/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Uninstall af Windows Xp Home... Hjælp!!
Fra : MoonMonkey
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 20-06-04 18:36

Dav,
Jeg havde på et tidspunkt et problem med mit windows xp prof, så jeg installerede windows xp home for at bruge det istedet. Så nu har jeg både Home og Prof på min computer. Men jeg fandt hurtigt ud af hvordan jeg skulle ordne windows xp prof. Men nu ved jeg ikke hvordan jeg skal fjerne XP home igen?

Når jeg prøver at kører osunist.exe i C:\Windows.0\system32\ får jeg bare beskeden "Installationsprogrammet kan ikke fjerne Windows XP, fordi de nødvendige registreringsoplysninger mangler."

Er der nogen af jer kloge eksperter der ude der ved hvordan jeg kan fjerne Windows Xp home?!

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-06-04 18:43

Start computeren med Windows XP/2000 cd'en. Installationsprogrammet vil blive indlæst.
Menuen for Reparation og Installation vil blive vist. Vælg reparer. Se om det ikke på et tidspunkt bliver mulighed for at slette xphome.
Jeg har svært ved at sige det korrekt, da jeg ikke selv har xp.
Men dette er en mulighed.

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 20-06-04 18:55

Tak for svaret... men det hjalp ikke, jeg fik ikke muligheden til at slette xphome...
Er der nogen andre idéer?!

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-06-04 18:57

Er begge programmer vist i tilføj/fjern programmer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:00

Vil du slette din HD og indstallere XP.
Er det en recovery CD du har
Kan den boote fra CD-rom
Har du CD-rom til motherboard
Emesen.

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 20-06-04 19:04

Jeg vil uninstallere Xp Home
Jeg har en recovery cd til home
den kan godt boote fra CD-rom

forstod ikke det sidste spørgsmål... sorry, men jeg er ikke den sygeste computer nørd :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:13

Hvis du har recovery CD så har du ikke CD til motherboard, den er nemlig indbygget i din recovery. Din recovery CD virker ikke hvis du sletter HD.
Men hvis du startede med XP pro på din comp så må det da være til din XP pro at du har recovery CD.
Emesen

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 20-06-04 19:13

Forresten er hverken Xp Prof eller Xp Home vist i tilføj/fjern programmer...

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 20-06-04 19:17

Da jeg købte min computer fik jeg XP Home med til den... Senere opgraderede jeg den til Xp Prof. Så den recovery CD jeg har er til Xp Home

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:22

Så er du nødt til at gå samme vej igen.
Ind med XP home og opgrader til XP pro.
Men det fjerner alt hvad du har, og comp bliver som ny.
Da XP pro er på basis af XP home kan du ikke fjerne den oprindelige XP home.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-06-04 19:29

okey nu skal jeg lige være med her
vil det sige at du har 2 os på din pcér og den ene hedder c:\windows
og den anden hedder C:\Windows.0

og det du vil er at slette C:\Windows.0 ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:37

Følger spændt med om man kan det

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 20-06-04 19:38

ja det er den jeg vil slette...

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-06-04 20:21

MoonMonkey >>
1. du har en fil på din harddisk der hedder boot.ini
og den skal se sådan ud
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

2. og for at slette denne mappe C:\Windows.0
så er det bedst at konvertere din harddisk til fat32 og derefter starte med en ganske almindelig win98 bootdisk
hvor du har gode gamle norton commander på ( fordi så har du kontrol over den)
NC eller klon af nortoncomander DC
men det kan da også gøres med ntfspro bootdisketter (read/write)

og du kan hente min win98 bootdisk her
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe
og jeg har også lavet en bootdisk hvor du kan konvertere til fat32 eller ntfs

og den kan du hente her
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
men inden du begynder på det skal du lige lave en chkdsk og en defrag af din maskine

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 20:28

Technet - jeg kunne ikke lade være med, at hente den også - håber ikke det gør noget.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-06-04 20:30

emesen nej gør ikke spor
det er jo også derfor vi laver sådan nogle hjælpe diske og cd-rom bootdisk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 20:38

Jow - og jeg må indrømme, at jeg tit har henvist/brugt din PMDOS og hjulpet mange.
Dog var der en som troede at det var legetøj og slettede sin HD inden jeg kunne nå at fortælle om fdisk /mbr
Emesen.
Når jeg har fundet ud af at lave print screen i PMDOS tilstand og gemme det vil jeg lave en vejledning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 23:30

Jeg tror du vil få et enormt problem, diverse filer er fomentlig infiltreret i den oprindelig installation, og hvis du brgynder at afinstallere den ene, risikere du at fælles filer går tabt.

Mit råd, formater din harddisk og start helt forfra.

ellebye

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 21-06-04 09:07

Dav igen, og tak for alle jeres svar.
Jeg fandt selv ud af hvordan man slettede Xp Home, man skulle bare højre klikke på Windows.0 mappen, også trykke slet... Kloge mig :)
Men nu har jeg et andet lille problem. Når jeg starter min computer, får jeg stadigvæk den lille menu, hvor man kan vælge mellem at starte Xp Home eller Xp Prof.
Selfølgelig virker den med Xp Home jo ikke, fordi der er jo ikke flere filer tilbage. Men hvordan gør jeg så jeg ikke får den skide menu når jeg starter computeren?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-06-04 09:18

Jeg er bange for, at det er en gevaldig brøler du lige har gjort.
Det kan ikke undgåes. at der ved den anden installation, lægger sig filer i den oprindelige windows og kan, jeg siger ikke at det gør, men kan skabe versionproblemer. Du skulle have på en eller anden måde forsøgt en rigtig afinstallation. Men lad os nu se.

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 21-06-04 10:32

Jeg tror ikke jeg får nogen problemer. Det slettede windows blev installeret efter det jeg bruger nu, så jeg tror ikke at der lå nogle filer i mappen som mit nuværende windows skal bruge.

Men heldigvis lå mappen trygt og godt i min papirkurv (hah... glemte at slette den helt)

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 22-06-04 09:46

Hvis din XP pro virker nu kan du slippe for valget mellem Home og pro. under opstarten ved at gøre følgende:

Kontrol panel - System - Avanceret - Start og genoprettelses indstillinger ( nederst ) - vælg "Microsoft Windows XP Professional /fastdetect"
og fjern fluebenet fra "Vis en liste over opreativsystemer i xx sekunder" - ok

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-06-04 13:20

MoonMonkey >>
1. du har en fil på din harddisk der hedder boot.ini
og den skal se sådan ud

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 22-06-04 13:27

technet - Faktisk det samme som jeg forklarede...
Din måde er mere grundig, men min er nemmere for ikke-indviede ;)

Andreas1982