/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Billig køleskab i kolonien
Fra : Wrongstyler
Vist : 5318 gange
100 point
Dato : 23-06-04 22:20

Jeg har et 151 ah/5 rørcellebatteri (fra elstabler)sat til en 55 a bilgenerator og det virker udemærket.

Jeg kunne godt tænke mig at have sat et lille køleskab til eller evt en af de der små køletasker til biler.

Gaskøleskabe er ikke til at komme i nærheden af for danske penge.

En af de omtalte køletasker bruger ret meget strøm og er ikke ret effektive og bruger 10-15 amp har jeg hørt og så var det jeg tænkte...

Et lille 230 volt køleskab.. hvor meget strøm bruger det i døgnet?
Jeg HAR en 12-230 volt konverter men den giver kun ca 200w kontinuerligt og 385 w på spidsen..
Jeg er godt klar over at der går noget tabt ved at omforme til 230v

Er det nok til at drive køleskabet eller overhovedet at slå kompressor'en igang?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-06-04 22:51

Den vil sikkert kunne starte et køleskab med påstemplet 200w og et rimeligt godt isoleret køleskeab med god mulighed for at komme af med varmen vil nok køre 1/4 time - altså 50w i timen døgnet rundt.
Det er et skud fra hoften, men det kan være, at der kommer bedre beregninger.
Emesen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 22:56

Et lille køleskab energiklasse A på ca 150 liter bruger ca 0,5 KWh pr døgn

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 23-06-04 23:06

ok.. vil det sige at sådan et 500 w pr døgn bruger...

500w delt med 230 v = 2,17 a??

er det den rigtige måde at regne det ud på?

For hvis det er så skulle det vel kunne køre rimeligt længe på en opladning..

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-06-04 23:54

Ja det er den rigtige måde, men det er jo kun i 1 time på et døgn den bruger det.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 24-06-04 09:53

Det bedste vil være at få et 12V køleskab.Du skal tænke på at hvis converteren ikke skal køre hele tiden skal du lade den styre fra køleskabets termostat.falc.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 25-06-04 17:02

Jeg tror at det er en meget problematisk opgave du har påtaget dig selv, dine beregninger virker sikkert meget godt i teorien, men i praksis tror jeg ikke at det virker, du ska jo bla. tage hensyn til dine batterier, hvordan vil du lade dem op ?? - (med bilgeneratoren som vindmølle ??), så husk at du så også skal bruge laderelæ mv.
for mig er der kun 2 løsninger.
Køb en 230v generator, da kan fås meget støjsvage nu om dage eller brugpengene på et gaskøleskab, evt et brugt fra en campingvogn, disse kan jo fås så de enten køre på gas eller 12v

Lars

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 28-06-04 23:45

Hej Lars og Flac og tak for svaret.

Lars:Jeg har en 3.5 hk Briggs og Stratton motor til at trække generatoren og det virker fint.

Gaskæleskabe koster en lille formue og er ikke specielt økonomiske så det er jeg ikke helt vild med.. desuden er de ikke NÆR så effiktive som et køleskab med kompressor.. Har tester både GAS og 230 volt campingkøleskab. 12 volt har jeg ikke prøvet endnu, men jeg frygter at de er dyre.

ALT undtagen sikringer har indtil nu været gratis, og den pris kan jeg lide

Falc: Har du noget sytr på det med convertere?? kan det passe at den bruger 20a også når den ikke er sat til noget endnu - altså UDEN forbrug.. den slår sikringen fra med det samme (10a)men virker fint når man forbinder den direkte til batteriet.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 28-06-04 23:47

ja he he et GASKÆLESKAB er jo så ca det samme som et gasKØLEskab

Hmm masser af fejl i tidligere indlæg... må være træt.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 29-06-04 09:17

Ja det kan den godt bruge,derfor må du styre den fra køleskabets termostatm så den kun kører når der er behov.Hvi9s du giver mig dit tlf nr kan jeg ringe til dig.falc.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 30-06-04 10:18

hmm vil ikke lige af med mit nummer her på Kandu.. men hvis du har en mail adresse kan jeg svare ad den vej..

Kommentar
Fra : falc

Dato : 30-06-04 16:15

falc@webspeed.dk Falc

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-04 11:49

Du vil formodentlig IKKE kunne starte et 220 V køleskab med en konverter ...

Hvis f.eks (som tidligere nævnt) køleskabet er påstemplet 200 W vil dette have et strømforbrug på 200/220 = 0,91 ampere.

men i det øjeblik køleskabet starter vil det istedet sluge ca 6 x de o,91 dvs ca 5,5 ampere

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 07-07-04 21:10

Hmm hvad kan man så gøre hvis det skal den vej?? kan man sætte en buffer ind imellem konverter og køleskab? en kondensator eller lign?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 21:57

Nu har kondensatorer desværre ikke den store akkumulerende effekt på vekselstrøm... Det kan ikke lade sig gøre at spare vekselstrøm sammen. Jeg er bange for at løsningen må blive et 12 volt køleskab... absorbtions .. (det er dem der også kan køre på gas) ... eller en stor elektrisk køletaske

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-07-04 21:59

Hvad med at få indlagt 230 v i kolonihaven ????

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 07-07-04 22:17

køletasker er billige, og bruger ikk så meget strøm igen.. men er også ret dårlige til at køle ned..

Jeg er ikke helt klar over hvad Odense Energi skal have for at grave en hel havekoloni på 200 huse op, lave installationer, stille transformatorer op, få godkendelse men jeg er sikker på at det er ret dyrt

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 22:32

Så er vi endt op med absorbsionskøle-børgen ... Det er ligeglad med om det skal køre på 12V - 220V eller gas

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 07-07-04 22:40

har et.. det er bare ikke ret effiktivt.. det er til gas og 230v som jeg ser det.. kan der sættes 12 v til også?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 22:59

Hvis ikke skal den 220 volt varmestav bare skiftes ud til en 12 volt

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 29-12-04 21:26

Tak for svaret Dansende_T.