/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hjæælp! Jeg er blevet feeeed..
Fra : DiTTe_Smiil
Vist : 651 gange
20 point
Dato : 21-06-04 15:12

Hej!
Jeg vejer 62 kilo, og er 167cm. høj.. Jeg er 13 år gammel.
Det er mest min mave der er noget galt med.. Den er tyk.. Jeg vil gerne tabe mig meget hurtigt! Skal jeg bare lade være med at spise? Jeg har næsten ingen bryster! Kan jeg gøre noget, så de blir større? Jeg vil gerne tabe mig og få nogen bryster!! Hjæælp..

Accepteret svar
Fra : klodomir

Modtaget 30 point
Dato : 21-06-04 15:23

Hej Ditte,

Heldigvis er din vægt jo indenfor det rimelige, så du skal nok bare prøve at erstatte noget af fedtet med muskler, så skal du nok blive flot igen. Dyrker du nogen form for sport?

Jeg synes bestemt ikke, at du skal sulte dig, for så risikerer du at komme ind i en ond cirkel, hvor din vægt går op og ned hele tiden, og desuden er det skidt for dine knogler ikke at få nok næring mens du er i voksealderen.

Brysterne kan jo sagtens nå at vokse til endnu, og de kan endda komme til at se større ud, hvis du kommer i form og dermed får en rankere holdning og bedre muskelmasse, så det er endnu en god grund til at være aktiv. Men ellers må du nok væbne dig med tålmodighed og vente på, at de bliver større. Du kan selvfølgelig også købe en BH med indlæg, men de er nu ikke så komfortable. Det kommer an på, hvad du selv synes om.

Jeg synes, at du skal finde dig en sport, du kan lide og så ellers se at komme i gang. Hvis du har svært ved at sparke dig selv i gang, så se om du kan finde en veninde, som vil motionere med dig. Det er altid nemmere, når man er to. Og så bør du nok se på dit forbrug af slik og sodavand, som jo ofte ligger lidt højt i teenageårene (og også ofte senere, i øvrigt). Hvis du ellers får sund og god mad derhjemme, synes jeg ikke, at du skal ændre noget der. Du er ung og har sikkert et godt stofskifte, så der skal nok kun små ændringer til at få dig på rette spor igen.

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 21-06-04 15:27

Du må bestemt ikke lade være med at spise!! Det er noget af det mest usunde du kan gøre. Din højde og vægt ser ud til at passe meget godt sammen, men hvis du mener at din mave er for stor tror jeg det bedste for dig vil være nogle mavebøjninger. Sæt noget fedt musik på og lav så mange du kan hver aften inden du går i seng - det hjælper altså ret hurtigt. Men husk at strække ud ellers kan du ikke grine dagen efter!
Selvfølgelig har dine madvaner også meget at sige - især hvis du drikker meget sodavand og spiser meget fedt- og sukkerholdigt, det inderholder MANGE kalorier. Jeg mener ikke at det er nødvendigt at gå på kur med din vægt - og slet ikke i din alder... Men hold lidt igen med kalorierne og bevæg dig :)
Jeg er selv gået fra Cola/Sprite/Fanta til præcis det samme men light - og det har allerede gjort en kæmpe forskel!
Jeg håber, at du finder en god løsning - og ikke tænker alt for meget over din mave! Der er alt for mange andre sjove ting du skal bruge din energi på i din unge alder :)
Mange hilsner
KathrineE

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 21-06-04 15:29

Jeg kan kun give Klodomir ret. Du må ikke sulte dig. Prøv med at gå eller cykle nogle ture, spil fodbold eller andet med dine venner. Det er vigtig at du holder dig i form men det behøver ikke koste noget. Man kan altid løbe en tur med sin bedste veninde. Jeg gik mange ture med min bedste veninde da jeg var i din alder. I stedet for at sætte sig ind på sit værelse kom ud i den frie natur og oplev verden. Det bliver man gladere af.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 21-06-04 15:30

Brysterne skal tidsnok komme!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-04 16:27

Det er som før skrevet bestemt ikke en god idé at sulte sig - tværtimod. Hvis du spiser fedtfattigt og sundt og så også sørger for at få noget motion/styrketræning, får du den pæneste facon, du kan få. Faktisk skal du spise tit for at tabe dig. Det er det du spiser, du skal passe på. Men spis en frugt (ikke ret meget banan) 4 gange om dagen, og pas på ikke at springe måltider over. Så forbrænder din krop på højtryk hele tiden. Og hold dig fra alt med alkohol i. DET feder nemlig uhyggelig meget.
Brysterne kommer med tiden. Det er jo ikke alle, der bliver lige store, (heldigvis), men nogle kommer senere end andre. Glæd dig over, at du ikke er en af dem, der har et par kæmpestore nogen allerede.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 17:45

Så tyk er du altså heller ikke, og glem enhver tanke om at tabe dig hurtigt, det er der ingen der kan på fornuftig vis. Og du skal bestemt ikke lade være med at spise. Du skal bare tænke mere over HVAD du spiser. Glem alt om for meget slik, kage, sodavand, McDonalds o.s.v selv om det smager godt. Og med hensyn til bryster, så er der kun at lade tiden arbejde, du er jo ikke så gammel endnu. Men motion og fornuftig kost med frugt, grønt, groft brød o.s.v.så vil jeg tro det lykkes for dig. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 21-06-04 18:26

hej med dig
jeg er enig med de andre. jeg var af samme højde og vægt som dig, da jeg var 13, og jeg syntes jeg var ufattelig fed - men det var jeg faktisk ikke... det tog mig mange år at indse. for mit vedkommende var det "hvalpefedt". men det er jo ingen trøst. lad være med at sulte dig - jeg havde en veninde, et år yngre end mig, og hun sultede sig helt vildt - hun var min bedste veninde, men pludselig blev hun fjern og ville ikke længere tale med mig. Hun fik anoreksi, og jeg siger dig hun blev tynd - hun lignede et skelet, men kunne ikke selv se det. Så nyd livet, dyrk lidt motion, spis fornuftigt, og se på dig selv på en positiv måde.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 21-06-04 21:32

Hej.
At tabe sig er absolut ikke ensbetydende med at man ikke må spise. Man skal spise 6 måltider om dagen, tre hovedmåltider og tre mellemmåltider. Dette er nødvendigt for at holde forbrændingen igang. Derudover er det godt at motionere mindst ½ time hever dag, hvor man får pulsen op. Og til sidst er det nødvendigt med vand. 0,03 liter vand x din aktuelle kropsvægt.
Det vil sige 0,03 x 62 kg = 1,86 l.Prøv at kikke på Vægtvogternes side. Der findes faktisk et program, der også kan bruges til børn.
www.vaegtvogterne.dk

Held og lykke og lad nu være med at fortvivle over du ikke har fået bryster endnu. De skal nok komme.

Hilsen fra Peter.

Kommentar
Fra : sector

Dato : 22-06-04 13:15

hej!!!
jeg er ved at prøve og tabe mig............jeg dyrker motion hverdag cykler på landevejen og jeg spiser også rimeligt fornuftigt.........jeg synes bare det med at spise 6 gange hverdag lyder helt hen i vejret.............jeg synes jo bare hvis jeg spiser 6 gange ryger jeg jo langt over mine 2000 kcal.......... medmindre et æble tæller for 1 gang.............

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 22-06-04 15:40

Ja, et æble kunne sagtens være et mellemmåltid. Idéen er at holde blodsukkeret jævnt hele dagen, så man ikke bliver træt og sulten og fristes til at spise noget usundt. Man kan sagtens spise 6 gange om dagen men alligevel indtage færre kalorier end en, der kun spiser to eller tre måltider. Men man skal selvfølgelig vælge nogle sunde ting, der mætter.

Godkendelse af svar
Fra : DiTTe_Smiil

Dato : 22-06-04 18:27

Tak for svaret klodomir. Jeg spiller badminton, men sæsonen er slut lige nu