/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows NT i forhold til Windows XP
Fra : Ortman
Vist : 346 gange
208 point
Dato : 17-06-04 19:46

Min bror skal til at skifte styresystem. I den forbindelse er han blevet tilbudt Windows NT til en rigtig fornuftig pris, men kan det betale sig? Hvordan er NT i forhold til XP? Forskelle? Fordele og ulemper?

Hjælp!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-06-04 19:59

Windows 95/98/98se/ME er samme type styresystemer
Windows NT4 /NT5 (win2000)/XP er samme type
NT4 har ganske vist en opdatering men suporteres ikke mere (drivere til forskelligt)
Så hvis det er NT4 ville jeg sige nej tak
XP kan købes rimeligt billigt sammen med eks. en mus
Nu er spørgsmålet også om comp kan håndtere XP min. 350 mhz helst 500 mhz
Emesen.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 17-06-04 20:11

Hmmm... altså det eneste han kommer til at mangle er opdatering af drivere? Er NT ligeså stabilt? Har det ligeså mange funktioner?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-06-04 20:14

NT er (efter min erfaring) den mest stabile windows ever.
NT understøtter ikke USB, men man kan vist finde programmer der gør det muligt, men det er ret bøvlet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-06-04 20:31

Ortman >
Taler vi om NT4
Hvad skal comp bruges til og hvad er det for en comp.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-06-04 20:35

Hejsa

windows 2000 er en direkte opdatering af wndows NT4.0
ulempe ved køb af NT.40 nu er... microsoft har stoppet opdatering hertil
meget af det USB som købes idag kan ikke kører på NT4.0 fordi USB ikke er understøttet i NT4.0.......

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 208 point
Dato : 18-06-04 08:25

Hej !

Det kommer helt an på hvad maskinen skal bruges til. Som du kan læse virker USB ikke på NT 4.0. Win2k er efterfølgeren til NT4, der nok er DET mest stabile OS fra MS. Generelt kan man sige at NT/Win2k/XPpro er til seriøs brug (til firmaer), mens Win95/ME/Xphome er til familiecomputere.

Hvis det er en familiepc ville jeg holde mig langt væk fra NT/W2k, især hvis man påtænker at spille på den. Det er ikke altid lige nemt at få spil til at fungere bare nogenlunde optimalt. Vælg XP.

Hvis din bror bare skal bruge officepakken eller lign. og ikke får brug for USB i fremtiden overhovedet, er der ikke noget i vejen for at vælge NT, selvom jeg ville foretrække Win2k.

Mit bedste råd: Vælg XP.

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 18-06-04 08:28

Tak for svaret meiland.