/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hvide mærker på fingerneglene?!
Fra : DiTTe_Smiil
Vist : 1764 gange
20 point
Dato : 22-06-04 18:34

Hej, jeg har et par spørgsmål ang. de hvide mærker man kan få på neglene! Mine negle er dækket med dem og det er ikke så kønt. Jeg drikker nok i gennemsnit 1-2 glas mælk om dagen, hvis det har noget med det at gøre. Håber i vil hjælpe!
Mvh. Ditte

Kommentar
Fra : DiTTe_Smiil

Dato : 22-06-04 18:35

Ups.. Det var vist en lidt forkert kategori

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-04 18:37

Det har ikke noget med mælk eller kalkmangel at gøre, jeg formoder det er det du tænker på når du drikker mælk.De hvide pletter er bare nogen man får, nogle mere end andre. Det har noget med pigmentering(farve) i hud og negle at gøre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-04 19:54

I sjældne tilfælde kan man også få sådanne pletter på grund af vitamin- eller mineralmangel.
Fra denne side
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?name=Misdannede+og+misfarvede+negle&categoryId=560&article=1380

Hvide pletter: peger på sygdomme i mave-tarmområdet, eller en forstyrrelse i horndannelsen
Fra denne side
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2564/sprog=1/grp=8/menu=3/

ZINK

Anbefalet dagsdosis:15 mg
Modvirkes af:alkohol, kadmium, kalcium (i store doser), fosfor, P-piller.
Naturlige kilder:ølgær, lever, skalddyr, sojabønner, spinat, solsikkekerner, champignon. I hvidt mel er zink:cadmium ratioen 17:1, mens den i fuldkornsbrød er 100:1.
Nødvendig for:kulhydratstofskiftet, prostatakirtlen, kønsorganer (reproduktion), vækst og udvikling, vitamin B1- fosfor- og proteinstofskiftet.
Mangelsymptomer:acne, skaldethed, nedsat hukommelse, apati, skøre negle, hvide pletter i neglene, depression, forsinket seksuel udvikling, sterilitet, forhøjet kolesterol, forsinket sårheling, impotens, forfølgelsesvanvid, nedsat smagssans, sløvhed.

Kroppens samlede indhold af zink hos sunde individer ligger i området 2-4 gram.
Over 95% af zink befinder sig intracellulært, specielt i knogle- og muskelvæv. I blodbanen befinder 90% af zink sig i de røde og hvide blodlegemer og kun ca. 10% i serum.
I dag kendes ca. 70 enzymer, som indeholder zink nødvendig for deres aktivitet.
Desuden er zink af stor betydning for hormonale styringsprocesser og for både det humorale (antistofdannelsen) samt det cellulære forsvarsberedskab.
Bedst kendt blandt symptomerne på zinkmangel er vækstforstyrrelser, forringet sårheling samt hudlidelser.
Fra denne side
http://www.jordtilbord.dk/article.asp?id=125

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 22-06-04 20:11

Jeg har hört fra en kosmetolog at man får dem när man stöder neglene mod ting & sager... nogle får dem lettere end andre. Det er også noget med pigmentering. / Dux

Kommentar
Fra : DiTTe_Smiil

Dato : 22-06-04 20:15

Hej Ans! Det forstod jeg overhovedet ikke! Kan du måske skrive hvad jeg skal spise mere af?..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-04 21:13

Hvis du spiser en normal sund og alsidig kost, er der ikke noget du behøver spise mere af. Hvis kosten er "normal" får mennesker som regel dækket behovet for vitaminer og mineraler uden at behøve tilskud.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-06-04 20:16

Jeg har lige gået til manicure, og i denne undervisning fik jeg fortalt at de hvide pletter er når vi slår/støder vores negle, nogle mennesker har flere end andre. Det har intet med kalkmangel at gøre. Jeg har f.eks. fået rillet negle, det er åbenbart meget normalt, det kommer med tiden, nogle får det tidligere end andre.