/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win2k startup problemer
Fra : plb
Vist : 331 gange
100 point
Dato : 19-06-04 18:27

Hej

Når jeg starter min win2k pro maskine kommer der en blå skærm frem.
den siger hvis det er først gang der sker skal jeg genstarte pc'en.
hvis den så går det igen skal jeg checke alt ny installeret hardware og software.
pga. det var først gang det skete genstartede jeg pc'en men fejlen skete igen.
efter som jeg ikke har installeret nyt hardware eller software, kan jeg ikk se hvad fejlen skulle være!?
fejlen hedder: c000021a
den foreslår også at jeg starter op i safe mode.
det prøvede jeg også men uden resultat.
hvordan for jeg den startet op igen?
jeg har tænkt på at formatere, men jeg har noget data på den som ikke må gå tabt!

mvh P/lb

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 19-06-04 19:07

Har du søgt på fejl c000021a på google. Der er mange links. Ved ikke hvilken jeg skal sende til dig. Ellers kontakt Microsoft....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 19:23

Fejlkoder i windows fra Clan
Dette er godt nok en engelsk sproget side, men jeg er lettere benovet - Holey Smoke 'Den har jeg kigget efter længe.
Når programmet er installeret, så kommer kodeteksten frem på dansk.

Error Messages for Windows is a small utility that will allow you to look up MS Windows error code numbers and display a descriptive message explaining what the numeric code actually means. If you have software programs that produce numeric error codes now you can find out what they really mean.

Error Messages for Windows also provides a facility to display and print all of the error codes and messages defined for your version of MS Windows.

Error Messages for Windows will run on MS Windows XP, Millennium Edition and 98 as well as MS Windows 2000 and 95/NT systems.

Genvej til MSWINERR.ZIP http://www.gregorybraun.com/MSWINERR.ZIP
Kilde: http://www.gregorybraun.com/MSWinErr.html

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-06-04 20:52

jeg har søgt på google og fandt også noget men den siger det er noget med GoBack, hvilket jeg ikke aner hvad er.
men det ser ud som om det er noget der følge me Roxio hvilket jeg har installeret på min pc. men har aldrig haft problemer med det før nu!
sådan foreslår den jeg skal gøre det:

Restart your computer.
During the startup process, press SPACE to access GoBack's menu options.
When prompted, enter the option for Disable GoBack, and then allow the computer to complete the startup process.
Click Start, and then click Control Panel.
In Control Panel, double-click Add or Remove Programs.
In the list of installed programs, click GoBack, and then click Remove.
Follow the on-screen instructions to complete the uninstall process.

men når jeg trykker space kan jeg ikke finde nogen GoBack menu!?
nogen der ved hvad man skal gøre?
eller kan hjælpe mig på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 20:59

Hov - har du indstalleret Easy cd 5 platinum så skal der opdateres inden du genstarter.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 21:00

Har du data i C-drev eller er du så heldig at have data på D ell. E

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-06-04 21:39

jeg har ikke installeret Easy cd 5 platinum.
jeg har data på både C, D og E.

mvh P/lb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 21:52

Hvis du bliver nødt til at formater så behøver du jo ikke røre D og E
Du har nok ikke jævnligt oprettet rescue disketten til brug ved reparation.
Det er ikke altid, at det går godt - men du kunne jo indstallere/repare oveni den gamle win2k
Men det er tit gået galt for mig med w2k, men når jeg husker det laver jeg et nedpakket image og lægger det på et andet drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-06-04 12:32

jeg har lige et problem... jeg satte win2k cd'en i, men pc'en opdager slet ikke den er sat i.
så den spørger ikke om jeg vil bootef ra cd'en...
er der nogen måde så den vil opdage jeg har sat den i?
i min bios har jeg disablet mit diskette drev fordi det lavede nogle fejl, så jeg ved ikke om jeg kan gøre det på disketter, hvis jeg nu går ind og aktivere diskette drevet igen?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 14:20

Din w2000 er nok slet ikke bootable, så den skal startes fra de fire disketter.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-06-04 14:46

jo jeg har boote fra den før.
men en ven har foreslået at det måske var mine ram den var gal med?
derfor har jeg prøvet at downloade og installere memtest86 på en diskette, som skulle teste mine ram.
men den ser ud til at den slet ikke vil boote op på noget.
kan min bios måske være i stykker?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 14:51

Gå i bios ved start.
F1/F2/F3/F10/Del/ins/ tryk på en af tasterne når den starter.
I bios kan du se og ændre bootrækkefølgen.
Emesen.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-06-04 15:41

jeg har prøvet at ændre i rækkefølgen.
men uden resultat.
hvis jeg ikke kan boote fra cd drevet eller diskette drevet, hvordan kan jeg så formatere den?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 16:14

Så har du vist et lille problem.
Du kan altså komme i bios
Du kan i bios ændre bootrækkefølgen med pageup/pagedown tasterne (måske)
Emesen.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-06-04 16:20

jaja det er ikke noget problem!

Kommentar
Fra : plb

Dato : 26-06-04 15:12

nu har jeg sendt pc'en ind til fabrikanten ... og så for vi at se hvad de kan gøre.
det var måske bios batteriet.
men for at pointene ikke skal gå tabt er der så nogen der kan fortælle mig hvordan jeg flytter en harddisk fra en pc til en anden uden at formatere den?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 16:29

Hvis det er styresystemet på HD du vil køre fra en anden comp kan det blive svært.
Er det filerne på HD du vil læse fra en anden comp - er det nemt.
Læse filer:
Sæt "gammel" HD på IDE primary som slave
Sæt "gammel" HD på IDE secundary som master (CD-rom som slave)
Emesen.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 26-06-04 16:36

så jeg skal bare sætte harddisken i og sørger for at det er slave?
det er kun nogle filer jeg vil flytte over, men jeg troede da at man skulle formatere harddisken for at windows kan finde den!?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-04 16:44

Din HD er formateret og kan læses af windows comp.
Dog kan en comp med filsystem Fat32 ikke læse filsystem NTFS men gerne omvendt.
Forsøg ikke at "køre" programmer som ligger på gammel HD når den sidder i en anden comp. men bare hente filer.
Efter at du har hentet dine filer over fra gammel HD kan den formateres og bruges som lager. Kan windows ikke se den gamle HD på ny comp så spørg og vi kan ændre det.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 26-06-04 18:02

Jeg gjorde som du sagde og bare satte den i.
Da den startede op sagde den at den havde fundet en ny harddisk og så virkede det hele bare!
Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-04 18:33

Selv tak.
Husk nu lige - ikke "køre" program fra gammel HD.