/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katter og huggorm
Fra : olaugcl
Vist : 1338 gange
38 point
Dato : 23-06-04 13:51

i fjor sommer oppdaget jeg en halv hoggorm på varandaen,det er nødt til å være en av mine katter som delte den i to og tok med bakdelen hjem.kan hoggormbitt være farlig for katter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-04 14:07

Det vil være yderst sjældent at opleve, at hunde eller katte dør efter hugormebid, men det kan ske, så man skal altid være forsigtig, og søge dyrlæge omgående
Fra denne side http://www.netvet.net/dansk/nyheder/hugorme.htm

Hvad kan jeg gøre?
Hvis man har set eller har mistanke om at katten er blevet bidt af en hugorm, må man straks søge dyrlæge for at få dyret behandlet.
Fra denne side
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=147/sprog=1/grp=2/menu=7/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 23-06-04 14:08

Hugormebid er farlige for katte. Et desmerdyr, der dræber Kobraslanger vil dø, hvis slangen får et hug ind; men desmerdyrets instinkt lærer den at undgå biddet.
Jeg tror, at katte har det samme instinkt og derfor normalt ved, hvordan sådan en størrelse som en hugorm skal behandles. En kat er jo lynhurtig, når det gælder.

Kommentar
Fra : return

Dato : 23-06-04 15:19

Huggorm er giftig for både mennesker og katt. Mange tror at små huggormer er giftigere enn voksne, det stemmer ikke.
Huggormbitt er farligere for en katt enn for et menneske, fordi katten er mye mindre. Katter kan dø av huggormbitt dersom de ikke får behandling hos dyrlege. Det er svært sjelden at mennesker dør av huggormbitt.
Dersom man bor et sted det er mye huggorm, og det er stor fare for at katten kan bli bitt bør man ha Prednisolon tabletter liggende som førstehjelp. Disse er reseptbelagte, så du må kontakte dyrlegen for å få slike tabletter. Uansett må katten bringes til veterinær etterpå.
Symptomer på huggormbitt er slapphet og en stor smertefull hevelse på bittstedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 15:22

Måske kan det være et andet dyr end katten som har lagt den halve hugorm på verandaen. Jeg tror ikke at en kat vil forsøge at fange en hugorm. Et pindsvin kan aflive en hugorm.

Kommentar
Fra : technic

Dato : 23-06-04 15:23

Nu er hugorme ikke særligt giftige. Myterne om biddene stammer angiveligt fra tilfælde hvor personer er gået i chok på grund af allergisk reaktion.
Giften skulle ikke være specielt kraftigere end et bistik og mindre end et stik fra en fjæsing (fisk), men hvis det var min kat ville jeg nok tage den med til dyrlægen hvis den viste tegn på, at være bidt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 15:28

Måske kan det være et andet dyr end katten som har lagt den halve hugorm på verandaen. Jeg tror ikke at en kat vil forsøge at fange en hugorm. Et pindsvin kan aflive en hugorm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 15:29

Måske kan det være et andet dyr end katten som har lagt den halve hugorm på verandaen. Jeg tror ikke at en kat vil forsøge at fange en hugorm. Et pindsvin kan aflive en hugorm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 16:02

UPS. Min computer driller idag kan jeg se. Hvis katten bliver bidt af en hugorm kan den blive utilpas og bidstedet hæver og kan blive til en grim betændt byld. Vi havde en kat engang, som var væk i nogen dage,og den kom hjem med en stor byld på kinden. Dyrlægen sagde at et hugormebid var den mest sandsynlige årsag. Og det er rigtigt som flere har nævnt, at hugormegift ikke er så farligt som mange tror.