/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Adganskontrol af delte mapper på hjemmen~
Fra : Wofler
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 22-06-04 20:12

Hej

Jeg har et netværk herhjemme hvor vi har 5 PC'ere i huset.
3 som fruen og jeg bruger. (De køre alle XP)
1 som sønnen bruger. (Køre XP)
1 som datteren bruger. (Køre win98, for lille til XP)

Børnenes er sat til routeren gennem en hub og de sidste 3 er direkte i routeren.
Alle har forbindelse til internet.
Vi har alle filer vi deler på lokalnettet.
Og nu kommer mit problem så:
1. På de tre computere som fruen og jeg adm. har vi nogle mapper som vi IKKE ønsker at børnene skal have adgang til men der SKAL være adgang til dem mellem vores PC'ere.
2.Vi har også mapper på vores PC'ere som børnene skal have adgang til. men dog kun læse adgang.
Det er problem nr. 1 der er vigtigst for mig.

Hvordan sætter jeg deling på netværket op så disse to problemstillinger løses bedst muligt.
Jeg forestiller mig noget med password & begræsnet adgang.

Mvh
Wofler

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-06-04 20:21

Hejsa

her er et lille program som kan det det søger
http://www.folder-guard.com/folder-password.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 21:04

Følger med igen - jeg kan ikke huske deling med password på nætværksfiler - det var vist lidt bøvlet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 22-06-04 22:37

dk> Det lyder som et okay program... Meeen jeg synes nu jeg har rigeligt med programmer kørende. Og så skal der jo betales for det. Jeg har jo alleede betalt for Win XP.
Så det ville da være rart hvis det kan lade sig gøre alene ved at konfigurere XP til at dele mapperne med password, eller så de KUN er tilgængelige/synlige for bestemte brugere på vores netværk.

Emesen> Det er bare helt iorden. Sig til hvis du finder noget der kan bruges andetsteds.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-06-04 23:10

hmmm
jeg mener ikke det "bare" kan lade sig gøre uden en domæne controller.........

dit alternativ kunne være at bruge een af computerne som domæne controller
f.eks win2000 eller linux.

en gammel pc kunne være oplagt at opsætte en linux pc som PDC, en oplagt linux dis, ville være
den som hedder SME som ude lukkende er beregnet til både web, mail, og PDC controller
samarbejdet mellem SME og Win/98/me/XP/2000 er bare helt i top.

du kan læse (og hente) meget mere om det her
http://contribs.org/modules/news/
og http://e-smith.org/

her er lige et program mere (ved godt det koster)
http://www.everstrike.com/software.htm

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 23-06-04 01:19

Jeg mener I blot kan undlade at dele jeres harddiske, med børnenes, så kan I se børnenes men de kan ikke se jeres.
Eller er det ikke nok ??

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 23-06-04 07:41

Hvis i laver en mappe hvor i filerne til jeres privat ting er...

Så kan man højre click på den og vælg som dele.. WinXP vil så også brokke sig over det og forklare dig om muligheden med delt mappe. Men den skal du bare se bort fra og fortsætte..

Nå det er gjort kan du vælge om der skal være password på mappen, vælg et godt langt password som din børn ikke vil kunne gætte så hurtig. (de kan jo nemlig så komme ind hvis de finder ud af mappen)

På din børn mappe kan du bare lade være med at have password.. ellers også kan de vælge et..

Et andet er jo også som en anden siger at du kan have en ekstra computer som er en direkte server til det hele. Gennem denne kan du så dele rigtigheder ud til grupper.. hvor forældre er en gruppe og børn er en anden gruppe. På den måde kan man også give rettigheder til forskellige ting. Du kan jo så også have mulighed for at at logge på fra en anen computer.

Alt dette kan gøres med en Windows server version. Hvis du kanfå fat på sådan en.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 25-06-04 14:34

Snortop> Det er ikke sådan lige til at lave password på delte mapper i XP... Det er i hvert fald ikke lykkedes mig at finde ud af hvordan endnu..???
Men jeg mener at der burde være en mulighed som i Win 98... Eller måske en mulighed for at give bestemte brugere adgang.

dk> Det var måske en mulighed med en form for server med defineret brugeradgang til de enkelte mapper.
Jeg har allerede en gammel PC stående bare som en slags lager (server) den køre Win XP er det muligt at lægge et program på den så den kan give bestemte brugere adgang til bestemte mapper. Eller skal jeg skifte til win 2000 eller 2003 for at det kan lade sig gøre.
PS: jeg kender slet intet til Linux... hvordan er det at arbjde med kontra Windows.. Hvad vil du andbefale.?

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-04 15:12

sansynligheden for at du ikke kan få win2000 til at køre optimalt på en ældre pc
med lange svartider til følge vil jeg klart anbefale SME.

har du ikke win2000(3) server i forvejen vil jeg anbefale SME server

da dette er et gratis program, og samtidigt nemt at have med at gøre
det tager ca. 30 min at installere, det er meget lidt du skal taste ind under install.
du kan vælge om den skal fungere som router og gateway til dit netværk eller om den kun skal fungere
som privat server. når den er installeret, tilgår du serveren fra een af de andre computere via
din internet browser og denne vej opretter du brugere m.m. denne side er som standard
beskyttet med brugernavn og pass.
det er meget lidt du skal redigere på selve serveren, da det kan styres fra en anden pc
du kan se her hvordan interfasen ser ud
http://contribs.org/modules/xoopsgallery/view_photo.php?xoops_imageid=387&set_albumName=sme601&id=Groups
og her
http://contribs.org/modules/xoopsgallery/view_album.php?set_albumName=sme601
klik dig ind her
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/smeserver/releases/6.0.1/iso/
og vælg
smeserver6.0.1-01-20..> 16-Mar-2004 17:03 334M

hvordan du skal brænde denne iso fil kan du se her
http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/How%20to%20burn%20the%20download%20to%20a%20CD

skroll ned til
Burn the image to CD og vælg det brænder program du bruger

PS.
SME kører på linux kerne og bruger det der hedder "Samba" til fildeling mv.

her kan du se hvad de anbefaler af hardware
http://edocs.mitel.com/6000_SME_Server/6000_MAS_rls5.6/Tech_Handbook_html_EN/hardware_requirements.html

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-06-04 16:15

Jeg kan varmt anbefale denne SME server.
Vores lille netværk har kørt et par år med en tidligere udgave men vil nok indstallere den nye udgave.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-06-04 19:45

Wofler - jeg har fulgt DK's anvisning og hentet SME serveren 2T40min (512 forbindelse)
Anvisning til brænding med Nero 6
Start nero>vælg kopi og backup>brænd images til disk>den åbner en stifinder>find din hentede sme6 (CD-ikon)>marker>åbn>vælg hastighed (ikke for høj evt. 16x)>
hak i "use multible recorders>burn>
Når du har brændt din CD
åbn den i stifinder>find dosutils>rawrite>tryk på pingvinen>sæt en diskette i>
søg på din sme6>images>vælg boot>åbn>write>
nu laver den en bootdiskette som du får brug for til ældre comp.
Emesen
Jeg går ud fra at DK retter mig, hvis det er.
PS. Det bliver nemmere og nemmere med SME

Godkendelse af svar
Fra : Wofler

Dato : 02-07-04 15:44

Tak for svaret dk.