/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Dårligt murerarbejde
Fra : Lebbe
Vist : 1516 gange
100 point
Dato : 21-06-04 22:53

Jeg vil gerne vide hvorledes mand skal forholde sig i en sag hvor et murerfirma har støbt et gulv skævt. Gulvet blev støbt i april/maj måned og vi gik så igang med pålægning af trægulv i juni (3 lags stavgulv) hvor vi kunne konstaterer at gulvet i den ene ende havde et fald på 1,5 cm målt over ca. 1,50 meter langs endevægen. Dette gjorde at gulvet ikke støttede på hele længden og derfor næsten brækkede når mand gik på det. Jeg kontakter muren og han kommer godt nok og nevelerer gulvet op, dette var muligt da vi kunne løfte hele gulvet op på træstøtter, således at dette ikke skulle kaseres( en tjeneste jeg for murens skyld). Vi har samtidigt fået afmonteret en radiator for at kunne løfte gulvet op. Sagen er så at muren ikke vil betale VVS regning mht. afmontering og påsætning af radiatoren. Ydermere brækkede trægulvet da vi sænkede dette ned, men dette har vi dog selv lavet for at spare muren for denne udgift. Kan det være rigtigt at jeg skal have udgifter, fordi muren ikke i første omgang kan støbe et lige gulv?????????

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 21-06-04 23:00

det er muren der står med problemet.. og regningen.. du skal kontakte forbrugerrådet for de kan gøre noget ved det..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 23:04

Det kan da kun være den murers ansvar at betale de udgifter der er i forbindelse med at udbedre det "byggesjusk" han selv har lavet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-06-04 23:04

Det er nok ikke værd at føre sag for Hvad koster det?? hvis det er et par tusinde kan det jo ikke betale sig Prøv at appelerer til murerens samvittighed selvom de håndværkere tit er glatte som ål
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-04 09:39

Du kan tilbyde og betale ham et rimeligt beløb.
Han vil med sikkerhed ikke risikere et større beløb
i en retssag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 10:05

Hvis du kom så langt, at der blev en sag ud af det ville du nok få, at vide at du skulle have reklameret før gulvet blev lagt på. Når man lægger et "flydende" gulv skal man jo sikre sig, at der ikke er hulninger i gulvet, som netop vil kunne resultere i at gulvet knækker.
Du har selvfølgelig gået ud fra, at dit nylavede gulv ville være klar til at lægge gulvet på, men så nemt er det jo ikke altid. Noget selvnivellerende spartelmasse kunne nok have løst problemet inden du gik i gang og jeg er temmelig sikker på, at det står i vejledningen (hvis en sådan findes), at du skal tjekke det støbte gulv for fald og hulninger inden du lagde stavene.
sorry!
Bjarne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-06-04 07:41

Hos forbrugerklagenævnet koster det 250,- kr. at "føre en sag".
Hvis du vinder, eller hvis de ikke tager sagen, skal du naturligvis ikke betale noget.

De kan dog ikke tvinge mureren til at betale dig noget som helst (også selvom du vinder) - da det jo ikke er en retslig instans. Men hvis de giver dig medhold har du mulighed for at få betalt en evt. retssag alt afhængig af din indkomst. Jeg tror nu nok de fleste betaler frivilligt, hvis forbrugerstyrelsen mener det er deres ansvar, da deres ord vægter temmelig tungt.

Jeg har selv brugt dem mod en bilforhandler der solgte mig en værre skrotbunke. Det tog godt nok et års tid, men jeg fik medhold. De ville ikke betale frivilligt, så forbrugerklagenævnet måtte gå i retten for mig (man behøves ikke selv troppe op), og det endte da også med, at jeg vandt og fik mine penge igen.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 12-09-04 21:19

Jeg har fundet dette gamle spørgsmål, som ikke er lukket og jeg vil lige give det en komentar, selv om jeg mener det er blevet besvaret.

Som udgangspunkt skal du selvfølgelig ikke betale for andres fejl, men du har båret dig forkert ad og kan derfor efter min mening ikke vinde en sag.
For det første skal du (som allerede er sagt) kontrollere gulvet inden du fortsætter med gulvbelægning. Det er helt almindeligt, at man spartler gulvet op før belægning. (Murerarbejde et et håndværk og det er indenfor rammerne med en afvigelse på +- 10 mm på en 2 meter retskinne og derfor vil man altid spartle resten op).
Som jeg læser dit spørgsmål, så erkender han sin fejl og retter den. Men når du ikke skal betale for hans fejl skal han vel hellerikke betale for din fejl. Din fejl er at du har lagt et trægulv på et underlag der ikke var i orden. Hvis du havde klaget straks ville der ikke have været de følgeskader, dem må du bære.