/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kunstige sødemidler - Stevia
Fra : Amadrienia
Vist : 3725 gange
50 point
Dato : 23-06-04 09:04

Hej allesammen

Jeg har købt noget Stevia hos www.nutrabiosa.dk men jeg er lidt forvirret mht. hvordan jeg skal bruge det.
For det første - kan det virkelig passe at 1 gram Stevia svarer til 300 gram sukker? Det lyder jo helt vildt.
Er der nogen der ved om det kan opvarmes (f.eks. under bagning) uden at miste den søde smag?
I det hele taget er jeg lidt forvirret når det kommer til det med kunstige sødemidler for hvis jeg erstatter 300 gram sukker med 1 gram Stevia i en kage så må den da også blive meget "mindre" eller?

Hvordan regner man en opskrift som indeholder SØD om til Stevia?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-06-04 09:55

Det er jo rimeligt klart, du må slet ikke bruge produktet som andet beskrevet i sidste linie.

mvh
ellebye

Citat
Hvordan bruges Stevia:
Stevia smager sødt som sukker. Nogle typer af koncentrater, kan have en svag eftersmag som minder om eftersmagen i lakridsrod. Ved stærkere koncentrater, forsvinder dette. Pulveret er meget fint, nærmest som talkum og støvet fra det, hvirvles let op.

Det er lettere at håndtere når det blandes med et bærestof, for eksempel, kan man komme det i kanel, som så kan drysses på havregrøden om morgenen. Husk at komme en god klat rigtigt smør på havregrøden, ikke kærgården eller lignende kunstprodukter.

Stevia er så sødt, at den smule Steviastøv der sætter sig på dine hænder kan smages, selv om den ikke kan ses.

En let måde at håndtere Stevia på, er at opløse en afmålt mængde i en afmålt mængde kogene vand, og anvende det som koncentrerede dråber til søde tea, kaffe, eller læskedrikke.

Husk nu ! At Stevia kun må bruges til fodbade og ansigtsmasker i Danmark.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 23-06-04 10:41

Altså, bare fordi det ikke må sælges som sødemiddel i Danmark, er der vel ikke nogen, der blander sig i, hvordan man bruger det i sit eget hjem. Det kan jo købes i en alm. planteskole og er tilsyneladende uskadeligt.

Mere info om hvorfor Stevia er forbudt her: http://www.mayday-info.dk/index.php?id=247

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-06-04 10:46

Jeg kunne forestille mig, at produktet ikke er anerkendt af levnedmiddelstyrelsen, men at firmaet trods dette alligevel giver en opskrift på hvordan det kan bruges i fødevare. Men her SKAL man passe på, da man formentlig ikke kender eventuelle bivirkninger på produktet, eller man kender det, og anser det for at have bivirkninger, som kun de kan svare på.

Men indtil der foreligger tilladelse til at bruge det i fødevarer, vil jeg anbefale dig at helt undlade at bruge det til andet end foreskrevet.

Hvis du ikke har fået disse oplysninger da du købte produktet, har firmaet helt klart overtrådt eksisterende lovgivning, od du kan uden tøven få dine penge tilbage.
Herudover er det i øvrigt en sag for ombudsmanden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-06-04 10:52

>klodomir
Det er vel ikke for ingenting, at produktet er forbudt som ingrediens i fødemidler vel??, og at sætte eventuel sit helbred overstyr hvis det har bivirkninger virker vel heller ikke rimeligt.
Det er jo ikke for sjovt at produktet ikke er anerkendt som fødemiddel.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 23-06-04 11:03

Nej, og det kan du netop læse om på den side, jeg sendte.

Kommentar
Fra : Amadrienia

Dato : 23-06-04 11:12

Helt ærligt..

Citat fra www.nutrabiosa.dk:
"Naturmidlet Stevia, er stammer fra en blomst af samme navn. kraftig sødende virkning, og de har samtidig en betydeligt blodsukkersænkende virkning. Skønt man har brugt Stevia i 1500 år, er der aldrig påvist skadelige virkninger. Alligevel har EU foreløbigt forbudt salget i EU under henvisning til, at det først skal bevises, at Stevia ikke er skadeligt for mennesker. Man kunne ønske disse synspunkter anlagt på tobak i stedet.

Sødemidlet aspartam - NutraSweet R - der findes i mange "light"-produkter, især sodavander, har givet anledning til mange klager over scleroselignende symptomer til det amerikanske FDA (Federal Drug Administration), der i sin tid godkendte det på et yderst tvivlsomt grundlag. Det kan anbefales at bruge det lige så kraftigt sødende naturmiddel Stevia i stedet. Stevia er totalt uskadeligt og kan oven i købet gavne ved diabetes. Der kan være problemer med at få det, da det ikke er godkendt af EU, på trods af, at det var været brugt i fx Paraguay i 1500 år.

I lande som Israel, Brasilien, Japan, Kina, Taiwan og Korea er Stevia i årevis og i stor stil blevet anvendt i fødevarer såvel som i skønhedspleje og medicinsk behandling - og planten har også haft en vis udbredelse i Europa.

I Danmark må Stevia kun sælges som teknisk vare. Det vil sige at man ikke må anprise varens helbredsmæssige kvaliteter på selve varen. Men da Stevia er 300 gange mere sødt end sukker, kan enhver jo let regne ud at 100 gr. Stevia kan erstatte 30 kg sukker."

Jeg har INGEN intentioner om at anmelde den side for noget da den som sagt selv nævner at det ikke er tillladt at sælge det som sødestof i Danmark.

- Man bruger så lidt af det at det vel nok er begrænset hvad kroppen egentlig kan tage skade af det.
- Dr. Atkins nævner det også som erstatning for sukker.
- I USA er det tilladt i maden, det må bare ikke kaldes for sødemiddel.
- Jeg har set det i helsekost butikker herhjemme.
- En hurtig google søgning på stevia vil også give dig en masse links til sider der anpriser Stevia og fortæller side op og ned om de gode egenskaber der er ved stoffet og at det endnu ikke er lykkedes at bevise det er farligt og at det har været brugt i en del lande i lang tid uden nogen påviselige skader tilfølge.
www.stevia.net
www.stevia.com
http://www.healthy.net/nutrit/kitchen/foods/stevia.asp
http://www.holisticmed.com/sweet/#guide
http://www.practicalhippie.com/stevia.htm

Jeg har ikke selv haft tid til at læse alle de informationer der er på de sider igennem, men har endnu ikke læst nogen steder at stoffet skulle være skadeligt og under alle omstændigheder må det være bedre end aspartam, saccharin osv. som jo menes at have mange negative helbredsmæssige konsekvenser. Så jeg er sådan set ligeglad med at det ikke er godkendt som sødemiddel (er også rimelig sikker på at der er en masse penge i kunstige sødemidler som Aspartam og det er måske også er med til at holde en godkendelse tilbage). At det ikke er godkendt endnu tager jeg altså ikke rigtig som nogen hindring da mange usunde ting er godkendt og der er sikker lige så mange sunde som ikke er af forskellige grunde. En godkendelse af Stevia som sødemiddel ville jo betyde enden for de "usunde" sødemidler som aspartam og saccharin og salget af sukker ville sikkert også falde væsentligt.

Jeg vil gerne i kontakt med nogen som har prøvet at anvende stoffet i madlavning og høre lidt nærmere om deres erfaringer med det. Dette spørgsmål blev ikke stillet for at starte en debat om om dette stof er sundt eller ej. Hvis nogen har nogen links til sider der omtaler undersøgelser osv. så skriv dem da endelig for selvfølgelig vil jeg gerne vide om der er nogen undersøgelser der har vist nogen negative ting ved dette stof. Selv har jeg kun kunnet finde positive (har dog som nævnt ikke brugt så lang tid på det). Dette er den eneste negative side jeg har kunnet finde og jeg synes egentlig ikke at den virker særlig.. øhh.. "overbevisende": http://www.cspinet.org/new/stevia.html

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-06-04 11:12

Det har jeg også, og tilsyneladende er forskerne dybt uenige, så det er derfor produktet ikke er anerkerkendt, ikke kun i DK men i hele EU.

Det er jo netop op til producenten at bevise, at stoffet er ufarligt, og det har de indtil nu åbenbart ikke kunnet.

Kommentar
Fra : Signepigen81

Dato : 23-06-04 11:17

Hej Amadrienia,

Jeg vil anbefale dig et sødemiddel, som ganske enkelt enten hedder "Flydende Sød" eller "Strø Sød".
Disse produkter bruges af folk som også benytter sig af Vægtkonsulenterne (- blevet anbefalet af vejlederen).
Der står også på produktet i hvilke mængder og til hvilket brug man kan benytte disse produkter. Der er ingen kalorier i.
Det kan købes i alle dagligvarebutikker. Hvis man kunne ville jeg sætte et billede af dem på, men det tror jeg ikke, man kan.
Hvis du er i tvivl om, hvilke produkter jeg snakker om, kan du jo skrive din email adr. så kan jeg sende dig et billede af dem.

Hilsen Signe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-06-04 11:19

Jeg blander mig ikke i hvad folk gør og ikke gør, det er en privat sag, men når det er ulovligt til madlavning, ja så ER det ulovligt. Jeg bebrejder ikke dig Amadrienia, jeg bebrejder hjemmesiden hvor der står hvordan man kan bruge stoffet i madlavning, og jeg er ret sikker på, at de ikke MÅ skrive det de har gjort, det opfordrer folk, men alligevel med en ansvarsfraskrivelse, med den nederste pasus, og det er dybt moralsk forkasteligt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-06-04 11:38

Måske kan du bruge dette spørgsmål til noget ? :
http://www.kandu.dk/dk/spg/31281

Det produkt du har fat i er sikkert noget aspartam lign.
Som du rigtig nok skriver så kommer du til at mangle noget i din opskrift hvis du fjerner alt sukkeret.

Det man normaltvis gør i f.eks. industrien når man lavet et sukkerfrit produkt, erstatter man sukkeret med kunstige sødemidler og ikke sødende sukkerstoffer, som Xylitol og andre, som fyldstoffer. (xylitol søder ikke og har næsten ingen energi i forhold til sukker)
Den fyldstoffer som anvendes er tit dyrere end alm sukker, derfor bliver prisen også tit højere for sukkerfrie produkter.

Husk på at alle produkter solg som "helsekost" på ingen måde er kontrolleret, og kan være farlige frem for levnedsmidler med et tilhørende E-nr. (E-nr. står for Europa nummer, og er blevet testet på kryds og tværs og der er sat nogle max doseringer). (I 99,9% af tilfældende er E-nr udvundet fra naturen) Man skal dog være varsom med e-nr som hedder noget med 100, da de alle er farvestoffer.
Helsekost butikker vil gerne have os til at tro at deres produkter er rene og naturlige, men det er ikke tilfældet, det er dyre produkter som der ikke føres kontrol med.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-06-04 11:44

På dette link kan du finde nogle forslag til brug af Stevia.

http://www.dorway.com/stevia.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 16:17

I USA har der i mange år været forsket intensivt i de kunstige sødemidlers skadelige virkning. Det var især aspartam også kendt som nutrasweet m.m.. Der var for 4-5 år siden et dokumentarprogram på DR, hvor flere mennesker var blevet meget hjerneskadet efter brug af kunstige sødemidler. Den ene var en ung pige som gennem 2-3 år havde drukket en halv til en hel liter light cola om dagen, og jeg tror grunden til at Stevia er fobudt at bruge i DK er fordi det er så koncentreret at overdosering meget let kan forekomme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 16:22

Jeg så lige at du nævner DR. Atkins, bare så du ved det, så er han blevet anklaget for at hans slankekure i værste fald kan være meget skadelige. Og du nævner selv at aspartam og nutrasweet kan være/ er mistænkt for at være skadelig. Så tjek lige at der hvor du har købt produktet indgår Nutra i navnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 16:41

Jeg har lige været omkring den "negative" side som du synes virker useriøs. Jeg synes da ikke det er useriøst at flerårige laboratorietests viser kraftig mistanke om at stoffet er kræftfremkaldende og kan mutere sig til mere skadelige former. Det kan da kun være fordi du kun vælger at fokusere på dit eget indtryk af det. Det er også en forkert holdning med at der også er mange andre skadelige stoffer der er godkendt. Og fordi en ting har en sød smag er det jo ikke sikkert det egner sig til at spise. Du kunne vel heller aldrig drømme omat hælde kølevæske til biler i maden selv om det har en meget sød smag.

Kommentar
Fra : Amadrienia

Dato : 23-06-04 20:27

Stevia har absolut ingenting med Aspartam at gøre. Stevia er et udtræk af en plantes blade mens aspartam er et kunstigt stof fremstillet på et eller andet laboratorium.

Så thulin ->
med mindre butikken har snydt mig godt og grundigt så er det ikke noget aspartam lignende jeg sidder med.

og dova ->
jeg forstår slet ikke hvad du mener. Stevia har jo netop INTET med nutrasweet/aspartam at gøre så grunden til at det ikke er tilladt (det ER nutrasweet/aspartam jo) kan ikke være fordi der hersker tvivl om hvorvidt de to skadelige. Hjemmesiden hedder nutrabiosa.dk men det har jo ikke noget med produktet som sådan at gøre. Og ja man er i tvivl om hvorvidt Dr. Atkins diæt er sund, men at han anbefaler et kunstigt sødemiddel som Stevia i stedet for aspartam.. Tja.. Det er der jo mange andre der også gør og det jo ikke fordi han siger det SKAL indgå i diæten. Han nævner det bare som alternativ til sukker/kunstige sødemidler. Ligesom så mange andre (se alle de hjemmesider jeg linkede til).

Angående den side jeg linkede til:
Det er den samme undersøgelse som omtales her http://www.mayday-info.dk/index.php?id=247
Og det hele ender i mine øjne med et "tjaa.. vi ved det ikke rigtig". Det er ikke bevist at det skadeligt, men det ikke heller ikke rigtig bevist at det er uskadeligt. Til gengæld er det bevist at det har en masse gavnlige egenskaber! Helt personligt lægger jeg meget vægt på at (hvis du lige sætter dig ned og læser siden igennem) det har været brugt i bl.a. Japan og andre lande i rigtig rigtig mange år som både lægemiddel, sødemiddel osv. Og i disse lande kender man altså ikke til nogen negative konsekvenser af produkterne.

ellebye ->
så kan du jo fortsætte med at bebrejde http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2655/sprog=1/grp=8/menu=17/ :)

Men stadig: jeg var jo ikke interesseret i at skabe en debat om hvad enten dette stof er skadeligt eller ej. Ville bare gerne høre om der var nogen der havde nogen erfaring med det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-04 22:43

Ja, jeg ved godt at aspartam er kunstigt fremstillet, og at stevia er udvundet af planter. Jeg vil heller ikke blande mig i, hvorvidt du vil bruge det eller ej, det er bare en opfordring til at tage alle sider af omtalen af stoffet med i dine overvejelser. Men der må jo være en grund til, at stoffet ikke umiddelbart bliver tilladt, og at det bare er lavet af planter, er jo ingen garanti for at det er uskadeligt. Hvis du f.eks. sammenligner med den giftigste plante vi har i DK: Digitalis eller fingerbøl på dansk, er en vis mængde af den dødelig, men samtidig bliver udtræk af den brugt i hjertemedicin.

Kommentar
Fra : Elmark

Dato : 29-06-04 17:23

Amadrienia

Hvis du kigger ind på min hjemmeside (www.sitecenter.dk/hanne81) under tips og ideer er der en omregningstabel til hvor meget stevia du skal bruge i stedet for sukker.
Stevia er det mest naturlige sødemiddel der findes, det er faktisk udvundet af planter og er ikke tilsat noget kunstigt overhovedet. I store mængder kan stevia have en mærkelig kunstig smag, men i langt det meste er stevia en rigtig god løsning. Husk at stevia jo har en meget giftig-grøn farve, hvorfor madvarer som f.eks. is får en let grøn farve, hvis det laves med Stevia.

Venlig hilsen

Hanne

Kommentar
Fra : Amadrienia

Dato : 30-06-04 07:25

Hmm.. mit Stevia pulver er nu godt nok hvidt.

Kommentar
Fra : Elmark

Dato : 01-07-04 21:49

Der har du været heldig. De fleste steder kan man kun købe den grønne. Har du købt bøtten med den røde etiket?

Kommentar
Fra : Amadrienia

Dato : 07-07-04 18:44

Det er såmænd heller ikke i nogen bøtte men i små poser a 25 gram hver. Det er hvidt pulver som let støver op i luften. Ligner helt klart noget man ikke skal prøve tage med gennem en lufthavn eller lignende :)

Kommentar
Fra : hannepige

Dato : 08-07-04 14:56

Hej Elmark. prøvede at komme på din hjemmeside, men fik følgende fejlmelding:
Det var ikke muligt at finde hjemmesiden
Adressen på den hjemmeside ønsker at finde, er enten forkert, eller også eksisterer hjemmesiden ikke længere. Du kan prøve følgende:.... BlaBlaBla... Jeg har selv købt det grønne Stevia, men synes det har en frygtelig bismag! Kan ikke bruge i the og kaffe og "vanillecreme" Vil gerne ha linket til omregning, synes selv jeg ikke bruger for meget, men gør det måske alligevel! På forhånd tak