/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Kørsel med campingvogn
Fra : piri
Vist : 1653 gange
50 point
Dato : 13-06-02 08:30

hvordan skal vægtforholdet mellem bil og campingvogn være for at man må køre med almindeligt førebevis

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 50 point
Dato : 13-06-02 15:32

Hej igen

Rådet for større Færdselssikkerhed skriver:
Vægtgrænse for påhængskøretøj uden driftsbremse:
Vægten af et påhængskøretøj uden driftbremse må aldrig udgøre mere mere end 50% ad trækkende bils tjenestevægt og maksimalt 750 Kg. Tjenestevægt er er bilens egenvægt plus fører og brændstof.

Vægtgrænse for påhængskøretøjer med driftsbremse:
Vægten af et påhængskøretøj med driftbremse må aldrig overstige den trækkende bils totalvægt.
Denne regel er er ny og medfører, at påhængskøretøjets største totalvægt er hævet med op til 200 Kg. Det er især af interesse for bilister der vil køre med store Campingvogne og Hestetrailere.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 19:57

> hvordan skal vægtforholdet mellem bil og campingvogn være for at man må
> køre med almindeligt førebevisActive = 1 en

Hej anonym
du må ikke overskride bilens egenvægt med mere end 50 kg. på dit
påhængskøretøj.

Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 20:27

"S. B. [8000]" wrote:

> du må ikke overskride bilens egenvægt med mere end 50 kg. på dit
> påhængskøretøj.

Den slap du for let over!

Det samlede regelsæt for både kørekort og om bilens begrænsninger kan du
se her:

1 - hvad kan man lovligt koble på bilen og
2 - hvad giver et B kort ret til at køre og hvornår skal der et B/E til?

Først bil/anhænger: Reglerne for synsfri sammenkobling er:

Bilen må aldrig trække en anhænger, som har en "faktisk totalvægt", der
er større end den "største totalvægt" på anhængeren. "Største totalvægt"
aflæses på bilens registreringsattest, og er det tungeste bilen må
trække. Anhængerens "Faktiske totalvægt" er anhængerens egenvægt + det
man læsser i den.

Det vil sige, at hvis der på bilens registreringsattest står "største
totalvægt" 1000 kg, så må du trække en anhænger hvis egenvægt + læs
vejer maksimalt 1000 kg - hvis anhængeren har en egenvægt på 800 kg (og
for eksempel en totalvægt på 1200 kg) kan du læsse 200 kg på anhængeren,
så den vejer 1000 kg (800+200).

Dertil gælder følgende regler, som altid skal overholdes, for
anhængerens "største totalvægt":

1 - En anhængers største totalvægt må aldrig overstige de vægtgrænser,
bil- og træktøjsfabrikanterne har fastsat.
2 - Vægten af en anhænger uden bremse må aldrig være mere end 50% af
trækkøretøjets tjenestevægt og maksimalt 750 kg.
3 - Vægten af en anhænger med bremse må aldrig overstige trækkøretøjets
tilladte totalvægt. Dog gælder andre regler for tærrængående køretøjer!

Så er der almindeligt B kørekort - hvor det forudsættes at kombinationen
bil/anhænger er lovlig:
1 - Du må altid køre med en anhænger med en tilladt totalvægt indtil 750
kg.
2 - Her er der to krav, som begge skal opfyldes:
a - Anhængerens tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt +
50 kg. Her kan du vælge, om du vil bruge tallet på bilens eller
anhængerens registreringsattest.
b - Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3500 kg. Her
kan du ligeledes vælge, om du vil bruge tallet på bilens eller
anhængerens registreringsattest.
c - Det bemærkes, at forøgelse af »påhængskøretøjs største totalvægt med
bremser« til mere end 50 kg over bilens egenvægt, vil betyde, at der
kræves B + E kørekort, når påhængskøretøjets tilladte totalvægt
overstiger bilens egenvægt med mere end 50 kg, uanset den faktiske
totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt med mere end 50 kg

Her er det oftest reglen om bilens egenvægt + 50 kg som overskrides,
hvilket udløser krav om B/E kort.

Iøvrigt kan jeg anbefale folderen, udgivet af Rådet for større
færdselssikkerhed, som kan hentes på de fleste politistationer. Hav
folderen med i bilen, det kan løse problemer hvis du bliver stoppet -
for, forståeligt nok, ikke engang politiet kender reglerne til bunds.
Folderen er også på nettet her:

http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/

Automatisk beregning finder du her:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage

Kommentar
Fra : perhapsnot

Dato : 26-06-02 18:11

Hej Piri
Hvis du skal køre med CV. med alm b-kørekort. Så må Campingvognens "TOTAL"vægt ikke overskride bilens egenvægt + 50 kg.
Campingvognens totalvægt kan være to ting:
1. Det der står på campingvognens reg.att.(totalvægt)
eller
2. Campingvognens EGENVÆGT + LAST (dvs. det den vejer(tjenestevægt)).
Et lille men, er at ifgl. bilens reg.att. må tillate totalvægt m/bremser ikke være mere end bilens egenvægt + 50 kg (kan "vejes" ned om nødvendig. papirarbejde på motorkontoret)

ex. hvis din bil vejer 1250 kg må du køre med en CV der har en total på 1300 kg. SELVOM at campingvognens regatt. siger at campingvognens totalv er 1400 kg. Bare du kun læsser fra egenvægten og op til de 1300 kg.

Det eneste jeg har hørt tvetydigt er at hvis politiet hiver "os" på vægten er om bilen skal vejes mens den er på krogen eller når den er afkroget. det logiske er vel når den er på krogen da det er den vægt den har nær man køre med den
jeg håber det er brugbart mvh phn