/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan koger man kartofler?
Fra : jullebassen
Vist : 4754 gange
100 point
Dato : 24-06-04 22:25

Ja, spørgsmålet er som overskriften lyder. Det er ret pinligt, men hver gang jeg koger kartofler falder de fra hinanden og bliver helt underlige...
Der må være nogle af jer, der ved hvordan kartofler skal koges! :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-04 22:32

Brug en gaffel til at tjekke fastheden og skyl med koldt vand når de er færdige.

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 24-06-04 22:33

Der er altså forskellige kartoffelsorter hvor folva og sava feks er mere faste og ikke koger så nemt ud som feks. hansa kartofler gør det. Så noget tyder på at du enten bruger hansa eller koger dem for længe, en tommelfingeregel siger ½ time kogning, men det afhænger jo helt af størrelsen
Mit forslag er brug sava eller folva.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-06-04 22:34
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-04 22:35

Det kan kun være fordi du koger dem alt for længe. De skal koge ca 20 minutter. Der findes dog enkelte kartoffelarter der er slemme til at koge ud og blive "splattede". Prøv at koge med skrælpå og pil dem bagefter, så går de heller ikke så let i stykker. Og du skal ikke komme salt i før det sidste par minutter af kogetiden.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-06-04 22:36
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 22:44

Noget helt andet er :

Hvis du venter til at komme salt i vandet til det koger, undgår du de hvide skjolder på bunden af gryden bagefter

Jeg kommer mine kartofler i koldt vand. Tænder, når vandet koger kommer jeg salt i, og lader dem koge 15 min. Alt efter årstiden og sort bliver de mere eller mindre faste, men de 'smatter' aldrig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jullebassen

Dato : 24-06-04 22:45

Jeg ved jeg ikke koger dem for længe, for jeg prøver undervejs at stikke i dem og det sker allerede tidligt i forløbet... Kan det have noget at gøre med hvor kraftigt de bliver kogt, altså temperaturen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-06-04 22:46

Hvis det er dem der falder fra hinanden som andre her jo har svaret på årsagen til vil jeg da foreslå dig at bruge dem til at lave kartoffelmos med der skal du bare give en klat smør med i samt lidt mælk eller kartoffelvand og evt.salt og lidt peber så er det bare en lækker mos
Mvh sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-04 23:41

Temperaturen kan godt have noget at sige. Men problemet er størst hvis kartoflerne står og "småsimrer" i alt for lang tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 23:51

dova & jullebassen -> Temperatur ??? Vand koger ved 100 grader celsius, hverken mere eller mindre

Sidebemærkning :
Proteiner & Vitaminer koagulerer og tager 'skade'/decomponeres allerede ved temperaturer over ca. 42 grader celsius. Det er ikke så meget temperaturen men tiden der afgør vitamin indholdet efter tilberedning.

Stivelse/sukker ændre først struktur efter langt højere temperaturer. Det kaldes karamelisering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 23:54

Ps. Under tryk altså i en trykkoger, koger vand ved højere temperatur og derfor kan kogetiden nedsættes. Ved lavt tryk, som for et eksempel i bjergene kan kogetiden derimod fordobles. Vands kogepunkt på 100 grader gælder altså ved vandoverfladen = 1 atmosphæres tryk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-06-04 00:04

p.s mine kartofler koger ved et godt blowjob gggggg (nogle kartofler er heldige )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-04 00:11

Molokyle. Jeg ved nok hvornår vand koger, men hvis du tænker dig lidt om, ved du også at der er forskel på om du knalder kogepladen op på max, eller kun på lavt så kartoflerne skal stå og småboble/simre/koge (kald det hvad du vil) i en time for at blive mør. Og hvad karamellisering har med sagen at gøre? Det er jo ikke brunede kartofler vi snakker om, som for øvrigt ikke skal koge ved 100 grader.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-06-04 01:32

> jullebassen
Jeg har haft det samme problem som dig .. men så gik jeg over til "Franske kartofler" .. no problems, li' op af posen !
/PG

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-04 02:46

Dansk Kogekunst
sidder og tænker på en gammel monolog 'alenefar' med Jørgen Ryg
Denne er til dig molo http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=19789
Forresten er http://www.e-boghandel.dk et dejligt sted at handle,
og så har du 8 dages betalingsfrist, ved køb for under 500kr.
Denne 'Hverdagsmad' af Nikolaj Kirk til 129kr. var måske noget.
http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=211033

http://www.e-boghandel.dk/search.asp?title=mad&languageid=1166

Inden kartoflerne koger ,var det måske en ide at smutte forbi.
http://www.brunsovs.dk

Nu må jeg ha mig en mellemmad....

Hilsen. Natmaden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-04 08:21

natmaden -> Takker

dova -> Som du selv kommer ind på skal opvarmningstiden tages med i overvejelserne, netop af hensyn til den tid, hvor kortoffelvandet er over 42 grader, men under 100 grader, af hensyn til katoflernes indkold af proteiner/vitaminer. Om de simre eller bulderkoger ændre ikke meget ved vandets temperatur. Måler du vandtemperaturen vil den i begge tilfælde være nær de 100 grader. Forskeller en blot hvor stor en mængde af vandets samlede masse der er i kog samtidig. Du har ret i at karameliseringen først begynder at indtræde hvis kartoffelvandet koger væk eller ved stegning. Stivelse indholdet i kartofler er højt. Derfor 'feder' kartofler. Som sagt var dette også blot en sidebemærkning til alm. oplysning.

5-) </MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-04 23:39

Jeg har selv haft det samme problem. Jeg fik det råd,at jeg skulle slukke for katoflerne, når der var gået 15 min. og så lade dem stå og mørne ved eftervarmen. ( ca 10 - 15 min ) Men det er for gamle kartofler, ved nyopgravede kartofler bruger jeg min gamle bedstes opskrift. Hæld kogende vand på kartoflerne og når de koger igen ,tilsætter du rigeligt med salt og nu skal de kun have 10 - 15 min. ( alt efter hvor små de er )

God fornøjelse
Hilsen Gazi

Godkendelse af svar
Fra : jullebassen

Dato : 26-06-04 00:41

Tak for svaret Gazi.