/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
IP-telefoni?? - Godt/skidt
Fra : hedefelt
Vist : 556 gange
300 point
Dato : 23-06-04 11:14

Hej alle kloge hoveder!

Nogen der ved noget om IP-telefoni erhvervsmæssigt?

- det jeg skal bruge er erfaringer og hvad vi evt. skal være opmærksome på inden der laves aftaler med et firma.

- noget der er noget "lort" og noget som er godt ved dette - udover prisen!

Såfremt der kommer svar forventer jeg at lukke spørgsmålet i dag!

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 23-06-04 11:23

Anskaffelses prisen er højere end den er på et konventionelt anlæg, hvis man kigger på portprisen incl. apperat.
det kan stadigvæk godt betale sig at anskaffe et almindeligt anlæg, hvis det kun er til et kontor og ikke til et firma der har lokationer på mange forskellige steder og har meget intern telefoni mellem de forskellige lokationer.
Hvid det kun er til et kontor, med menes til en addresse, så er det nok den bedste løsning at købe et almindeligt anlæg der er forberedt til IP-telefoni.
Du er meget velkommen til at henvende dig til mig.
e-mail:jd@tdservice.dk
mobil: 40 41 30 10

mvh

Jan Dalgaard

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 23-06-04 11:38

Det er til et anlæg, som dækker en del lokationer! - og spørgsmålet er stillet som "menig" mand inden beslutningen træffes!

Jeg kan som sådan se fordellen ved IP-telefoni - men tænkte med mit spørgsmål, på evt. svagheder ved at skifte de eksisterende linier ud med det netværksbaserede.

Eneste ulempe jeg pt. kan se er - er man nede på nettet - er man helt nede!!
Fordel - mere fleksibel - omstilling til andre lokationer - hjælpe andre lokationer ved spidsbelastning ol.
Merinvesteringen, forventes hentet hjem på besparelse i løbet af 2-3 år - om det så er helt realiserbar - ved jeg ikke - men lyder umiddelbart fornutigt!

Kommentar
Fra : Hartmann

Dato : 23-06-04 15:18

Igen kommer det an på hvor mage der er de forskellige steder i landet og hvilken tilstand jeres net er i. Kan jeres net
understøtte quality of service, har det båndbredde nok osv. Hvis man også skal til at investere i nyt it udstyr kan det
blive dyrt, men skal man have nyt alligevel kan det måske betale sig. Jeg vil sige det sådant ud fra de oplysninger du
har givet er det ikke mulligt at give et entydigt svar.

Jeg vil anbefale at man får lavet en undersøgelse af hvad man har, hvad man har brug for, hvad de forskellige
løsninger vil koste og så tager man stilling på det grundlag.

Jeg er selv i en større virksomhed som har et anlæg der er klar til IP telefoni, men vi benytter det ikke endnu
da de investeringer der skal laves er for store til at det kan betale sig samtidig med at jeg absolut ikke er
tilfreds med IT-netværks oppe tider. Da vi arbejder døgnet rundt kan vi ikke leve med at vores telefoner får en oppe
tid på 98 -99 % som vel er max et IT-netværk for tiden er oppe på.
Vores telefoncentral ligger for tiden på tal der er bedre end 99,99% så der er langt igen. Men igen det afhænger af behov og penge.

Held og lykke.

JE

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 23-06-04 17:38

Jeg arbejder i en kommune der har indført det i alle afdelinger, skoler, sunhedscentre, børnehaver mm.
Systemet fungerer godt, og lydkvaliteten er nær normalt, desuden er der mange funktioner i de lidt klodsede telefoner, man kan se dem der sidst har ringet, eller hvem man selv har ringet til, omstilling, vidrestilling, og indtrækning mm.
Man kan kode telefonerne/stikket til at vise hvem eller hvilken afdeling telefonen tilhører, så andre med samme telefon kan se på telefondisplayet at det er Palle der ringer, eller har ringet.
Selv om forbindelsen til internettet er i stykker uden for huset, kan telefonerne stadig bruges. Nu efter 1 år ingen fejl/afbrydelser.
Posetiv: Mange muligheder, flexibel, ringetoner mm. Billig telefoni.
Negativ: Kraftige ledninger (Netværksledning) fra stikdåse til telf. og derfra videre til computer hvis den er i samme rum.
Nye netværkskabler skal trækkes ud til alle telf. hvis der ikke er comp.vægstik i forvejen. Dyr installation.
Dyr/lidt klodset telf.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hedefelt

Dato : 24-06-04 08:32

Takker for kommentarerne - og jeg har trukket lod om pointsene - - - - - og det blev pallebhansen - der fik dem!