/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
uvendet føl.....HJÆLP!!!!
Fra : pernilledk
Vist : 553 gange
145 point
Dato : 13-06-02 17:39

hej alle sammen........
jeg eller rettere sagt min venninde, er kommet i en uheldig situration. hendes hest på ca.3 år tror vi er med føl... vi har haft hende i en 8-9 mdr. før stod hun ved en dame som vi ved havede en hingst. og her på det sidste er hun blevet rumle fed, ikke tyk, man kan nemmelig mærke hendes ribben... hendes patter er også en del hævet...
der er ingen af os der har haft føl før så vi kender ikkeså meget til det..
er der noget bestemt man skal/er godt at gøre når en hest snart skal have føl.??? og hvordan ser man at hoppen snart skal fole? .............HJÆLP!!!!! det haster.....
Pernilledk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-02 21:16

Hej

En dyrlæge vil altid kunne hjælpe Jer med oplysninger om hoppen er i fol
eller ej.
Ellers er der mange søde stutterieejere der måske vil hjælpe Jer og evt.
hvis I skriver nogenlunde ved hvilken by hoppen står.
Lån bøger på biblioteket og læs lidt om folinger og føl.

hilsen

Anet

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 145 point
Dato : 14-06-02 07:33

pernilledk wrote:
> hej alle sammen........
> jeg eller rettere sagt min venninde, er kommet i en uheldig situration.
> hendes hest på ca.3 år tror vi er med føl... vi har haft hende i en 8-9
> mdr. før stod hun ved en dame som vi ved havede en hingst. og her på det
> sidste er hun blevet rumle fed, ikke tyk, man kan nemmelig mærke hendes
> ribben... hendes patter er også en del hævet...
> der er ingen af os der har haft føl før så vi kender ikkeså meget til
> det..
> er der noget bestemt man skal/er godt at gøre når en hest snart skal
> have føl.??? og hvordan ser man at hoppen snart skal fole?

Det kommer en del an på hvilken slags hest det er. Men jeg vil også
foreslå at læse lidt om det, og evt. kontakte en dyrlæge, hvis I er
meget usikre.

Der kommer ofte nogle små vide voks-agtige "dråber" på patterne, omkring
et døgn før folingen.

-dennis

Godkendelse af svar
Fra : pernilledk

Dato : 14-06-02 15:35

Tak for svaret til jer alle sammen

Kommentar
Fra : pernilledk

Dato : 17-06-02 16:36

dyrelægen ar været her nu og hun er ganske rigtigt med føl han skød det til at være om en uges tid.....

Kommentar
Fra : louise.pedersen

Dato : 27-02-03 13:35

Hej...... tillykke med føllet, for noget tid siden.... så kan det jo være at i kan hjælpe mig!!! jeg har en hoppe som bliver 6 den 8 april, hun mistet sit 1 årige føl i oktober 2002. og det gav nogle problemer med at ride i terrænet, men nu ikke mere om det.... det er sådan at hendes føl havde været syg hele sit "lange" liv, selvfølgelig uden jeg vidste det... jeg skal have hende bedækket i juni 2003, vil det føl hun så skal have kan det have den sammen sygdom som det der døde??? og vil hun tage det til sig?? jeg havde nogle problemer med at hun skulle give føllet lov til at patte ved hende sidste gang.... håber du svare!!!
hilsen louise pedersen...