/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hårballer
Fra : olaugcl
Vist : 461 gange
50 point
Dato : 21-06-04 12:58

hvor ofte er det vanlig at katter kaster opp hårballer.jeg har to katter men de er veldig forskjellige når det gjelder dette.

aila

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-04 13:16

Her kan du læse alt om hårboller http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_haarboller.html

Det kan være sygdom, så hvis det er noget, der sker ofte, skal du kontakte din dyrlæge.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : return

Dato : 21-06-04 13:55

hvis du køber dig en kattebørste og børster din kat/katte jævnligt så er det ikke ret ofte at de gør det men undgå det kan det ikke så du må leve med at de kaster op en gang i mellem men hvis de gør det hver dag eller næsten hverdag så burde du nok få en tid hos dyrlægen da det jo ikke er normalt at en kat går og kaster op hele tiden

forsat god dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-04 13:58

Måske fælder den ene kat for meget, og så må du prøve at finde ud af hvorfor den taber pelsen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-04 16:14

Vi har 4 katte. De tre kaster nærmest aldrig op, den 4. gør det jævnligt. Men dertil skal nu også siges, at han tit kaster op fordi han sluger sin mad. Men han kaster også håbboller op. Ham og hans far fælder meget mere end de to små, da deres pels er meget tykkere. Den ældste har meget underuld, men kaster næsten aldrig op.
Hvis dine katte har adgang til græs, mingelere de det selv. Hvis ikke, er det en god idé at plante noget kattegræs i en stor underskål ell. lign. Selv om vores har adgang til græs, elsker de når jeg har lavet en underskål med kattegræs. De smider sig simpelthen oveni det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 21-06-04 23:07

Jeg bliver altså selv nødt til at kæmme pelsen når fælning, står for døren. Men hvis de ikke har så meget at sluge, så... naturen går sin gang... Dog er det altid godt med kattegræs, da der også findes andre, indtagne ting, som er slet fordøjelige. Du behøver måske ikke at bekymre dig så meget om din kat skulle være "unormal" udi spisningen, den er måske lidt mere følsom imaven end de andre, men de kan vokse sig fra meget.
Mvh. la

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 22-06-04 07:44

Hej aila !

Dette er sakset fra Netdyredoktor http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_haarboller.html
Hvad er hårboller ?

Hårboller er en klump hår, der samles i kattens mavesæk. Det er et helt almindeligt fænomen, og forekommer hos katte i alle aldre. Normalt passerer hårbollerne fra mavesækken videre til tarmsystemet, og det sker især, når mavesækken er tom for foder.

Hvordan behandles hårboller?

Behandlingen består i at rede katten dagligt for at forhindre, at den slikker mange hår i sig.

Det kan også være en stor hjælp at give kattemalt. Kattemalt er en pasta, der gør det lettere for en hårbolle at passere gennem tarmsystemet, og de fleste katte vil spise malten rent fra tuben. Ellers kan det blandes i foderet. Hvis det ikke er tilstrækkeligt med kattemalten, kan dyrlægen ordinere et middel, der fremmer tarmbevægelserne og får hårbollerne til at passere.

Kattemalt kan bla. købes her http://loppetjansen.gpserver.dk/product_info.php?cPath=55_69&products_id=132

Karin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-04 10:08

k.j.k

Du bruger det samme link, som jeg brugte den 21.06 kl 13.16.
Jeg undlod blot at reklamere for din loppetjans.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 22-06-04 20:53

ans

Undskyld, jeg ikke så det

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-04 22:35

Det er ikke alle katte, der kan lide kattemalt. Nogle tager en lille smule, og så ikke om de vil spise mere af det den dag. Andre kan æde hele tuben, hvis de fik lov. Og så er der jo også lige de sidste, som hverken er til at hugge eller stikke i med hensyn til kattemalt. Ikke om de vil have det. Og så kan de være nok så forslugne ellers.
Hilsen Jette