen du har fryseren. Herefter rører du i det ca hver time.
Held og lykke

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 25-06-04 17:34

Tak alle sammen....!

Jeg har været rundt i byen her idag, de har det ikke i Kvickly, og heller ikke i nogen andre butikker end Prima...! De har en appelsin sorbet i kvickly men der er alt muligt mango i, og det var ikke lige det jeg var på udkig efter... Men jeg fandt da en sorbet i prima, men den er lavet på fløde, ved ikke lige om det er godt, men det må hun jo lige teste i aften... Ellers må jeg jo selv igang med at lave is....!

Lader det lige stå hvis der skulle komme flere butikker hvor de har appelsin sorbet...!