/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Skal nye campingvogne fra tyskland synes
Fra : heseda
Vist : 784 gange
50 point
Dato : 21-06-04 16:47

Hej. Jeg overvejer at købe en ny campingvogn i Tyskland. Skal den synes herhjemme - eller jeg har hørt man bare kan køre til motorkontoret at få plader udleveret - da det er en ny vogn.
Mvh Heseda

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 17:18

Du kan ikke umiddelbart bare få Nr.plade. Der skal først laves dansk registreringspapir ,men det er muligt de kan det på motorkontoret, ellers slipper du ikke for en tur til synshallen. Du skalogså sikre dig at vognen er typegodkendt i danmark ellers giver det problemer. Jeg mener ikke der er registreringsafgift på campingvogne, men spørg for en sikkerheds skyld på en synshal.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-04 17:26

Der skal foretages et registreringssyn så vidt jeg kan se.
Citat
Hvad er registreringssyn?
Ved registreringssyn kontrollerer vi - ligesom ved periodisk syn - at bilen er i lovlig stand. Ud over fejl af betydning for sikkerhed og miljø kontrollerer vi bilens grundlæggende sikkerhedsmæssige egenskaber som fx kollissionsbeskyttelse ligesom forhold af betydning for bilens afgifter indgår i registreringssynet. Når der er tale om en bil, der har været registreret i udlandet, er det et led i synet at kontrollere om den opfylder de danske bestemmelser.

Hvornår til registreringssyn?
En bil skal til registreringssyn,

hvis den ikke tidligere har været registreret her i landet (med mindre den er fabriksny og omfattet af en typegodkendelse). En bil, der tidligere har været registreret her i landet, skal til registreringssyn og godkendes før den kan få nye nummerplader,
hvis der f.eks. foretages konstruktive ændringer af bilen styreapparat, bremser , motor eller bærende konstruktion,
hvis bilens egenvægt ændres med mere end 50 kg,
hvis en bil har været afmeldt i mere end 1 år og skal registreres på ny
hvis der sker ejerskifte og bilen er registreret 1. gang for mere end 4 år siden og bilen ikke har været til periodisk syn indenfor de seneste 2 år

https://www.bilsyn.dk/aut/public/index2.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-04 17:33

Og som dova siger skal vognen være typegodkendt i danmark.
Hvis ikke, er det gratis af få godkendelsen.
http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw5993.asp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-04 17:36

Citat
Typegodkendelser
Generelt skal alle motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil synes og registreres, før man må køre i dem på de danske veje. Inden et køretøj kan synes og registreres, skal det godkendes af Færdselsstyrelsen.

Køretøjer uden godkendelsespligt
Følgende køretøjer kan uden forudgående godkendelse af Færdselsstyrelsen synes og registreres:
Personbiler til højst ni personer (føreren medregnet)
Varebiler
Motorcykler
Knallerter
Traktorer
Motorredskaber
Påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke er forsynet med bremser
Påhængsvogne til traktorer og motorredskaber samt andre påhængsredskaber end campingvogne

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 21-06-04 22:05

dova / Teil. Jeg kan oplyse at vognen er type godkent i Danmark. Spørgsmåler er så: et nyt køretøj, som er typegodkendt, skal det til syn for at få nummerplader, eller er typegodkendelsen nok? Mvh.Heseda

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-04 22:07

Så vidt jeg forstår skal vognen til registreringssyn.
Men ring til Statens Bilsyn, de har svaret direkte til dig.
For at være sikker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 22:43

Type godkendelsen skulle være nok, for hvis du læser den ramme som Teil satte ind om registreringssyn, står der jo netop iparentesen , at et NYT køretøj der er typegodkendt IKKE skal til syn. Men det gælder så kun hvis den er helt ny.

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 29-08-04 00:52

Tak for svaret Teil.