/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rejsen til Amerika
Fra : malerole
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 21-06-04 11:37

Hvem af børnene rejste til Amerika?
Hvornår og hvorhen?

Oplysninger om Charlotta Hellgren´s familie i Sverige.
Fra Kronoberg Läns Genealogiske Forening ved Barbro Gustafsson barbro.g@telia.com

Christina Danielsdotter
født 20. dec. 1819 i Kampingemåla, Södra Sandsjö
død 16. jan. 1880 i Södra Sandsjö af brystlidelse

gift 1. gang 12. apr. 1842 i Södra Sandsjö med

Carl Fredric Johannesson (eller Johansson) senere Rubb
død 7. jul. 1853 ved drukning

Deres børn:
Johan August Johannesson, født 22. aug. 1843, døbt 23. aug. 1843
Frans Gustaf Johansson, 2. dec. 1846, døbt 4. dec. 1846
Mathilda Johansson, født 30. aug. 1848, døbt 10. sep. 1948
Eva Catharina Rubb, født 29. jun. 1850, døbt 30. jun. 1850

gift 2. gang 31. dec 1856 I Södra Sandsjö med

Peter Johan Hellgren
født 25. aug. 1829

Deres børn:
Charlotta Hellgren født 25. apr. 1857, døbt 26.apr.1857
Emelia Hellegren 2. feb. 1859, døbt 5. feb. 1859
August Hellgren født 9. okt. 1861, døbt 14. okt. 1861

Adresse: Nygård (Gården tilhører Christina). Konga härad
Christinas navn bliver skrevet med K for de fire første og det sidste barn.

Efter Christinas død gifter Peter Johan Hellgren sig igen 28. aug. 1885
med Eva Månsdotter, født 10. feb. 1827

Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-06-04 12:06

Kan evt. være August Hellgren født 9. okt. 1861, døbt 14. okt. 1861

der er udrejst senere en sine søstre
senta
Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

Retur til søgeside

1 post(er) fundet
Navn: Hellgreen, Aug. Stilling: Arbejder
Alder: 24 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 351100 Forevisningsdato: 9/25/1887
Fødested: Sverig Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Geiser
IDkode: D8789H0602

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-04 12:46

Du kan sende en efter lysning på Ancetry .Com eller prøve at søge lidt i deres database, det koster penge hvis du vil ha oplysninger derfra.

Der er 3 søstre som mulige udvandre

Mathilda Johansson, født 30. aug. 1848, døbt 10. sep. 1948
Eva Catharina Rubb, født 29. jun. 1850, døbt 30. jun. 1850
Emelia Hellegren 2. feb. 1859, døbt 5. feb. 1859
Du skal samtidig stave , lege lidt med stavemåden på deres efternavn , ved ankomsten til USA ,Amerikanisere de indvandrernes efternavne.
Hellegreen evt. til Halgreen osv.

http://www.ancestry.com/search/rectype/default.aspx?rt=40

senta

Godkendelse af svar
Fra : malerole

Dato : 21-06-04 13:00

Tak for svaret senta.
Jeg vil forsøge at følge dine gode råd.
Tusind tak

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-06-04 13:18

Prøv at søge på FS. det er muligt du kan finde´dem i deres database, den er gratis, beklageligvis fungere Mormonernes database ikke i øjeblikket.
Tak for point
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-06-04 23:12

kan dette evt. være deres bror ? fra 1880 US Census - på FS.
Senta

Aug't HELLGREN Other S Male W 30 SWEEDEN Stone Cutter SWEEDEN SWEEDEN
Search results | Download Previous Household Next Household

--------------------------------------------------------------------------------
Household:

Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace
Jno. JEFFERSON Self M Male W 70 NORWAY Seaman NORWAY NORWAY
Inga JEFFERSON Wife M Female W 60 NORWAY Domestic Duties NORWAY NORWAY
Pamilla JEFFERSON Dau S Female W 20 NY Dress Maker NORWAY NORWAY
Carrie JEFFERSON Dau S Female W 16 NY Unemploy NORWAY NORWAY
Wm. PAULSON Other S Male W 45 DENMARK Carpenter DENMARK DENMARK
Aug't HELLGREN Other S Male W 30 SWEEDEN Stone Cutter SWEEDEN SWEEDEN

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-06-04 23:20

Evt. søsteren fra 1880 US Census - på FS.
Senta

Matilda JOHNSON Other S Female W 35 SWED Dress Maker SWED SWED

Name RelationMarital StatusGenderRaceAgeBirthplaceOccupationFather's BirthplaceMother's Birthplace
James MORROW Self M Male W 40 MA Laborer MA MA
Mary MORROW Wife M Female W 35 MA Keeping House MA MA
George CRAGAN Other S Male W 30 GER Dry Goods GER GER
Edward DUNCAN Other S Male W 40 LA Caulker IRE IRE
Richard ELLIS Other S Male W 35 KY Waiter KY KY
Matilda JOHNSON Other S Female W 35 SWED Dress Maker SWED SWED
John CRUSH Other S Male W 50 IL Mill Wright MA MA

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 23-06-04 14:32

Hej senta!
Mine kommentarer til dine gode råd:

ad) mandag 21. juni kl. 12:06
Ja, det kunne godt tænkes, at denne August var Charlottes lillebror, og at hendes søstre havde skrevet fra Amerika til ham om at komme over til dem. Der er godt nok to års difference!
Mon man kunne komme længere med ham, om hvor han slog sig ned?
Hvordan bruger man kontraktnummeret og forevisningsdatoen?
Jeg har søgt efter ham på FS på mange måder, men hele tiden ”no matches”.

ad) mandag 21. juni kl. 12:46
Jeg har søgt meget på ancestry.com, men har ikke haft opmuntrende resultater.
Hvis jeg søger på nøjagtigt navn, så får jeg ingen hits, og hvis jeg slår exact spelling fra, så får jeg hits med helt umulige navne.
Jeg kan ikke lide deres betalingssystem med, at man skal opgive credit card nummeret, og så koster det 200 $ (eller måske mere), hvis man ikke får afmeldt tids nok.

ad) mandag 21. juni kl. 13:18
Jeg har ledt efter alle børnene på FS. Jeg fandt 4 på IGI Individual Record, nemlig Carl Fredric Johannesson´s børn med deres fødselsdatoer. De havde fået efternavnet Carlsson!! Men jeg kan ikke finde ud af , hvornår den registrering er foretaget.
Hvordan kan jeg bruge Batch Number, Sheet og Source Call No.??

ad) mandag 21. juni kl. 23:12
Ja, det kan godt være lillebroderen, bortset fra alderen. Her er jo 11 år i difference. Hvordan kommer jeg videre med den oplysning?

ad) man 21. juni kl 23:20
Samme som ovenfor kl. 23:12.

PS. Jeg er også startet søgning gennem de svenske kilder, som du sendte adresserne på 19. juni kl. 19:42, men foreløbig kan jeg ikke finde ud af teknikken. Man kan vist ikke få noget frem på nettet. Man skal nok over og kigge i bøgerne, og det er jo lidt besværligt.

Jeg håber, du kan svare på nogle af mine spørgsmål.
Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 23-06-04 14:33

Hej senta!
Mine kommentarer til dine gode råd:

ad) mandag 21. juni kl. 12:06
Ja, det kunne godt tænkes, at denne August var Charlottes lillebror, og at hendes søstre havde skrevet fra Amerika til ham om at komme over til dem. Der er godt nok to års difference!
Mon man kunne komme længere med ham, om hvor han slog sig ned?
Hvordan bruger man kontraktnummeret og forevisningsdatoen?
Jeg har søgt efter ham på FS på mange måder, men hele tiden ”no matches”.

ad) mandag 21. juni kl. 12:46
Jeg har søgt meget på ancestry.com, men har ikke haft opmuntrende resultater.
Hvis jeg søger på nøjagtigt navn, så får jeg ingen hits, og hvis jeg slår exact spelling fra, så får jeg hits med helt umulige navne.
Jeg kan ikke lide deres betalingssystem med, at man skal opgive credit card nummeret, og så koster det 200 $ (eller måske mere), hvis man ikke får afmeldt tids nok.

ad) mandag 21. juni kl. 13:18
Jeg har ledt efter alle børnene på FS. Jeg fandt 4 på IGI Individual Record, nemlig Carl Fredric Johannesson´s børn med deres fødselsdatoer. De havde fået efternavnet Carlsson!! Men jeg kan ikke finde ud af , hvornår den registrering er foretaget.
Hvordan kan jeg bruge Batch Number, Sheet og Source Call No.??

ad) mandag 21. juni kl. 23:12
Ja, det kan godt være lillebroderen, bortset fra alderen. Her er jo 11 år i difference. Hvordan kommer jeg videre med den oplysning?

ad) man 21. juni kl 23:20
Samme som ovenfor kl. 23:12.

PS. Jeg er også startet søgning gennem de svenske kilder, som du sendte adresserne på 19. juni kl. 19:42, men foreløbig kan jeg ikke finde ud af teknikken. Man kan vist ikke få noget frem på nettet. Man skal nok over og kigge i bøgerne, og det er jo lidt besværligt.

Jeg håber, du kan svare på nogle af mine spørgsmål.
Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-06-04 17:10

Er dette ikke den ene af søterne ??
Matilda JOHNSON Other S Female W 35 SWED Dress Maker SWED SWED

Dette kan være deres bror
Aug't HELLGREN Other S Male W 30 SWEEDEN Stone Cutter SWEEDEN SWEEDEN
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-06-04 17:19

Dette kan evt . være Mathilda Johansson,med efternavn Helgren.
der er på FS. International Genealogical Index / North America - 84
Select records to download - (50 maximum)

med efternavnet Helgren og du skal søge efter de der er gift efter ca.1877,og fra Sverige.
ligeså med Carl Fredric Johannesson´s børn.
jeg prøver lige og se om jeg kan finde et eller andet angående dine aner i USA.

Senta

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
ARON EMBLAD Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 13 MAR 1884 , Cook, Illinois
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
MATILDA HILGREN OR HELGREN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 13 MAR 1884 , Cook, Illinois
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-06-04 17:34

Fra FS. censur
Senta
1880 US Census - 3
Select records to download - (50 maximum)
1. Mathilda JOHANSON - 1880 United States Census / Illinois
Wife Gender: Female Birth: <1842> SWE

2. Mathilda JOHANSON - 1880 United States Census / Minnesota
Other Gender: Female Birth: <1857> SWEDEN

3. Matilda C. JOHANSON - 1880 United States Census / Wisconsin
Other Gender: Female Birth: <1864> SWE

Prepare selected records for download

Return to top of page

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-06-04 18:08

Her adresse til søgemulighed i Sverige
http://ddss.nu/
Senta