/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fra hvide til gule plader...
Fra : kid
Vist : 3714 gange
30 point
Dato : 21-06-04 14:37

Kan man få en Mazda mx3 omsynet til gyle plader ??

Og kan man egentlig det med alle biler ??

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-06-04 15:01

Førhen var der MEGET lempelige/underlige regler på området. ÉN regel sagde bl.a. at bare der var et "vareopbevaringsrum" svarende til en eller anden procentsats så kunne den indregistreres med gule plader Det gjorde det muligt at bl.a. en bil som Chevolet Camaro kunne fås på gule plader, og dermed mindre afgifter, selvom der faktisk ikke var tale om en "varebil" i den forstand idet den kun kunne "laste" lidt mere end en kasse øl og en bakke æg. Det blev dog stoppet da det faldt den daværende regering fpr brystet. Det har også været vægtgrænsen som var i fokus og siddepladser osv.

Prøv at forhøre dig hos SB hvad de gældende regler er pt.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 17:29

Det var nemmere hvis det var omvendt. På de fleste biler kan det ikke lade sig gøre idag p.g.a. reglerne om kabinens størrelse i forhold til varerummet. Og det er vel de færreste der vil til at foretage en større ombygning af bilen, somi øvrigt skal godkendes som en konstruktiv ændring.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 20:49

Hvis det skulle være tilfældet at få en Mazda mx3 på gule plader ville du nok se en del af dem.
Her kan du læse om registreringsafgift af last-og varebiler.

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?o_id=15188&ov_id=15188&mode=2

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 20:54

Her er ændring af reglerne

Det er besluttet, at de administrativt fastsatte opmålingsregler og målekrav vedrørende last- og varebiler med en tilladt totalvægt på indtil 4 tons ændres på den måde, at den hidtidige regel, hvorefter vareladets længde, som skal være mindst 120 cm, - målt i højde med forrudens underkant - ikke må være mindre end afstanden i vandret mål fra forrudens underkant til førerhusets bagvæg, bortfalder og erstattes af et krav om, at vareladets længde skal være på mindst 120 cm, samt at varerummet skal have en højde på mindst 60 cm målt fra det plane gulvareal.

Fra denne side http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=164765&ov_id=0

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 21:05

Nu er der altså ikke noget med registreringsafgift i forbindelse med at lave hvide plader om til gule, ans, der er jo betalt meget mere i afgift på de hvide plader (og man kan heller ikke få noget af det refunderet). Det er kun hvis det er omvendt at der skal betales mere i afgift.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 22:08

I det øjeblik bilen kommer på gule plader bliver registreringsafgiften sat ned. Det er vel det kid tænker på. Hvad skulle fidusen ellers være dova???????
Tror nu nok at kid tænker fremover og ikke tilbage.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 22:52

Registreringsafgift = statsafgift. Tror du ikke du tænker på vægtafgift som ganske rigtigt bliver lidt billigere fremover hvis det er gule plader. Men derudover er gulplade biler lidt dyrere i ansvarsforsikring fordi de bliver kategoriseret som erhvervsbiler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 22:58

Yderligere forklaring: når en ny bil indregistreres, bliver der betalt registreringsafgift til staten. Det er derfor biler er så dyre i DK. Men der bliver betalt meget mere for en hvidepladebil end på en gulpladebil. Hvis du vil have en GULPLADEBIL på hvide plader skal du betale registreringsafgift for at få det. Men voil du have en HVIDEPLADEBIL på gule plader, får du ikke refunderet den registreringsafgift der blev betalt mere da bilen var ny.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 23:07

dova har du ikke forstået det endnu, der er IKKE tale om fortid, men fremtid. Som jeg tidligere har skrevet, tror jeg det er det kid tænker på. Enhver kan vel sige til sig selv at man i dette tilfælde ikke får penge tilbage med tilbagevirkende kraft.

Ja jeg mener registreringsafgift og IKKE vægtafgift

Flere biltyper godkendes til gule plader
Den såkaldte 50/50-regel, der tidligere var afgørende for om visse biltyper kunne anerkendes som varevogne, er blevet ophævet. Reglen krævede, at bilens lad ikke måtte være kortere end førerhuset. Forenklingen betyder, at flere biltyper nu kan godkendes til gule plader og dermed til en lavere registreringsafgift.

fra denne side http://www.skat.dk/publikationer/projekter/forenkling/2197.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 23:12

Jamen når han har en hvideplade bil han vil ændre til gule plader er det eneste der kan ændres i fremtiden sgu da vægtafgiften, ikke? Det du hentyder til gælder altså ikke for biler der allerede har været på hvide plader, men kun for nye. Jeg har altså arbejdet så meget med de regler om afgift for både biler og motorcykler, at jeg har rimelig tjek på det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 23:16

Jeg glemte lige en ting: Brugte importbiler kommer også ind under reglerne for nye biler når de skal registreres i DK første gang. En af de mest kendte modeller på det område er VW Golf hvor mange valgte dem på gule plader for at spare afgiftskroner, men en gang på hvide plader så er der kun vundet på vægtafgiften ved at skifte til gule plader.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 23:29

Hvis bilen bliver godkendt til at køre på gule plader, bliver registreringsafgiften nedsat.

Til kid

En Mazda mx3 vil ikke kunne blive godkendt til at køre på gule plader.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 23:36

Registreringsafgiften bliver ikke sat ned ved at ændre fra hvide til gule plader, for så ville han kunne få det refunderet,Og man får ikke som du selv siger penge tilbage med tilbagevirkende kraft. Ans jeg synes du skulle ringe til dit lokale toldkontor og få at vide hvordan reglerne er for at ændre hvide plader til gule plader. Afgiften bliver kun mindre hvis det er en ny bil, eller en bil der ikke har været indregistreret i DK tidligere. og af overskriften på kids spørgsmål fremgår det tydeligt, at bilen ER på hvide plader

Kommentar
Fra : kid

Dato : 21-06-04 23:38

ans.... okay det var det der var pointen i mit spørgsmål HEHE (I to daaaaamn) Man taxa for hjælpen.... Det var meningen at jeg vil rive bagsæderne ud og bygge anlæg i istedet !!

Kommentar
Fra : kid

Dato : 21-06-04 23:40

Okay er lidt forviret stadig...... SIMPELT JA/NEJ spørgsmål. Kan en MX3 på hvide plader ændres til gule plader end of story hehe.........??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 21-06-04 23:44

Nej det kan den ikke fordi den aldrig vil kunne opfylde de krav der er til mål på Kabine versus varerum

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 22-06-04 19:27

Tak for svaret dova. Det var det jeg vil vide hehe...... :D