/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nødvendigt med landinspektør?
Fra : mulles
Vist : 372 gange
100 point
Dato : 22-06-04 09:42

Hej,

Mit spørgsmål er følgende: Vi har købt et nedlagt landbrug efter mine forældre med landbrugspligt. for ca. 10 år siden købte naboen en del jord, heriblandt også en lille del af den mark/eng som omkranser vores ejendom. Naboen er nu ved at trappe ned, og han købte det udelukkende dengang, fordi han skulle bruge det, HVIS han ville udvide. Det vil han ikke nu med garanti, og det er ret sikkert, at vi kan købe jorden tilbage. Det stykke jeg vil købe er på ca. 8000 m2, og der foreligger helt præcise opmålinger fra en landinspektør fra dengang det blev solgt.

Nu er det sådant at det er det præcis samme stykke jord vi ønsker at få igen.

Er det nødvendigt med en opmåling nu, når nu intet har ændret sig siden den gang? Der er jo bare sat en ny skelpæl i jorden?

Yderligere - hvad skal jeg regne med, at det koster med opmålingen?

På forhånd tak
Mulles

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-06-04 10:08

JEG MENER HELT KLART IKKE AT DU SKAL HAVE EN NY OPMÅLING!!! Det er jo i forvejen målt op og da det er præcis det samme stykke svarer det jo til at du f.eks. solgte en sommerhusgrund til naboen (eller andre) og ville købe den igen uden der var sket ændringer af arealet. Her skulle der jo ikke en ny opmåling til.

En evt. ny opmåling ville vel koste mellem 12 og 15000,- kr eks. moms

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 10:29

Hvis skelpæle eksisterer og der er papir på matriklen, mener jeg umiddelbart, at den kan købes.
Dog skal salget/købet jo tinglyses.
Emesen.