/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oktantal på gammel Mercedes??
Fra : tjeps
Vist : 1215 gange
40 point
Dato : 18-06-04 10:26

Hej!

Jeg er lidt i tvivl om hvilken benzin jeg skal hælde på min 500SEC fra '82. Er det oktan 98 med bly (som jo er umuligt at få), oktan 98 blyfri, oktan 95 blyfri, eller (som jeg gør nu) oktan 95 blyfri + blyerstatning??? ...eller er det måske oktan 98 blyfri + blyerstatning....?

Jeg har prøvet at lede på nettet efter svar, men det er ikke rigtig til at blive klogere... Min mekaniker siger bare, at jeg ikke må køre blyfri, men skal hælde additivet (blyerstatning) i tanken - men hvilken oktan skal jeg så vælge???

vh
Thomas J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 10:35

Oktantallet har normalt noget at gøre med hvordan motoren tænder. For lavt oktantal kan give problemer med tændingsbanken og eftertænding. I princippet burde en bil fra 82 skulle kunne køre på blyfri. men ellers kan man ofre en renovering af topstykket med andre ventiler, da det som regel er dem der er problemet for at køre blyfri. (dog en dyr løsning. Husk at additiverne er MEGET giftige og skal håndteres med forsigtighed. Et liil tip: en kvat til en halv liter olie i en tank benzin skulle gøre det samme.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-06-04 17:15

Det eneste blyet i benzinen gør er at "danne en hinde" mellem ventil og styr i topstykket. Jeg har en gammel engelsk mc (Norton Commando) som også i princippet skulle køre på blybenzin, men den har nu kørt 15.000 km på alm. blyfri 95 (siden jeg renoverede motoren) UDEN PROBLEMER.
Jeg kunne forestille mig at din Mercedes sagtens kunne køre på blyfri! Men ellers rådfør dig her: http://www.folmers-auto.dk

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : jandyhr

Modtaget 40 point
Dato : 01-10-04 10:36

Du bliver nok nødt til at rette henvendelse til Bohnstedt Pedersen, Mercedes importør for at få det korrekte svar.
Shell udgav engang en folder der hed "Hvad kan man tanke sig" 1982, men for Mercedes henvises til importøren.
Blyerstatning + okt. 98, så er du helt sikker på at intet går galt.
Se evnt. på www.classicare.dk, de sælger en god blyerstatning.
Mvh Jan

Godkendelse af svar
Fra : tjeps

Dato : 28-10-04 23:10

Tak for svaret jandyhr. Havde helt glemt at uddele point... jeg kører nu på 95 oktan med additiv...