/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha slider batteri osv...
Fra : hondaforever
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 23-06-04 11:13

hej... Jeg har en Yamaha slider, og der er begyndt at komme nogle små problemer med batteriet.
Problemet er at, når jeg sætter yamaha´en i tændning, burde jeg jo kunne blinke med blinklyset, og bruge hornet, men den vil ikke. Ligeledes er det jo så med elstarten, den kan jeg heller ikke bruge, når bremselyset heller ikke vil lyse. Jeg har et neon lys under den, og den kan sagtens lyse, så det er ikke fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Kan det være en sikring eller sådan noget?

Venlig hilsen Søren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-04 16:17

Du har nok et dårligt batteri, og de plejer ikke at holde mere end ca 3 år.
Men hvis neonlyset og andre lys virker er der jo lidt strøm på.
Problemet med blinklyset er nok at spændingen på et dårligt batteri er lavt, dog skulle bremselyset alligevel lyse.
Det er rigtigt at man skal holde bremsen inde for at elstarte, og så skal bremselyset jo virke.
Nu kan pærens bremselystråd jo være sprunget, eller den kontakt der sidder ved bremsehåndtaget være faldet ud, defekt eller en ledning faldet af.
Kan det andet håndtag få bremselyset til at virke?
Men i alle tilfælde skal du sætte en autolader (Billader) til i 5 minutter, og så prøve blinklys, stoplys, og elstarter, medens laderen stadig lader.
Du skal også tjekke om generatoren giver strøm, det gør den hvis forlyset bliver kraftigere, når man giver lidt gas, fra tomgang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hondaforever

Dato : 23-06-04 19:58

hej palle... Jeg fik nye bremsekontater i for ca. 2 måneder siden, og bremselyset virker også helt fint, når knallerten går i tomgang. Jeg kan blinke med blinklyset når den først er startet, men hvis den går i tomgang er det meget svagt, og hvis den får lidt gas, bliver det straks kraftigt, det gælder også for lys og horn. Kan det ikke være en sikring der er sprunget?
Hilsen Søren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-04 22:02

Nej det er ikke en sikring, men meget naturligt at et batteri bliver svagere, og ikke længere kan levere varen.
Dog kan det selvfølgelig være fordi du bruger mere end den produktserer, hvis du bruger dit neonlys og andre extraudstyrs ting meget.
Men hvis du låner naboens billader og lader 1/2 time med 1/2 times pause og gentager det et par gange til, så skulle den være fuldt opladet. Og hvis den så kan starte og blinke, og den stadig kan det efter 2 dage, så fejler batteriet ikke noget. Men jeg gætter på den ikke kan, og derfor skal have nyt batteri.
Men at bremselyset ikke virker det forstår jeg ikke. Skal måske ikke virke uden motoren går?
Hvis du kan se at forlyset dæmpes, når bremsen bruges, så virker bremselyset, bare ikke på fuld kraft på grund af dårligt batteri.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hondaforever

Dato : 24-06-04 00:50

hej... . Så tror jeg at jeg vil tage bil laderen i morgen og prøve.. Jeg snakkede ellers med min lokale knallerter mekaniker, han sagde det muligvis var en sikring... Men jeg skal også lige prøve at spænde efter nede ved batteriet, for at se om de nu sidder ordentlig på...
Mange tak Palle.

Hilsen Søren

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-07-04 16:14

Nu er det ikke alle batterier der er vedligeholdsfri. Hvis det har nogle aftagelige propper, skal det efterses en gang om året. Det der skal gøres er efterfyldning af VAND og det skal være demineraliseret vand ”Vigtig” (Strygejerns VAND). Elektroderne i batteriet skal være under væsken. Hvis det kun er halvdelen der er under væsken da vil batteriet kun have den halve kapacitet. Efter påfyldningen skal batteriet oplades.

Pas på batteri væske er noget krasbørstig stads, så brug nogle sikkerheds briller.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:43

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen