/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvorfor er der kun 1,9GB på en 20GB HD
Fra : Hojris
Vist : 488 gange
105 point
Dato : 14-06-02 00:30

Jeg har en Maxtor 20GB men kapasiteten er kun 1,9GB
HD er formateret til at tage store drev fat 32 men der mangler en sjat.
Slaven er på 10GB men også her er der et problem den er kun på 4,7GB.
hvor ligger den hund begravet ??.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-06-02 00:31

har du kørt fdisk ?
Hvad siger den om antallet af Gbytes ?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 14-06-02 00:59

Prøv at rydde op engang, hvornår har du sidst reetabeleret dit system?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-06-02 09:01

Hvor gammel er din BIOS!
kj

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 14-06-02 11:38

Prøv at hente PartitionMagic, den kan give et godt overblik over situationen på din HD.
Jeg ved den ligger på fosi.da.ru, men på eget ansvar selvfølgelig.

Kommentar
Fra : Hojris

Dato : 14-06-02 12:22

zonker
ja jeg har kørt fdisk men husker ikke lige hvad den sagde desangående.
jeg er ikke nogen ørn til det her "endnu".

KJ
biosen er en model v1.0a

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 14-06-02 13:06

Du lyder meget så en gammel computer og en ny harddisk.
De to ting har det svært med hinanden, fordi bios'en ikke kan forstå så store HD.
Du bør opdatere din bios eller skifte computer.

Hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : Toastmaster

Dato : 14-06-02 16:45

Du burte køre fdisk og slette alle partitioner på disken og lave en "Primær Dospartition"
Hvis dette ikke virker så få fat i Powerquest Partition Magic, så skulle du gerne kunne se dig ud af problemet!

Hilsen
Toastmaster

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 105 point
Dato : 14-06-02 21:26

Dybendak, du kan da ikke konkludere noget udfra versionen af BIOS, da du intet ved om hvilket bundkort manden har. Ej heller at han skal skifte computer, det ville være rigtigt hvis du vidste hvad han havde af maskine, men da du ikke ved det er det jo et direkte forkert svar.

Hojris oplys venligst model på bundkort og producent og jeg vil se om jeg kan finde den nyeste BIOS til dig.

Derefter når dette er sket bør du nok bruge et værktøj til at gøre noget ved dine partitioner.

Du kan hente : "CompuApps SwissKnife V3 3.02", det er gratis og kan grundlæggende det du har brug for.

Finde ud af hvormange partitioner der er.
slette dem
lave nogle nye
og formattere disken så den kan bruges igen.

det ligger på :

http://tucows.inet.tele.dk/system/adnload/262505_101025.html

Og er freeware.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 15-06-02 00:33

gå ind i fdisk og se under "vis partitioner". Der kan du se om du er kommer til at lave en mindre udnyttelse af diskene end 100%.

fdisk med understøttelse af store harddiske , vælg kun en partition pr. disk.

hvis diskene herefter viser mindre 96% af deres pålydende,er det på jagt efter en BIOS-opdatering eller et nyere bundkort der understøtter ATA 33/66 harddiske. Der findes også Harddiskcontrollere til at slå bro over gammelt og nyt.
men hvad har du for noget???
ER det et sokkel 7 bundkort eller lignende????????
bundkorts navn ????
Hvis du vil lede efter bios-opdateringer, er der et sted der hedder www.driversguide.com ( her finder det meste)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-06-02 01:45

Hmmmm, kun 1,9 GB efter endt formatering, og det skulle være med FAT 32?! De 1,9 GB lyder i mistænkelig grad som det loft der er på en FAT 16 partition. Har du checket alt? Du er sikker på at du ikke er kommet til at tage fejl af et eller andet såledet at du er kommet til at lave en FAT 16 partition?

Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv lige for en sikkerheds skyld at checke filsystemet. Dette kan gøres ved at dobbeltklikke på "Denne conputer", højreklikke på den pågældende harddisk klik på "Egenskaber", og se hvad der står under "Filsystem".

Hilsen

Søren

Kommentar
Fra : Hojris

Dato : 15-06-02 01:56

tak til alle for interesse og hjælp.

zonker jeg har hentet omtalte værktøj og venter med at bryde systemet ned
til at du evt. finder en bios.
fabrikat DFI model mugligvis MB003

Godkendelse af svar
Fra : Hojris

Dato : 15-06-02 02:06

Tak for svaret zonker.
Det kan være svært på nuværende at give en konkret forklaring, men meget tyder på at du ved hvad du har gang i.
med venlig hilsen
john_chang@wanadoo.dk

håber at se fra dig.