/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kalket hus. Hvad holder længst?.
Fra : Svend.Skaaning
Vist : 4055 gange
100 point
Dato : 21-06-04 11:40

Daws. Jeg skal til at kalke hus. Hvad er bedst at bruge og holder længst?
MVH Svend

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-04 11:55

Her er nogle gode råd http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11086 En noget dyrere men mere holdbar løsning er f.eks. skalcem eller simpexo http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=2372

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-04 12:41

God gammeldag kulekalk + kalkvand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-04 12:44

http://www.kandu.dk/dk/tip/3406

kandu kan!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-04 12:45

Her er noget du skulle læse lidt om:
http://www.sadolinfarveland.dk/default.asp?id1=81&kategori1=4d
Hvis du bliver træt af hyppige kalkninger og er murværket ellers i rimelig stand kan du spare meget arbejde med Sadolin Stærk murmaling, der kan anvendes på tidligere kalkede facader.
Det er et dyrt produkt, men det har lang holdbarhed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-04 12:51

Yes og prøv at spørg Sønderbro Kirke i Horsens, hvor mange millioner det kom til at koste, at man eksperimenterede med maling, istedet for kalk.

Er det et gammelt hus, der er blevet kalket i mange år, er det almindeligvis ikke klogt at eksperimentere for meget. Kalken er et godt gammelt og velafprøvet produkt der kan ånde. Udfører du kalkningen korrekt (som angivet i mit link) får du en god solid kalkning der kan holde i op til 7 - 8 år, afhængig af udhæng, vejr og vind mv. Selvfølgelig er det pænest med en årlig kalkning.

Kulekalk kan du få hos: Horsens Kulekalk, Holger,75 62 10 09 (hvis jeg husker rigtigt). Han er specialist i lagret kulekalk til kirker og den slags.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-04 13:51

Hvem siger, at det er den samme maling?? Jeg tvivler da man sikkert ikke har valgt den litermæssigt dyreste løsning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-04 15:17

Aner det ikke Bjarne. Men et geni anbefalede for en del år siden at man malede kirken istedet for at kalke. Det medførte at skidtet ikke kunne ånde, afskalninger, frostsprængninger osv osv. At komme tilbage til kalken er noget med at sandblæse, skifte mursten her og der - altsammen til kroner mange penge.

Uanset hvad malingsfabrikanterne lover, kunne jeg personligt aldrig drømme om at forsøge mig med maling på vægge der har været kalket. Mængden af skrækhistorier er langt som et ondt år. Mit eget hus har været kalket siden attenhundrede et eller andet, og havde amtet ikke ville rive det ned, var det såmænd også blevet kalket de næste mange år.

Men det er da Svend's egen beslutning - jeg ville bare ikke gøre det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-04 15:50

Vellagret kulekalk for at koble mig til koret. Og hvis du prøver med maling alligevel, er du sgu selv ude om det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-04 16:03

ahhh, en sand kender................

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-06-04 17:18

Brug juramørtel/kalk(rødvig)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-06-04 18:09

Hvorfor ikke gå midtimellem og bruge det produkt der hedder skalcem, det er berebnet til tidligere kalkede facader og indeholder lidt cement. Det holder længere end kalk der højst holder i to år.
Jeg gad nok se den kalk der holder i syv år, den må da ligge nede i grundvandet for vasket (regnet) af det er den ihvettilfælde

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 21-06-04 20:11

stig54 -> 21-06-04 11:55

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-06-04 21:50

hej anyway
Undskyld anyway, har ikke læst alle indlæggende, jeg har selv lige købt skalcem til min går som jeg har kalket hvert år i 20 å, nu skal det være slut. Derfor dette råd som du jo kom først med
Stig

Godkendelse af svar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 23-06-04 14:41

Tak for svaret anyway.