/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bremsecaliper
Fra : theseba
Vist : 279 gange
100 point
Dato : 18-06-04 19:10

Jeg har en gammel yamaha 4 gear hvor jeg har lidt problemer bremsen.
Det drejer sig om en bremsecaliper til forbremsen, problemet er at stempleerne bagved bremseklodsen er helt irret til, og jeg kan ikke få den løsnet. Hvordan får jeg dem løsnet???? Kan man evt. Lægge dem i blød i noget for at få dem løs??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-06-04 19:24

Rustopløser eller WD40 er meget tyndtflydende og kan muligvis trænge ind og løsne.
ellers kan den lægges i et petroleumsbad. Der skal rengøres godt bagefter så dine opløsningsvædsker ikke er tilbage og evt. blandes med din bremsevædske.
Små bitte slag med træklods i mellem kan evt. vibrere stemplerne løse.
Emesen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-06-04 19:30

Jeg har løsnet dem ved at sette caliperen i en skruestikke og presse stempelet ind.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-04 21:52

Man skal lige slibe lidt på irren før man prøver at presse dem tilbage da du ellers ricikerer at få møg ind imellem stempel og cylinder det kan gøres med rensletsvampe du kan også bruge cola til at løsne dem med
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-04 00:10

Det rigtigste er at tage hele kaliberen af (Eller forhjulet), sådan at du kan komme til, men det har du jo nok.
Så presser du håndtaget i bund så kravler de fint ud, men du skal have dem begge løsnet lidt, da du vist nok kun kan få en ud af gangen.
Ellers bruger man trykluft, men lig lige noget gummi eller lignende imellem, da en af dem kan komme som en kanonkugle.
Man tager dem helt af, og tjekker om forkromningen er hel på glidefladerne. Så bør man udskifte gummiringe og gummikrave, der fåes som reaparationssæt. De fedtes lidt med fedt eller bare bremsevædske, og hele systemet fyldes med frisk bremsevædske, der bør skiftes hvert 3. år alligevel, da det kommer til at indeholde vand der ruster delene og ændrer bremsevirkningen ved kraftige nedbremsninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : theseba

Dato : 20-06-04 20:29

Til pallehansen, jeg har haft dem i blød i 3 uger og efterfølgene prøvet at spænde dem fast og forsigtigt prøvet at banke dem ind, uden resultat. Så jeg tror ikke det ville hjælpe at sætte dem på og lade trykket fra hydraulikken klare det, men det er da et forsøg værd...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-04 20:52

Det er helt sikkert at du kan trykke dem ud med hydraulikken, hvis du sørger for at holde vædske på.
Problemet er bare når den ene er kravlet ud, så kan du ikke sætte truk på mere.
Bremseklodser: http://www.thansen.dk/product.asp?c=268644270&n=282510249&pn=282510275
renovering husk 2 stk: http://www.thansen.dk/product.asp?c=268644270&n=282510249&pn=282510279
Men hvis stemplerne er fine kan du nøjes med:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=268644270&n=282510249&pn=282510283
Manchet som forhindrer skidt kommer ind, husk 2 stk:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=268644270&n=282510249&pn=282510299
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : theseba

Dato : 28-06-04 22:39

Tak for svaret pallebhansen.